هم‌بازی شدن با فرزند، راه گریز وابستگی کودک به تلفن همراه
کد خبر: 3655380
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶

هم‌بازی شدن با فرزند، راه گریز وابستگی کودک به تلفن همراه

گروه اجتماعی: مدیر اتاق قصه، خانه بازی و ریاضی مجتمع ایثار بیرجند با بیان اینکه اگر قرار است کودکان را از بازی بیشتر با تلفن همراه منع کنیم، لازم است قبل از آن سرگرمی جذاب جایگزینی برای آن ارائه بدهیم، اظهار کرد: لازم است گاهی دست از کارهای روزمره بکشیم و با کودک خود هم بازی شویم، برایش قصه بگوییم و با او به پارک و سینما برویم.

فاطمه حسینی‌فر، مدیر اتاق قصه، خانه بازی و ریاضی مجتمع ایثار بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: امروزه با گسترش فناوری‌های مربوط به گوشی همراه این وسیله نفوذ زیادی در زندگی تمام افراد پیدا کرده است.
 وی با بیان اینکه در بیشتر خانواده‌ها فرزندان زمانی که چشم باز می‌کنند با این وسیله اسرارآمیز مواجه می‌شوند، افزود: چه بسیار دیده شده نوزادانی که با صدای آهنگ گوشی  آرام شده‌اند و مادرانی که به جای لالایی خواندن کودک دلبندشان را با موسیقی گوشی همراهشان خوابانده‌اند.
این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی بیان کرد: چه بسیار کودکان شیرخواری که گاهی حتی بازی با گوشی همراه را به آغوش مهربان مادرشان نیز ترجیح داده‌اند.
حسینی‌فر ادامه داد: چه بسیار کودکان خردسالی که ساعت‌های زیادی از شبانه‌روز را به بازی با این وسیله مرموز پرداخته‌اند.
وی بیان کرد: البته از آن طرف عده دیگری نیز به شدت مانع تماس فرزند خود با موبایل می‌شوند و بازی با موبایل را به کلی برای فرزندانشان قدغن می‌کنند.
مدیر اتاق قصه، خانه بازی و ریاضی مجتمع ایثار بیرجند اظهار کرد: آیا واقعا برای دور ماندن فرزندانمان از امواج موبایل باید آنان را از این وسیله دور نگه داریم، آیا واقعا امواج موبایل می‌تواند باعث عقیم شدن افراد شود؟
حسینی‌فر ادامه داد: این‌ها پرسش‌هایی است که ذهن والدین نگران را مشغول می‌کند و به نظر می‌رسد هیچ کدام از این دو شیوه، یعنی باز داشتن و آزاد گذاشتن کودکان در استفاده از موبایل، راهکار مناسبی برای کنار آمدن با این فناوری قرن نیست.
وی با بیان اینکه البته درباره آثار امواج بر سلامت انسان نظرات مشابه و متضاد زیادی وجود دارد، تصریح کرد: برخی از این نظرات علمی و مستند هستند و برخی شایعه‌ای بیش نیستند.
این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی بیان کرد:  به هر صورت شکی  نیست که این امواج زیان‌بارهستند چرا که با ایجاد حرارت، سلول‌های مغز را گرم کرده و به مرور باعث فرسایش این سلول‌ها می‌شوند.
حسینی‌فر با بیان اینکه از طرفی امواج مغناطیسی می‌توانند بر جریان خون نیز اثرگذار باشند، افزود: اما با دور نگه داشتن این وسیله از فرزندان خود نمی‌توانیم صد در صد جلوی این عوارض را بگیریم.
 وی ادامه داد: مشکل این جا است که در زندگی امروز هیچ گریزی از امواج نداریم و امواج گوشی‌های شخصی، امواج دکل‌هایی که در خیابان‌ها نصب شده‌اند و نظیر این‌ها همواره وجود دارند  و در زندگی شهر‌نشینی به هر صورت این امواج در فضا متشعشع شده و را ه گریزی از آن‌ها نیست.
مدیر اتاق قصه، خانه بازی و ریاضی مجتمع ایثار بیرجند اظهار کرد: از طرفی هر کودکی فرزند زمانه خود است و منع کردن صد در صدی کودک از فن‌آوری سبب می‌شود نسبت به هم سن و سالان خود اطلاعات کمتری از فن‌آوری روز داشته باشد و مهارت‌های کمتری در استفاده از فن‌آوری پیدا کند.
حسینی‌فر با بیان اینکه لذا به نظر می رسد ما نمی‌توانیم فن‌آوری را از فرزندان خود بگیریم اما می‌توانیم ساعت‌های استفاده از آن را برایشان محدود کنیم، افزود: هر چند نمی‌توان این امواج را کاملاً از زندگی حذف کرد اما برای کاهش اثرات آن لازم است هنگام خواب گوشی‌های همراه را خاموش کنیم یا در فاصله خیلی دور از مغز قرار دهیم.
وی اظهار کرد: زمانی که گوشی  همراه آنتن‌دهی کمتری دارد، امواج بیشتری در رفت و آمد هستند و بهتر است، آن را  دورتر از خود نگه داریم.
این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی بیان کرد: درخصوص بازی کودکان نیز بهتر است  بازی‌های سالم و نظارت شده به صورت محدود در اختیار کودکان قرار بگیرد؛ به طوری که بیشتر از نیم تا یک ساعت در روز وقت آن‌ها را در گیر نکند.
حسینی‌فر با بیان اینکه اگر قرار است کودکان را از بازی بیشتر با تلفن همراه منع کنیم، لازم است قبل از آن سرگرمی جذاب جایگزینی برای آن ارائه بدهیم، اظهارکرد: لازم است گاهی دست از کارهای روزمره بکشیم و با کودک خود هم بازی شویم، برایش قصه بگوییم و با او به پارک و سینما برویم.
وی یادآور شد: قطعاً هیچ کودکی گردش رفتن و پارک رفتن با والدین و انجام بازی‌های شاد و هیجان‌انگیز  در کنار آنها را به بازی با گوشی همراه ترجیح نخواهد داد.

captcha