مسئله‌محوری؛ مهم‌ترین رویکرد پژوهش‌های قرآنی
کد خبر: 1430069
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
سرپرست معاونت قرآن اداره ارشاد استان مرکزی تأکید کرد:

مسئله‌محوری؛ مهم‌ترین رویکرد پژوهش‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: حاج علی‌بیگی مسئله‌محوری را مهم‌ترین رویکرد پژوهش‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: پژوهش‌های قرآنی باید بتواند نگاه نظام ارزشی اسلام را به سیاست و سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ و علوم به‌صورت عام و به علوم انسانی به صورت خاص، تبیین کند.

علیرضا حاج علی‌بیگی، سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به ضرورت انجام پژوهش قرآنی در جامعه، گفت: متون آموزشی ما در حوزه قرآن چه در سطح آموزش و پرورش و چه خارج از آن نتوانسته آنگونه که باید با نسل نوجوان و جوان که نسلی اندیشه‌‌ورز و در معرض دنیایی از تهاجم اطلاعات، مفاهیم و فرهنگ‌ها و افکار مختلف‌ قرار دارد ارتباطی شایسته و مطلوب برقرار کند.

امروز حلاوت قرآن آنگونه که باید به نسل جوان چشانده نشده است

وی اضافه کرد: امروز حلاوت قرآن آنگونه که باید به نسل جوان و نوجوان چشانده نشده است و پژوهش‌های قرآنی باید به ترسیم یک زندگی مترقی و به روز و جذاب و در عین حفظ محتوای مورد نظر قرآن کریم، نسبت به تحقق این مهم وارد عرصه عمل شود.

حاج علی‌بیگی در ادامه مسئله‌محوری را مهم‌ترین رویکرد پژوهش‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: پژوهش‌های قرآنی باید بتواند نگاه نظام ارزشی اسلام را به سیاست و سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ و علوم به‌صورت عام و به علوم انسانی به‌صورت خاص، تبیین کند.

وی مطرح کرد: البته این نگاه پژوهشگرانه ما نباید فقط به گذشته و حال معطوف شود و پژوهشگر باید با تلاش و کوشش بتواند افق و چشم‌انداز جامعه را در وجوه مختلف آن روشن و تبیین کند.

لزوم استراتژی در انجام پژوهش‌های قرآنی

حاج علی‌بیگی افزود: پژوهشگر قرآنی باید در پژوهش دارای استراتژی بوده و بتواند نگاه قرآن و اهل‌ بیت(ع) را در تبیین ساختار و الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، علوم انسانی، تمدن نوین اسلامی و ... محقق کند.

سرپرست معاونت قرآن و عترت ادار‌خ‌ه‌کل ارشاد استان در پایان‌ افزود: اگر این چشم اندازها به‌درستی و البته با یک نگاه جامع و میان رشته‌ای تبیین شود؛ قطعاً مسائل و مشکلات جاری و روزمره ما نیز به‌صورت طبیعی در دل آن مسائل کلان مطرح و حل می‌شود.

captcha