رقابت جوانان و ورزشکاران قرآنی از سراسر کشور در شیراز/ بهره‌مندی از چهره‌های سرشناس ورزشی
کد خبر: 3655248
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲
عبدالحمید احمدی اظهار کرد:

رقابت جوانان و ورزشکاران قرآنی از سراسر کشور در شیراز/ بهره‌مندی از چهره‌های سرشناس ورزشی

گروه مسابقات: معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزیر ورزش و جوانان از راه‌یابی 800 جوان و ورزشکار از سراسر کشور به مرحله کشوری مسابقات قرآن این وزارتخانه که طی 5 تا 10 آبان برگزار می‌شود، خبر داد و مجموع کل شرکت‌کنندگان این رقابت‌ها را حدود 26 هزار نفر اعلام کرد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با توجه به پایان رسیدن مراحل شهرستانی و استانی سومین دوره مسابقات سراسری قرآن جوانان، ورزشكاران و كاركنان وزارت ورزش و جوانان، مرحله کشوری این دوره از مسابقات، طی روزهای پنجم تا دهم آبان‌‌ماه در شیراز برگزار می‌شود.

در این راستا با عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزیر ورزش و جوانان به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ذیل می‌خوانید؛

-جناب آقای احمدی؛ وزارت ورزش و جوانان چه اهدافی را در ورود به عرصه قرآنی دنبال می‌کند؟

هم از منظر مسئولیت‌هایی که متوجه وزارت ورزش و جوانان است، موضوع قرآن، اهمیت ویژه‌ای دارد و هم از منظر عضویت این وزارتخانه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و تعیین تکالیفی برای آن، بایستی این تکالیف دنبال و پیگیری شود. با این دو رویکرد، وزارتخانه، خوشبختانه در سه سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه قرآن ویژه جامعه هدف خود، جوانان و ورزشکاران دنبال کرده است. ورود به حوزه قرآن با هدف ایجاد زمینه‌های انس و الفت هر چه بیشتر جوانان و ورزشکاران با مفاهیم و فرهنگ قرآنی است تا بتوانیم برای تحقق اهداف فرهنگی مورد نظر این وزارتخانه از کلام الله مجید کمک بگیریم.

خوشبختانه، تاکنون در این زمینه، توفیقات خوبی حاصل شده است و در دو دوره گذشته، حرکت گسترده‌ای را در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها و نیز در مرحله سراسری شاهد بوده‌ایم و امسال نیز امیدواریم با برگزاری مرحله سراسری مسابقات قرآن، سومین گام را به خوبی برداریم.

-تاکنون در گام سوم، چه مراحلی از این رقابت‌های قرآنی طی شده است؟

براساس تجارب دو دوره قبل در برپایی مسابقات قرآن، مهم این بود که بتوانیم طیف وسیع‌تری از جوانان و ورزشکاران را تحت پوشش قرار دهیم. خوشبختانه ادارات کل ورزش و جوانان در 31 استان، همکاری خوبی داشتند و زمینه خوبی برای مشارکت علاقه‌مندان به شرکت در این برنامه و جشنواره قرآنی فراهم شد.

مراحل شهرستانی و استانی برگزار شده است و در تاریخ 5 تا 10 آبان‌ماه مرحله سراسری مسابقات در شیراز ـ که پایتخت جوانان جهان اسلام در سال 2017 است ـ برگزار می‌شود و امیدواریم، مسابقه ماندگار با خاطره خوبی برای شرکت‌کنندگان باشد.

-نحوه همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان‌ها به چه صورت بوده است؟

در مرحله شهرستانی و استانی، مدیریت برگزاری مسابقات برعهده اداره کل ورزش و جوانان استان‌ها بود که در این راستا از همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز بهره‌مند بودیم؛ با توجه به اینکه موضوع مسابقات قرآن به لحاظ فنی، نیازمند مدیریت و نظارت یک نهاد تخصصی بود از دوستان و همکاران در این سازمان دعوت شد که تعاملاتی همانند دوره‌های گذشته با وزارت‌خانه داشته باشند و بتوانیم از نظر فنی در کیفیت قابل قبولی مسابقات را برگزار کنیم.

خوشبختانه در دو مرحله قبلی، این کار به نحو احسن انجام شد و مرحله نهایی نیز با مشارکت و همکاری فنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار خواهد شد که در این راستا از این ظرفیت برای ارتقای کیفی مسابقات بهره‌مند می‌شویم.

-استقبال شرکت‌کنندگان در دوره سوم، نسبت به دو دوره قبل چگونه بوده است؟

یکی از موضوعات مورد تاکید این بود که بتوانیم گستره بیشتری از جوانان و ورزشکاران را در این مسابقات مشارکت بدهیم، بر این اساس، در دوره سوم، افزایش خوبی نسبت به دو دوره قبل شاهد بوده‌ایم. در دوره دوم حدود 22 هزار نفر تحت پوشش قرار داشتند در دوره سوم این تعداد به 26 هزار نفر رسید که رشد قابل توجهی داشت و مسابقات در رده ورزشکاران(در دو رده سنی زیر 15 سال و بالای 15 سال) و برای جوانان بین سن 15 تا 29 سال به تفکیک بانوان و آقایان برگزار شد.

از این 26 هزار شرکت‌کننده در مرحله شهرستانی و استانی، 800 نفر به مرحله نهایی راه یافته‌اند که در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ یک و 10 جزء قرآن، حفظ احادیث موضوعی در شیراز به رقابت می‌پردازند. در این راستا، هر یک از این رشته‌ها، زمینه‌های متنوعی را برای شرکت‌کنندگان ایجاد کرده است که امیدواریم در مرحله نهایی نیز بتوانیم با کیفیت خوبی مسابقات را برگزار کنیم.

عبدالحمید احمدی

-آیا وزارتخانه برای ورود چهره‌های نام‌آشنای ورزشی در این مسابقات، برنامه‌‌ای داشته است؟

تلاشمان این بود و این است که چهره‌های آشنای ورزشی هم در مسابقات حضور داشته باشند. شاید چهره‌های آشنای ورزشی به مرحله نهایی مسابقات راه پیدا نکنند، اما حضورشان برای ما مغتنم است. در مرحله گذشته دو ورزشکار مطرح کشور را به عنوان سفیران قرآنی در مرحله نهایی معرفی کردیم.

در مرحله نهایی سومین دوره مسابقات نیز تلاش خواهیم داشت که در مراسم اختتامیه بانوان و آقایان که به صورت مجزا برگزار می‌شود، شاهد حضور چهره‌های نام‌آشنای ورزشی باشیم که در مراسم اختتامیه حضور و مشارکت داشته باشند تا بتوانیم از ظرفیت ورزشکاران مطرح کشور در ترویج فرهنگ قرآنی بهره‌مند شویم.

-درباره دیگر رویکردهای که سومین دوره مسابقات قرآن ورزش و جوانان دنبال کرده است، بفرمایید.

رویکرد دیگری که در کنار این مسابقات دنبال شد، طراحی کارگاه‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان بود به این طریق که علاقه‌مندان و متسابقین توانستند در رشته‌های تخصصی قرآن در کارگاه‌های آموزشی که با حضور اساتید و کارشناسان رشته‌های تخصصی قرآن برگزار شد، شرکت کنند و از این کارگاه‌ها بهره‌مند شوند.

همچنین در این دوره تلاش شد که بتوانیم استفاده حداکثری از فضای مجازی داشته باشیم. بخش عمده‌ای مانند اطلاع‌رسانی و برگزاری مراحل مختلف مسابقات از طریق فضای مجازی و سایت مسابقات http://www.tartil.ir/ صورت گرفت که این سایت کمک خوبی برای همکاران دست‌اندرکار و شرکت‌کنندگان در مسابقات بود.

سعی شد در رشته‌ مفاهیم و احادیث موضوعی، مسائل جوانان و ورزشکاران به صورت کاربردی مورد توجه قرار گیرد و موضوعاتی انتخاب شود که مربوط به حوزه ورزشکاران و جوانان است و از این طریق نیز بتوانیم در ترویج فرهنگ قرآنی گامی برداشته باشیم.

- در پایان اگر مطلبی باقی مانده است، بیان کنید.

به نوبه خود از همه دست‌اندرکاران مراحل مختلف این رقابت‌ها و از همه شرکت‌کنندگان، تشکر می‌کنم. وزارت‌خانه یک حرکت گسترده قرآنی را طی چند ماه(اردیبهشت تا مهرماه 96) در همه استان‌های کشور شاهد بود که بر این اساس، همه استان‌ها، یک مراسم اختتامیه را پس از برپایی مسابقات برگزار کردند و به معرفی برگزیدگان استانی پرداختند.

در این مدت، 31 مسابقه قرآنی در سطح استان برگزار شد که آثار قابل توجهی مانند تشویق جوانان و ورزشکاران در سطح استان را به دنبال داشت که امیدوارم در سطح ملی نیز با اطلاع‌رسانی و انعکاس گسترده‌تر، این تشویقات انجام شود و از این طریق جوانان و ورزشکاران را به حضور در اینچنین برنامه‌ها و استفاده از فرهنگ و معارف قرآنی تشویق کنیم.

در پایان از همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، آقایان حمید صابرفرزام، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا و رحیم خاکی، قاری بین‌المللی و رئیس مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی تشکر می‌کنم که در بحث مدیریتی و فنی مسابقات، کمک کرده و همیاری این دوستان باعث شد که به لحاظ فنی بتوانیم این مسابقات را در کیفیت بالایی برگزار کنیم. همچنین از اطلاع‌رسانی خبرگزاری ایکنا که در انعکاس اخبار نقش بسزایی داشته‌ است، قدردانی می‌کنم.

captcha