مسیر اشتباه غرب در نفی دین/ دچار آسیب ترجمه‌گرایی در رابطه علم و دین شده‌ایم
کد خبر: 3674034
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸
طهرانچی گفت:

مسیر اشتباه غرب در نفی دین/ دچار آسیب ترجمه‌گرایی در رابطه علم و دین شده‌ایم

گروه دانشگاه: رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه در ترجمه کتب در حوزه رابطه علم و دین، دچار آسیب ترجمه‌گرایی شده‌ایم، عنوان کرد: غرب به این نتیجه رسیده که مسیر نفی دین اشتباه بوده و برای حل این مسئله و شنیدن حرف‌های نو جایزه تعیین کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران در مراسم «وحدت حوزه و دانشگاه؛ از سخن تا عمل» که عصر امروز در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: توجه امام به وحدت حوزه و دانشگاه از 27 آذر نبود، بروز آن در روز شهادت شهید مفتح بود، حضرت امام(ره) نیم قرن پیش از انقلاب در کتاب چهل حدیث در شرح حدیثی از پیامبر، این ایده را مطرح می‌کنند و علوم مدرن که تازه وارد ایران شده است را مورد توجه قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه بدون حل مسئله رابطه دین و علوم، نمی‌توان رابطه حوزه و دانشگاه را تبیین کرد، افزود: در کتبی که در غرب در رابطه با علم و دین نوشته می‌شود، منظور از دین؛ کلام مسیحیت است، لذا دست غرب از قرآن و حدیث کوتاه است، علامه جوادی آملی علوم را دینی می‌دانند و قائل به علم غیردینی نیستند.

رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران گفت: تمدن علمی قرن 8 تا 13 میلادی، در سرزمین‌های اسلامی با اهتمام ویژه امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) به وجود آمد، علمی که اکنون وجود دارد، بر اساس نگاه نو و جدیدی است که در رنسانس به وجود آمد.

وی با بیان اینکه در ترجمه کتب در حوزه رابطه علم و دین، دچار آسیب ترجمه‌گرایی شده‌ایم، عنوان کرد: غرب به این نتیجه رسیده که مسیر نفی دین اشتباه بوده، لذا خود غرب برای حل این مسئله و شنیدن حرف‌های نو جایزه تعیین کرده است.

طهرانچی افزود: در تعامل حوزه و دانشگاه می‌توان 4 رویکرد داشت: تعامل، استقلال، گفت‌وگو و وحدت در هدف، در بررسی وضعیت موجود در حوزه و دانشگاه، می‌بینیم که در برخی علوم انسانی و اجتماعی تعارض موج می‌زند، در علوم پایه و مهندسی و پزشکی استقلال حاکم است و در حوزه علوم انسانی فضای گفت‌وگو وجود دارد؛ بنابراین راه زیادی داریم تا به وحدت برسیم.

وی با اشاره به اینکه مدل تربیت علمی ما، اقتباس از غرب است و مطابق با قرآن نیست، گفت: در تربیت قرآنی، آیات شامل فعل و کلام خداوند است. این فرهنگ در سوره حج، جاثیه و ... دیده می‌شود. در سوره جاثیه، خداوند آیات را هم برای توجه مؤمنان و هم برای توجه عالمان قرار می‌دهد.

رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد: مقام معظم رهبری در جایی وحدت را، وحدت در هدف می‌دانند، البته هدف در رسیدن به تمدن اسلامی، هم در حوزه و هم در دانشگاه تغییر نگاه لازم است تا هر دو، هدف را ایجاد تمدن اسلامی بدانند.

وی افزود: حوزه دانشگاهی یک واسطه است برای اینکه افراد حاضر در دانشگاه را با چارچوب نگاه دینی تربیت کند. این نهاد باید ریلی را طراحی کند که امامان معصوم(ع) و نبی اکرم(ص) در رسیدن به تمدن قرن 2 تا 7 طراحی کردند. علاوه بر اینکه از دین تعریف انسان مطلوب را می‌خواهیم، تعریف محیط مطلوب، جامعه مطلوب و فناوری مطلوب را نیز می‌خواهیم تا ان‌شاء الله به تمدن اسلامی برسیم.

captcha