به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، روال عادی دنیا براین است که دارو، شفابخش و درمانکننده باشد و درد، عذابآور و خسارتبار.اما گاهی بنابر مصالحی که خداوند متعال برای انسان رقم میزند، این روال عادی بر هم میخورد و کار، برعکس میشود؛ یعنی دارو، از تاثیر میافتد و دردی را درمان نمیکند و یا خودِ درد، بهجای دارو، عمل میکند؛ مثلاً سرکنگبین که باید مرض صفرا را از بین ببرد، صفرا را بیشتر میکند و روغن بادام که باید پوست را نرم و لطیف نماید، خشک میکند.
گاهی دارو مایه درد میشود.آیات الهی که باید شفابخش دلها باشد برای گروهی از مردم، موجب زیادتی کفر و طغیان و افزایش سرکشی و عصیان میگردد.
خدای متعال در آیه 82 سوره اسرا در این رابطه فرموده است: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا؛و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل میكنيم و[لى] ستمگران را جز زيان نمیافزايد».
از طرفی گاه میشود که خود بیماری، دارویی شفابخش میگردد، کسانی بودهاند که در مسیر گناه، گام نهادهاند ولیکن همان مجلس گناه و عصیان، برای آنان راهی بهسوی خدا شده است.رسیدن به آثار سوء گناه، موجب تنبیه، گردیده و آنان را بهسوی حق، سوق داده است.
ابنمیثم بحرانی در شرح نهجالبلاغه میگوید: «بعضی از کارها به ظاهر مصلحت آشکار دارد، ولی احیاناً مشتمل بر مفسدهای خواهد بود.چنانکه بعضی از کارها که در ظاهر مفسده است احیاناً مصلحتی را هم بهدنبال دارد».
در آیه 216 سوره بقره در این رابطه آمده است: «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ؛ بر شما كارزار واجب شده است در حالیكه براى شما ناگوار است و بسا چيزى را خوش نمیداريد و آن براى شما خوب است و بسا چيزى را دوست میداريد و آن براى شما بد است و خدا میداند و شما نمیدانيد».
سخن امام علی(ع) در این فراز از نامه این است که انسان شاکر و بابصیرت، نباید از ناملایمات برنجد و آنها را درد حساب کند، باید به حکمتِ خداوند متعال هم توجه کند، هرچه او رقم میزند، برای ما سودمند است.