غدیر، مسئله تاریخی سپری شده نیست/ تبدیل واقعه غدیر به نهضت جهانی
کد خبر: 1458154
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸

غدیر، مسئله تاریخی سپری شده نیست/ تبدیل واقعه غدیر به نهضت جهانی

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید غدیر مانند عاشورا به یک نهضت جهانی تبدیل شود، گفت: این امر باید به این دلیل انجام شود که شبهات موجود در این زمینه برطرف و مردم با حقیقت این مسئله آشنا شوند.


حجت‌الاسلام محمدطاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، به ضرورت ترویج فرهنگ غدیر اشاره کرد و گفت: زمانی که مسئله رهبری بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام از مسیر خود خارج شد جنایات بسیاری علیه مسلمانان در حوزه فرهنگ، سیاست و اقتصاد صورت گرفت که تمام اینها در نتیجه انحراف از واقعه غدیر بود.



وی آیه 67 سوره مائده «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» را دلیل بر ولایت و امامت حضرت علی(ع) بیان کرد و افزود: مبحث امامت و ولایت بحثی است که تمام آیات قرآن از ابتدا تا انتها به آن اشاره می‌کنند.



مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی درباره انکار ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) توسط برخی افراد افزود: آنچه که سبب شد برخی حقیقت ولایت و امامت حضرت علی (ع) را از نظرها پنهان کنند این بود که دنیای هوای نفس، سرکشی، خودخواهی و دنیای مادی آنها را فریفته خود کرد.



وی با بیان اینکه مسئله غدیر مسئله بسیار مهمی برای جامعه اسلامی است، اظهار کرد: متأسفانه برخی‌ها فکر می‌کردند واقعه غدیر واقعه‌ای است تاریخی که زمان آن سپری شده در صورتی که این واقعه در امتداد ولایت پیامبر(ص) قرار دارد.



مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به آثار نامطلوبی که به دلیل انحراف از غدیر به‌وجود آمد، گفت: باید به مسلمانان ثابت کنیم که همه جنایات و مشکلاتی که دامن‌گیر آنها شده نتیجه انحراف از غدیر است؛ اگر این انحراف پیش نمی‌آمد اسلام کل جهان را فرا می‌گرفت.



غدیر؛ امتداد نبوت است



گرایلی با تأکید بر این که غدیر مسئله تاریخی سپری شده نیست گفت: غدیر از ارزش‌های مهم اسلامی و امتداد نبوت است برای اینکه برنامه و روش رسول خدا(ص)به درستی ادامه پیدا کند باید جانشینی برای او تعیین می‌شد.



وی تبیین مسائل مورد نیاز مردم، اجرای قوانین الهی و حفاظت از نظام و قوانین اسلامی را از شئون جانشین پیامبر(ص) برشمرد و اظهار کرد: تنها امام معصوم و در زمان غیبت او فردی که دارای شرایط رهبری است می‌تواند این امور را به عهده‌ بگیرد.



گرایلی با تاکید بر اینکه پیامبر مکرم اسلام توانست در بعد ایمانی، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اسلام را در جامعه جاهلیت عرب تثبیت کند، اظهار کرد: کسی که ولی زمان خود را نشناسد یعنی خدا را نشناخته و کسی که خدا را نشناسد کافر از دنیا می‌رود.



جامعه اسلامی بدون امام دچار آشوب می‌شود



وی با بیان اینکه بدون امام جامعه اسلامی دچار آشوب می‌شود، یادآور شد: در دنیای امروز دلیل اصلی پیدایش داعش وجود برداشت‌های سلیقه‌ای از دین است در حالی که اگر مسلمانان مبنای ولایت امام زمان(عج) را بپذیرند تمامی این تشکیک‌ها و تشتت‌ها به وحدت تبدیل شده و جلوی بسیاری از برداشت‌های سلیقه‌ای از دین گرفته می‌شود.



مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با تأکید بر  اینکه تشتت در ولایت موجب ایجاد نحله‌ها و فرقه‌های مختلف در اسلام شد، گفت: انشعاب در دین به ضرر جامعه اسلامی است لذا پیشرفت ملت ایران و پیروزی بر مستکبران یکی از برکات مهم پذیرش غدیر و نظام ولایت در این کشور است.



گرایلی متذکر شد: باید غدیر مانند عاشورا به یک نهضت جهانی تبدیل شود تا به این ترتیب شبهات موجود در این زمینه برطرف شود و مردم با حقیقت این مسئله آشنا شوند که در این صورت نه تنها زمینه اتحاد امت‌های اسلامی را فراهم کرده‌ایم بلکه یکی از زیرساخت‌های مهم برای حکومت جهانی امام زمان(عج) نیز فراهم می‌شود.

captcha