«دانیال نبی» در مصر + عکس
کد خبر: 3655284
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

«دانیال نبی» در مصر + عکس

گروه بین‌الملل: «دانیال نبی» نام یکی از قدیمی‌ترین مساجد مصر در شهر «اسکندریه» است که بیش از 600 سال قدمت دارد.

مسجد دانیال نبی با پیشینه‌ای 600 ساله در مصربه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الوفد» مصر، مسجد جامع «دانیال نبی» یکی از قدیمی‌ترین مساجد مصر در شهر اسکندریه است که پیشینه بنای آن به بیش از 600 سال می‌رسد. 

این مسجد جامع در خیابانی به همین نام در اسکندریه و در مرکز این شهر واقع شده است و برخی به اشتباه آن را محل دفن دانیال نبی(ع) از پیامبران بنی اسرائیل می‌دانند.

علت نام‌گذاری این مسجد به چنین نامی به دلیل انتساب آن به «شیخ محمد بن دانیال موصلی» یکی از شیوخ شافعی‌مذهب است که اواخر قرن هشتم هجری به اسکندریه سفر کرده و در این شهر به تدریس اصول دین و علوم اسلامي بر اساس مذهب شافعی(از مذاهب چهارگانه اهل‌ سنت) اشتغال داشته است.

شیخ محمد دانیال موصلی تا زمان وفات خود در سال 810 هجری در اسکندریه حضور داشت و پس از وفات در مسجدی که بعدها به وی نسبت داده شد، دفن و ضریح وی به زیارتگاهی برای مردم مصر و گردشگران مسلمان و غیرمسلمان تبدیل شد.

این ضریح در عمق پنج متری زیر زمین قرار دارد که به وسیله پله‌های چوبی می‌توان به آن رسید.
مسجد دانیال نبی با پیشینه‌ای 600 ساله در مصر
در پایان پله‌ها آرامگاه دیگری نیز به چشم می‌خورد که گفته می‌شود، به «لقمان حکیم» که نام وی در قرآن کریم ذکر شده است، تعلق دارد.

«محمد علی پاشا» در سال 1238 هجری قمری اقدام به بازسازی این مسجد کرد، این در حالی است که با گذر زمان نام این مسجد از «شیخ دانیال» به مسجد «النبی دانیال»(دانیال نبی) تغییر یافته است و علت این تغییر نام، اعتقاد اشتباه برخی افراد است که می‌پندارند پیکر مدفون در این مسجد متعلق به دانیال نبی(ع)، از پیامبران بنی اسرائیل است.   

شواهد تاریخی گواه آن است که نام‌گذاری مسجد با نام «دانیال نبی» اشتباه است، زیرا دانیال نبی(ع) سه قرن پیش از ساخت شهر اسکندریه از دنیا رفته است، همچنین، همه منابع و مصادر تاریخی بر این مسئله تأکید دارند که آرامگاه دانیال نبی(ع) در شهر «شوش» واقع در استان خوزستان ایران قرار دارد.
مسجد دانیال نبی با پیشینه‌ای 600 ساله در مصر
همچنین همه مراجع تاریخی بیانگر این مطلب هستند که مرقد دانیال نبی در شهر شوش واقع در ایران قرار دارد؛ لذا ارتباط میان این پیامبر و مسجد جامع اسکندریه تنها برگرفته از قصص و داستان‌های مردمی است./
مسجد دانیال نبی با پیشینه‌ای 600 ساله در مصر
 

captcha