«استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن» در مراحل پایانی نگارش
کد خبر: 1426310
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
قائمی‌نیا خبر داد:

«استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن» در مراحل پایانی نگارش

گروه ادب: کتاب «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن» به تحقیق و بررسی درباره استعاره مفهومی و قرآن کریم پرداخته و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آن را منتشر خواهد کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره نگارش کتاب «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن» گفت: سه، چهار سال است که برای نگارش این اثر زمان صرف کرده‌ام.
وی با بیان این مطلب اظهار کرد: این کتاب درباره استعاره مفهومی است که با قرآن کریم تطبیق داده شده است و در قالب تحقیقاتی و تلفیق شده با قرآن، نتایج نظری جدیدی را ارائه می‌کند.
حجت‌الاسلام قائمی‌نیا در ادامه سخنانش با اشاره به مقاله‌ای که در همین رابطه منتشر کرده بود، گفت: پیش از این، سخنرانی‌هایی نیز در همین رابطه داشته‌ام و دلیل پرداختن به این کتاب، طرحی با موضوع زبان‌شناختی در معرفت دینی بود که پیش از این داشتم.
وی استعاره‌شناسی را یکی از زوایای طرح زبان‌شناختی معرفت دینی برشمرد و توضیح داد: پیش از این در معناشناسی قرآن به سراغ زبان‌شناسی و ارتباط آن با فهم قرآن رفته بودم و چندان در این باره به استعاره نپرداختم.
حجت‌الاسلام قائمی‌نیا با اشاره به اهمیت موضوع استعاره‌شناسی در قرآن کریم افزود: بر این اساس به نگارش این کتاب روی آوردم و سعی کردم این مبحث را ضمن تلفیق با آیات قرآن شرح دهم.
وی درباره منابعی که در این رابطه مورد استفاده قرار داده است، عنوان کرد: قرآن و تفاسیر از جمله منابع مورد استفاده در نگارش این اثر بوده‌اند. همچنین از تحلیل آیات و منابع روانشناسی نیز در این راستا بهره گرفته‌ام.
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به 12 فصل این کتاب گفت: فصل اول تا ششم این کتاب به ترتیب به موضوعاتی چون نظریه استعاره مفهومی و دلایل آن، تلفیق مفهومی و استعاره مفهومی، انتقال فضاها در قرآن، درباره تجربه زندگی در استعاره‌های قرآن، مادیت زبان قرآن و نظام‌مندی و پیوستگی استعاره‌های قرآن می‌پردازند.
وی ادامه داد: در فصل هفتم تا دوازدهم نیز موضوعاتی چون شخصیت‌بخشی در قرآن، تلفیق مفهومی در قرآن، تلفیق مفهومی در زمان و مکان در قرآن، تلفیق مفهومی در اوصاف الهی، زنجیره بزرگ هستی در نام قرآن و فضاهای وجودی و متافیزیکی در قرآن را مورد بررسی قرار داده‌ام.
حجت‌الاسلام قائمی‌نیا با بیان اینکه نگارش این اثر تقریباً به پایان رسیده است، اظهار کرد: این اثر در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ می‌رسد، ولی متأسفانه چون روند سریعی برای چاپ کتاب وجود ندارد، ممکن است چاپ کتاب حدود هفت، هشت ماه طول بکشد.

captcha