افزایش آگاهی حقوقی مردم بر اساس توصیه‎های قرآن و سنت/ استقبال 12 هزار نفر از برنامه‎های قرآنی
کد خبر: 3672778
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
حجت الاسلام صادقی بیان کرد:

افزایش آگاهی حقوقی مردم بر اساس توصیه‎های قرآن و سنت/ استقبال 12 هزار نفر از برنامه‎های قرآنی

گروه جامعه: معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اینکه برنامه‌هایی را بر اساس قرآن و سنت هدف‌گیری کرده‎ایم تا بتوانند سطح آگاهی‌های مردم را در حوزه‌های حقوقی و قانونی افزایش و موجب کاهش جرم و جنایت شوند، از استقبال 12 هزار نفری کارکنان این سازمان در مسابقات قرآنی و برنامه‎های دینی خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه، در گفت‎وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به جایگاه برنامه‎های دینی و قرآنی در این معاونت و ضرورت پرداختن به دستورات قرآن در تحقق عدالت اجتماعی گفت: قضاوت و عدالت از موضوعات بسیار حساس و مهمی است که هر کسی که برای این موضوع تلاش کند و در برقراری آن سهم دارد، در راستای برآورده کردن آرزوی ملت‌ها گام برداشته است.

وی با بیان اینکه همه پیامبران و ائمه (ع) برای برقراری عدالت آمده‌‌اند و مسئولان قضایی نیز باید خود را در آن سهیم بدانند، از جایگاه قرآن در تحقق این عدالت سخن گفت وادامه داد: برقراری عدالت، یکی از آرزوهای همه امت‌ها است، پیامبر اسلام(ص) برای برقراری آن ظهور کردند و با توجه به پیام‌های قرآنی برای این هدف اقدامات گسترده‌ای را انجام دادند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: بر همین مبنا برنامه‎های قرآنی در تمامی فعالیت‌های معاونت فرهنگی قوه قضاییه قرار دارد و اساس کار ما دستورات قرآنی و پیروی از آن است. در اولین سال فعالیت در این مسئولیت یکی از مهمترین رویدادها و اتفاقات اثرگذار، بخشنامه‌های مسابقات سالانه قرآن کریم بود که عملیاتی شد.

صادقی با بیان اینکه با برنامه‎ریزی‌های انجام شده در تمام چهار فصل سال فعالیت‎های دینی و مسابقات قرآنی فعال است، افزود: در این مسابقات کاری کردیم که تنها به ظواهر قرآن پرداخته نشود، بلکه افراد به مبانی، مفاهیم، تفسیر و فهم قرآن کریم بیشتر آشنا شوند و ما نیز به همین دلیل به این موضوع اهمیت بیشتری دادیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۲ هزار نفر در مسابقات قرآن و برنامه‎های دینی قوه قضاییه شرکت کرده‎اند، ادامه داد: از این تعداد حدود هشت هزار نفر در بخش مفاهیم و تفسیر شرکت کردند و این مسئله به معنی این است که کاری با عظمت در حال رخ دادن است.

صادقی تصریح کرد: حضور ۱۲ هزار نفر از کارکنان قوه قضیه در برنامه‎ها دینی و قرآنی نشان می‎دهد که توانسته‌ایم این تعداد را با قرآن انس بیشتری دهیم و با مفاهیم، تجوید، قرائت و مبانی آن آشنا کنیم، با توجه به این استقبال بی‎نظیر روزبه‌روز سعی می‌کنیم سطح آموزش‌ها را هم بالا ببریم.

وی گفت: هر ساله برای اینکه سطح مسابقات قرانی را افزایش دهیم؛ شرط ورود افراد را  بالا رفتن سطح قرآنی نسبت به سال گذشته قرار دادیم. این مسئله را برای مسابقات الزامی کردیم تا کسانی که شرکت می کنند نسبت به سال گذشته سطح خود را حداقل یک سطح افزایش دهند و بعد از آن مجوز ورود در مسابقات به آنها داده شود.

تلاش کردیم تا آموزش هم در برنامه‌ها قرار گیرد
معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهار کرد: ما در برنامه‎های قرآنی خود تنها به فکر برگزاری مسابقه نبودیم، بلکه تلاش کردیم تا آموزش هم در برنامه‌ها قرار گیرد و کارکنان با مبانی و مفاهیم دینی و قرآنی آشنا شوند. این کار قطعا می‎تواند در حفظ و ارتقای معنویت و سالم‎سازی روح و جسم جامعه کارمندی موثر باشد.

صادقی با اشاره به اینکه هر کدام از روش‌ها فراگیری مبانی و مفاهیم و قرائت قرآن کریم به صورت حضوری و مجازی به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود، بیان کرد: این اقدام یک کار بسیار گسترده و سنگین است که خوشبختانه هر سال به برنامه‎ها و شرکت‎کنندگان آن افزوده می‌شود.

بودجه فعالیت‌های دینی و قرآنی، کاسته نخواهد شد
وی در پاسخ به این سوال که طبق اعلام معاونت به دلیل کاهش بودجه از برخی برنامه‌های این معاونت کاسته خواهد شد و آیا برنامه‌های دینی و قرآنی هم جزو این مسائل هستند، گفت: ما اعلام کردیم که به علت کاستی بودجه برخی برنامه‎ها انجام نخواهد شد، اما بودجه فعالیت‌های دینی و قرآنی در این معاونت با توجه به کسری، کاسته نخواهد شد، بلکه افزایش هم پیدا خواهد کرد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهار کرد: بودجه بخش قرآنی و فعالیت‎های معنوی این معاونت را تامین کرده‌ایم؛ البته برنامه‎های اضافه‎تری هم داریم که در صورت تامین بودجه می‎توانیم آنها را هم انجام دهیم.

برگزاری بیش از 500 کارگاه اخلاق حرفه‌ای در سراسر کشور
وی در ادامه از برنامه های فرهنگی و اجتماعی این معاونت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی سخن گفت و ادامه داد: ما در ابتدا سعی کردیم، از درون خود را بسازیم و در راستای ارتقای فرهنگ دینی وسازمانی تلاش کنیم؛ لذا با برگزاری بیش از 500 کارگاه اخلاق حرفه‌ای در سراسر کشور تلاش کردیم آن را نهادینه کنیم.

صادقی افزود: با آموزش و فرهنگ‌سازی سعی کردیم، حقوق مردم رعایت شود واین تفکر حرفه‌ای به شناخت حقوق مراجعان و صاحب حق دانستن آنان و خود خادم پنداری دستگاه‌ها کمک مؤثر خواهد نمود. بزرگترین کاری که در این زمینه می‌توان انجام داد این است که در فرآیندهای اداری موجبات تسهیل امور مردم را فراهم کنیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه برنامه‌های زیادی در حوزه کاهش آسیب‎ها طراحی، پیش‌بینی و اجرا شده است، گفت: به عنوان مثال برنامه روایت زندگی را در قالب تیزرهای تلویزیونی تولید کردیم که تا کنون ۷۰ قسمت از آن تولید و از رسانه ملی پخش شده است.

وی تصریح کرد: تمام این برنامه‌ها بر اساس قرآن و سنت هدف‌گیری شده تا بتوانند سطح آگاهی‌های مردم را در حوزه‌های حقوقی و قانونی افزایش دهد، تا در نهایت به کاهش جرم جنایت منجر شود. این کار بزرگی است که تاکنون انجام شده و در حال انجام است؛ این تیزرها مورد استقبال مردم قرار گرفته و امیدواریم که رسانه‎ها نیز در انتشار و نمایش آن با ما بیشتر همکاری کنند.

captcha