فعالیت 34 کانون فرهنگی ـ هنری در مساجد باخرز/ تنها یک روستا کانون ندارد
کد خبر: 3654616
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹

فعالیت 34 کانون فرهنگی ـ هنری در مساجد باخرز/ تنها یک روستا کانون ندارد

گروه شهرستان‌ها: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان باخرز به فعالیت بیش از 34 کانون فرهنگی و هنری شهرستان باخرز اشاره کرد و گفت: از 34 کانون مساجد شهرستان، 28 کانون مربوط به روستاها و شش کانون مربوط به شهر باخرز است.

صادق شریفی‌نسب، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان باخرز، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، توسعه و توانمندسازی کانون‌های مساجد شهر و روستا را از برنامه‌های این اداره عنوان کرد و گفت: این کانون‌ها با برنامه‌هایی که دارند، به خوبی می‌توانند اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را پر کنند.
شریفی‌نسب به فعالیت بیش از 34 کانون فرهنگی و هنری شهرستان باخرز اشاره کرد و افزود: در زمانی که این اداره مستقل شد و تحویل گرفتیم، حدود 22 کانون موجود بود. اولویت کاری را بر فعال‌ کردن این کانون‌ها گذاشتیم و کانون‌هایی که در گذشته فقط مجوز گرفته بودند و فعالیتی نداشتند را ساماندهی کردیم.
وی ادامه داد: در کنار فعال کردن این کانون‌ها با شناسایی مساجد شهری و روستایی که تاکنون به هر دلیلی کانو‌ن‌های فرهنگی و هنری نداشتند، زمینه اخذ دریافت مجوز کانون را برای آن‌ها مهیا کردیم.
وی با بیان اینکه 85 درصد جمعیت شهرستان باخرز، جمعیت روستایی است، گفت: از 34 کانون مساجد شهرستان، 28 کانون مربوط به روستاها و شش کانون مربوط به شهر باخرز است. با افزایش کانون‌های مساجد این شهرستان، هم اکنون فقط یک روستا فاقد کانون است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این روستا هم دارای کانون شود.
شریفی‌نسب با اشاره به مستقل شدن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باخرز از یکم مهر ماه 1394، گفت: این شهرستان با پیشینه غنی و تاریخ چند هزار ساله دارای قابلیت های فراوانی در عرصه های فرهنگی و هنری است.
این مقام مسئول در ادامه به مشکلات حوزه فرهنگی و هنری در این شهرستان اشاره کرد و افزود: کمبود زیرساخت‌های فرهنگی و هنری و نداشتن سالن برای مراسم‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری از بزرگ‌ترین مطالبات هنرمندان و فرهنگ‌دوستان این دیار است. بعد یک و نیم سال از استقلال این اداره،‌ همچنان در محل استیجاری فعالیت داریم.
وی به کمبود نیروی انسانی و کادر اداری در ارشاد باخرز اشاره کرد و افزود: در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باخرز فقط یک نیرو به عنوان طلبه وظیفه و یک نیروی کارورزی که از بنیاد شهید معرفی شده است، حضور دارند و هیچ نیروی اداری، سازمانی و رسمی نداریم.
جواد حسن‌زاده، فرماندار شهرستان باخرز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به تاریخچه چند هزار ساله این دیار، گفت: بخش باخرز از سال 89 از شهرستان تایباد مستقل و به شهرستان ارتقا یافت. این شهرستان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 حدود 54 هزار جمعیت است. قبول داریم که زیر ساخت‌های فرهنگی و هنری این شهرستان متناسب با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود فرهنگی و هنری آن نیست.
حسن‌زاده به اقدامات و برنامه‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باخرز اشاره کرد و افزود: با تمام کاستی‌ها و کمبود‌ها، اقدامات شایسته ای در حوزه کانون‌های مساجد و افزایش و فعال‌سازی این حوزه صورت گرفته است.
وی بیان کرد: کمبود زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در این شهرستان به علت نوپا و جوان بودن این دیار از نظر تقسیمات کشوری بوده که با رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی که شده است امیدواریم بتوانیم بخشی از کمبودها را برای این منظور تامین کنیم. تجلیل از مفاخر و بزرگان فرهنگی و هنری از برنامه‌هایی است که در امسال پیش‌بینی کردیم و قرار است از توان شهرستان استفاده کنیم و تجلیلی در خور شأن این عزیزان برگزار کنیم اما نبود سالن از بزرگ‌ترین مشکلات این برنامه است.
captcha