نیاز به ممیزی کتاب در پی نبود جدیت در نقد غیردولتی رقم خورده است
کد خبر: 3674027
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴
جوادی عنوان کرد:

نیاز به ممیزی کتاب در پی نبود جدیت در نقد غیردولتی رقم خورده است

گروه ادب: معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره نقد کتاب گفت: اگر نقد در خارج از وزارت ارشاد و دولت را جدی می‌گرفتیم نیاز به ممیزی کمتر می‌شد و در این صورت وضعیت بهتری را شاهد بودیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز، 27 آذرماه در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره نقد کتاب گفت: در وزارت ارشاد بخشی به نام ممیزی کتاب وجود دارد که به نظرم، یکی از دلایل وجود چنین بخشی، نبود نقد است، یعنی نقد به خوبی پانگرفته است، اگر نقد در خارج از ارشاد و دولت جدی گرفته می‌شد، نیاز به ممیزی کمتر وجود داشت و در این صورت وضعیت بهتری داشتیم.
وی با اشاره به کتابسازی افزود: نقد می‌تواند مانعی بر سر راه کتابسازی باشد و از گسترش آن جلوگیری و این مشکل را حل کند، همه این امور را نمی‌توان به دست نهادهای امنیتی و انتظامی سپرد و انتظار داشت همه مشکلات در رابطه با قاچاق کتاب حل شود، بلکه در کنار آن باید نقد هم وجود داشته باشد.
وی در ادامه نقد را زنجیره تفکر خواند و عنوان کرد: در صورتی که نقد، نیز نقد شود، چرخه فکری ایجاد خواهد شد و ثمرات آن را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.
جوادی تصریح کرد: در حوزه علوم انسانی ادعای زیادی داریم، اما نوشته و مقالاتی که بتواند در عرصه بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد، بسیار کم است و در حوزه فنی و علوم پایه نظیر فیزیک، ریاضی و ... مقالات بین‌المللی بسیاری داریم؛ از این رو می‌توان نقد را یکی از عوامل آن دانست که سبب شده مقالاتی که در این حوزه علوم انسانی نوشته می‌شوند، اغلب تکراری هستند و از سوی دیگر کتاب‌نویسی و مقاله‌نویسی را به صورت فنی و علمی یاد نگرفته‌ایم. نقد از این جهت می‌تواند نقش مهم و بسزایی در پویایی علمی داشته باشد.
وی در ادامه گفت: قبلاً به این جمله اشاره کرده‌ام که کتاب غذای روح است، که برداشت‌های متفاوتی از این جمله شده است که یکی از آنها این است که ممیزی دولتی باید تقویت شود، در حالی که منظورم این نبوده است و به نظرم باید ناقدان و مسئله نقد را تقویت کرد و از این طریق در راستای تقویت ممیزی گام برداشت.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد نقد را نوعی بخشندگی و فداکاری دانست و بیان کرد: هر نویسنده‌ای باید به این مسئله بپردازد و بخشی از زمان خود را به نقد اختصاص دهد؛ چرا که نقد، بخشش حقیقت است و نویسندگان جوان در صورتی که نقدهای جدی به آثار خود و دیگران را شاهد باشند، به فعالیت در این عرصه رغبت بیشتری نشان خواهند داد؛ از این رو نقد را می‌توان نوعی گفت‌وگو نیز دانست که اگر نقد مکتوب وجود نداشته باشد، گفت‌وگوی عمیق نیز شکل نخواهد گرفت.
وی در پایان برخی از مشکلات حوزه نشر را مورد اشاره قرار داد و گفت: در مدتی که درگیر مسئولیت معاونت در وزارت ارشاد بودم، احساس می‌کنم از عهده برخی از مشکلات حوزه نشر برنمی‌آییم. من به تدبیر اعتقاد زیادی دارم و باید بتوانیم با تدبیر مسیر بهتری را رقم بزنیم. نشر در همه جای دنیا با مشکلاتی مواجه است اما در ایران این مشکلات مضاعف است. امیدواریم مشکلات چرخه تولید، توزیع و پخش با تدبیر حل شود و حیات نشر شکوفاتر شود؛ چرا که بحث نشر، بحث عشق است و ما امیدوارم عنصر عشق و علاقه زمینه‌ای باشد تا مشکلات را حل کنیم.
وی در ادامه عنوان کرد: در آینده نزدیک برای بررسی مشکلات حوزه نشر جلساتی را برگزار خواهیم کرد تا در راستای حل آنها برآییم و به صورت علمی‌تر و دقیق آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

captcha