گوش‌هایی که جذب آیات الهی شد/ کسب بیش از 60 مقام کشوری و استانی
کد خبر: 3537621
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
به بهانه روز جهانی نابینایان؛

گوش‌هایی که جذب آیات الهی شد/ کسب بیش از 60 مقام کشوری و استانی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مریم شفیعی، حافظ قرآن کریم از استان مرزی ایلام، ورودش به عرصه حفظ قرآن را مدیون پخش تلاوت‌های قرآن معلم پیش‌دبستانی‌اش می‌داند که پس از آن موفق شد پس از طی کردن مدت زمانی به درجه حفظ کل قرآن نایل شود.

مریم شفیعی

امروز، 24 مهرماه، بنام روز جهانی نابینایان(عصای سفید) نامگذاری شده است. هر چند علت این نامگذاری در راستای اهمیت به نابینایان و توجه بیشتر به مشکلات آنها و تلنگری برای انجام اقدام‌های مثمرثمر برای حل آنها و فراهم کردن شرایط مطلوب و مناسب برای آنها در تمامی سطوح است اما در عین حال نباید این اهمیت دادن، تنها محدود به یک روز در 365 روز سال شود. هستند افراد نابینایی که با وجود این مصایب و سختی‌ها در راه حفظ قرآن و فراگیری این کلام الهی قدم گذاشته‌اند، افرادی که با وجود فقدان یا بهتر بگویم کم یاب بودن قرآن بریل به صورت شنیداری و از طریق استماع به تلاوت‌های قاریان مورد علاقه شان یا به صورت شخصی و یا با تلمذ در محضر اساتید و بهره گرفتن از آنها و یا استفاده از برنامه مؤسسات و مراکز قرآنی در این راه گام نهاده‌اند.
مریم شفیعی، حافظ کل قرآن کریم 26 سال سن دارد. او به دلیل اختلالات مادرزادی از قوه بینایی محروم مانده است. او که ساکن یکی از شهرستان‌های شمالی استان ایلام به نام ایوان است، با وجود فقدان شرایط مطلوب، اما از طریق گوش دادن به تلاوت‌های ترتیل قرآن کریم حافظ بین‌المللی قرآن کریم، شهریار پرهیزکار موفق به حفظ تمامی قرآن کریم شده است. در ذیل مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) را با مریم شفیعی، حافظ روشندل قرآن کریم می‌خوانید؛
در ابتدا یک بیوگرافی کامل از خودتان بفرمائید؟
من متولد 26 مردادماه 69 هستم. در خانواده‌ای مذهبی و تقریبا پرجمعیت پرورش یافته‌ام. سه خواهر و دو برادر دارم و آخرین فرزند خانواده هستم. پدرم مدت‌ها پیشتر به رحمت حضرت حق رفته‌اند و مادرم که سرپرستی خانواده با او است مشغول خانه داریست. دارای مدرک کاردانی هستم و در کنار آن نیز به دلیل حفظ قرآن نیز موفق به کسب مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث شدم و در حال حاضر بیکارم.
علت نابینایی خود را بیان کنید؟

به صورت مادرزادی نابینا هستم و یکی از خواهرانم که کارمند کتابخانه نیز هست، نابینا است.
علت ورودتان به زمینه قرآن و حفظ آیات نورانی کلام الهی چیست؟
هنگامی که حدود چهار یا پنج سال داشتم، سرود و ترانه‌های را که گوش می‌دادم، حفظ می‌کردم. هنگامی که وارد مقطع پیش دبستانی در مدرسه «جبار باغچه‌بان» در شهرستان ایوان شدم، معلممان برایمان نوار قرآن می‌گذاشت. خاطرم هست که اسمشان آقای عباس کشاورز بود، با شنیدن این نوارها بود که به حفظ قرآن علاقه مند شدم. پس از آن حفظم به صورت مداوم نبود بلکه به صورت سوره به سوره و بعضا برای شرکت در مسابقات مدرسه، سوره هایی از جزءهایی مختلف را حفظ می کردم و برنامه ریزی کرده بودم تا هنگامی که می خواستم یک جزء را به صورت کامل حفظ کنم آن‌ها را هنگام تعطیلات چون نوروز و یا ایام تابستان حفظ کنم. چون اوقات فراغت بیشتری داشتم که بهترین فرصت برای استفاده از آن بود.
بعضا در ایام نوروز یک جزء را کامل حفظ می کردم و در ایام تابستان نیز دو تا سه جزء را حفظ می کردم و این روال را تا پیش دانشگاهی داشتم تا اینکه پس از فراغت از تحصیل(سال 88) موفق به حفظ 16 جزء شدم. 14 جزء دیگر را به صورت مداوم و پیوسته، طی یک سال حفظ کردم.
مریم شفیعی ایلام
درباره روش حفظتان بگویید؟
طریقه حفظم به صورت شخصی بود. اصلا استاد خاصی نداشتم به گونه‌ای که با ضبط صوت و استفاده از نوار کاست یک دور کامل قرآن کریم استاد شهریار پرهیزکار، حفظم را انجام دادم. برای جزئی که می‌خواستم حفظ کنم برنامه ریزی می‌کردم به گونه‌ای که هر 10 تا 12 روز یک جزء را حفظ می کردم.
مثلا اگر طبق برنامه‌ریزی امروز باید 20 آیه حفظ کنم طی دو نوبت صبح و عصر آنها را حفظ می‌کردم به گونه‌ای که صبح 10 آیه را و عصر همان روز نیز، 10 آیه را به همراه مرور آیات صبح، حفظ می کردم و روز بعد نیز قبل از اینکه مشغول حفظ آیات همان روز شوم، محفوظات روز قبلم را مرور می‌کردم.
با توجه به محدود بودن امکاناتی چون کمبود قرآن بریل، آیا شما از آن استفاده کردید؟
قرآن بریل در شهرستان ما موجود بود اما من استفاده نکردم بلکه تنها از طریق شنیداری حافظ قرآن شدم.
اصلی‌ترین مشوقتان برای ورود و ثابت قدم ماندن در این راه چه کسانی بودند؟
خانوادم از ابتدای ورودم به عرصه قرآن بهترین همراهانم بودند و در رأس آنها مادرم بهترین مشوقم بود به گونه ای که در هر مسابقه ای که می خواهم شرکت کنم در هر شهر و یا استانی که باشم من را با آرامش و طمأنیه همراهی می کند به گونه ای که اگر بگویم همین تشویق های او موجب موفقیتم در این زمینه شده است، دروغ نگفته ام.
آیا در طرح اعطای مدرک به حفاظ قرآن نیز شرکت کرده اید؟
بله، هنگامی که حفظ قرآن را در سال 89 به اتمام رساندم بر روی ترجمه قرآن کریم کار کردم تا بطور کامل بر آن مسلط شدم و سپس در آزمون اعطای مدرک به حفاظ در سال 91 حضور یافتم و موفق به کسب مدرک کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث شدم. ترجیح می دهم به صورت شخصی به دنبال تثبیت محفوظاتم باشم و پس از آن با کسب علوم و فنون قرائت قرآن، این را نیز در خودم تقویت کنم.
تثبیت محفوظاتتان را چگونه انجام می دهید؟
هم تلاوت های تقیلدی اساتید مختلف ایرانی و بعضا مصری را گوش می دهم و از طرفی نیز خودم ذهنی جزءهایی را مرور می‌کنم. اگر بخواهم به صورت دقیق تر از برنامه مرور و تثبیت محفوظاتم بگویم، روزانه دو جزء از قرآن را مرور می‌کنم و برای هر جزء نیز یک ساعت زمان می‌گذارم.
تاکنون موفق به کسب چه رتبه های کشوری و استانی شده‌اید؟
بیش از 60 مقام استانی و کشور دارم که 12 رتبه‌ام کشوری است که شش مقام اولی، یک مقام دومی، یک رتبه سومی و سه مقام چهارمی و یک رتبه پنچمی در کارنامه حضورم در مسابقات قرآن در سطح کشور دارم.
عنوان مسابقاتی که حضور داشتید را نیز می فرمایید؟
در مسابقات قرآن دانش آموزی یکبار در کرمان حائز رتبه اول، دو بار نیز حائز مقام چهارم در مشهد مقدس شدم، در مسابقات قرآن سازمان بهزیستی سه مقام اولی در رشته حفظ 10 جزء در تهران و دیگری در رشته حفظ کل در بابلسر، همچنین در مسابقات قرآن سازمان بسیج که به میزبانی استان البرز نیز برگزار شد در رشته حفظ کل رتبه دوم را بدست آوردم.
همچنین رتبه سوم را در مسابقات دانشگاه پیام نور سراسر کشور، مقام اولی را رشته حفظ کل قرآن در مرحله ملی دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور در استان اصفهان به همراه دریافت افتخار خادمی قرآن، رتبه نخست رشته حفظ کل در مسابقات قرآن سازمان جهاد کشاورزی در مشهد مقدس، مقام چهارم تلاوت تسنیم سازمان تبلیغات اسلامی به میزبانی مشهد مقدس و حائز مقام پنجم در رشته حفظ کل نیز در مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه در بندرعباس از دیگر رتبه هایی هست که می‌توان به آن اشاره کرد.
مریم شفیعی ایلام
درباره میزان اثرگذاری، برکات و بهره‌گیری‌تان از آموزه‌های قرآن در زندگیتان بگویید؟
همراهی قرآن در زندگی تأثیرات خاصی دارد از سویی موجب تقویت حافظه انسان و دیگر سو، موجب آرامش روح و روان انسان می شود. مهم تر اینکه حفظ قرآن موجب می شود که در صحبت هایم بتوانی به آیات قرآن که به ذهنت متبادر می شود، تمسک کنی و آنها را مستند با آیات قرآن بیان کنید که این روح تازه و نویی به صحبت هایت در هر محفل و جمعی می دهد.
اما حفظ قرآن برای من همراه با برکاتی بوده است که از جمله آن می توانم به اعزامم به سرزمین وحی یک ماه پس از اتمام حفظم یعنی همان سال 89 اشاره کنم که این هدیه ای از سوی سازمان ملی جوانان بود که به عنوان اینکه جوان برتر شناخته شدم، بهم اعطا شد. علاوه بر آن نیز یک بار هم از سوی سازمان بهزیستی به دلیل که از رتبه دارهای مسابقاتشان بودم طی سال 89 به عتبات عالیات اعزام شدم هرچند یک بار دیگر نیز طی سال 93 به اتفاق خانواده ام عتبات عالیات رفتیم.
آیا توصیه می کنید به علاقه مندان به این راه، برای ورود به حفظ قرآن به صورت شخصی جلو بروند و یا اینکه از محضر اساتید استفاده کنند؟
معمولا افرادی که می‌خواهند قرآن را حفظ کنند یا به صورت شخصی این کار را انجام می دهند و یا اینکه از محضر اساتید استفاده می کنند اما نکته مهم در این زمینه این است که با برنامه جلو روند. اگر می‌توانند با استاد پیش بروند اما هنگامی که فردی حفظ قرآن را شروع کرد، حتما با برنامه ریزی باشد.
میزان استفاده شما از شبکه های اجتماعی برای انتقال تجربیات برای علاقه مندان به این عرصه چه میزان است؟
با استفاده از نرم افزارهایی چون واتس آپ و اسکایپ چند دانش آموز روشندل دارم که یکی از آنها در جهرم، دیگر در سبزوار و دیگری در تهران است که از طریق این نرم افزار با آنها آشنا شدم که آنها می خواستند حفظ قرآن را شروع کنند که معلمی آنها را برعهده دارم، از سوی دیگر گروهی نیز در واتس آپ است که آموزش آنها را نیز برعهده دارم آنها هفته ای یک صفحه از ایات کلام الهی را حفظ می کنند و بیشترشان نابینا هستند که به آنها برنامه حفظ قرآن می‌دهم که همه این کارهایم فی سبیل الله است.
درخصوص برنامه آینده تان برایمان بفرمایید؟
در نظر دارم که خودم را برای حضور در کنکور کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث آماده کنم.
به عنوان سؤال پایانی، نظرتان را درباره شرایطی که در حال حاضر برای نابینایان در زمینه قرآن و حضور در مسابقات قرآن فراهم است، بفرمایید؟
در استان ایلام کمتر به نابینایان توجه می شود و کمتر دیده ام که تبلیغاتیی در زمینه حضور نابینایان در زمینه قرآنی شود لذا خواستارم تا مسئولان بیشتر از گذشته به این امر توجه و دقت داشته باشند. هر چند من به صورت شخصی و با نوار کاست به درجه حفظ کل قرآن نایل شدم اما شاید برخی دیگر از نابینایان حتی توان تهیه این نوارها و تلاوت ها را نداشته باشند، لذا در صورت فراهم بودن شرایط و تبلیغات لازم شاهد تربیت و پرورش بیشتر حافظ قرآن نابینا هستیم.
ممنونم از وقتی که برای مصاحبه گذاشتید.
از ایکنا متشکرم به دلیل توجه به نابینایان که شرایط این گفت‌وگو را فراهم کردید.
captcha