از حوزویان در مسیر گفتمان‌سازی گلایه‌مندیم/ نقش هدایت‌گری حوزه در وحدت با دانشگاه
کد خبر: 3674037
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱
رضا روستا آزاد مطرح کرد:

از حوزویان در مسیر گفتمان‌سازی گلایه‌مندیم/ نقش هدایت‌گری حوزه در وحدت با دانشگاه

گروه دانشگاه: عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه پس از انقلاب حوزه کار فکری عملیاتی نداشته هر چند کارهای بنیادی زیاد بوده است، عنوان کرد: انتظار می‌رود مطالبه‌ گفتمان‌سازی از حوزه گسترش پیدا کند، این گلایه را نسبت به حوزویان داریم، هدایت وحدت حوزه و دانشگاه بر عهده حوزه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، رضا روستا آزاد، رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف، در مراسم «وحدت حوزه و دانشگاه؛ از سخن تاعمل» که عصر امروز به همت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، با بیان اینکه از اولین شعارهایی که حضرت امام(ره) و انقلاب اسلامی مطرح کردند، وحدت حوزه و دانشگاه بود، اظهار کرد: قاطعانه می‌توانم بگویم این وحدت در حوزه و دانشگاه فهم نشده است. این شعار هنوز تبیین نشده و اهمیتش دانسته نشده و روش و مدل کارآمدی متناسب با آن حاصل نشده و بعد از 40 سال بعضی در این قضیه تشکیک می‌کنند.

وی افزود: یونسکو جامعه جهانی دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهد و بیشتر دانشگاه‌های جهان سومی نیز در آن حاضر می‌شوند، هدف ظاهری یونسکو نیز کمک به این دانشگاه‌ها جهت رشد علمی است، بنده در مراسمی در آنجا اعتراض کردم که همایش یک طرفه است، این علمی که شما با منت می‌خواهید به ما بدهید، خودش عامل فجایعی مثل دو جنگ جهانی بوده است.

روستا آزاد با طرح این پرسش که آیا ذات علم سکولار بوده و هر علمی منجر به جنگ جهانی می‌شود، یا می‌توان علمی داشت که موجب چنین فجایعی نشود؟ گفت: علمی که غربی‌ها به عنوان علم سکولار مطرح کرده‌اند، توحشی است که شاهد آن هستیم و به صورت ذاتی همراه آن است.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه امام فرموده بود؛ دنیا را دانشگاه به فساد کشانده و دانشگاه می‌تواند به صلاح بیاید، عنوان کرد: در زمان انقلاب فرهنگی، اشکال را در دانشگاه دیدیم و نتیجه آن، تعطیل شدن دانشگاه به مدت سه سال بود اما نتوانستیم اشکال را به درستی بفهمیم و رفع کنیم.

وی گفت: در مفاهیم علمی، پیوست‌هایی وجود دارد که آرام آرام اعتقاد دینی دانشجو را ضعیف می‌کند، در مقابل آن باید پیوست‌هایی باشد که این اعتقاد را تقویت کند ولی متأسفانه نیست.

روستا آزاد ادامه داد: در حوزه علم، وقتی دانشجو برای تحقیق به آزمایشگاه می‌رود، از او جلوگیری می‌کنیم، چون هزینه دارد. دانشجو ابتدا باید مطالعه کند، گزاره کلی تولید کرده و نظریه بدهد و بعد وارد آزمایشگاه بشود، دادن گزاره کلی و اقدام به کار آزمایشگاهی و علمی، طبیعی است.

وی افزود: علم امروز از گزاره‌های کلی که دین ارائه می‌دهد و باعث سرعت گرفتن پیشرفت آزمایش و علم می‌شود، به خاطر انحراف‌های موجود در مسیحیت ترسیده است و اینکه می‌گویند گزاره‌های کلی غلط است، بازمانده دوران رنسانس است که گزاره های کلی تحریف شده مسیحیت راه عالمان را می‌بست؛ در حالی که گزاره‌های مبتنی بر وحی راه گشاست، اما گزاره‌های کلی از علم ناقص ایجاد شده که از منشا غیر وحیانی و مبتنی بر پوچ است.

روستا آزاد گفت: معمولا کسی که عالم است، از آنجایی که مجبور است دقیق بشود و از فعالیت‌های جنبی پرهیز کند، طبیعتا نمی‌تواند روابط عمومی گسترده برای بیان فکرش داشته باشد، لذا نیاز به واسطه وجود دارد تا فکر را بگیرد و نشر دهد. در رابطه حوزه و دانشگاه نیاز به چنین واسطه‌ای است. مثل صنعت و دانشگاه که نه صنعت به طرف دانشگاه می‌آید و نه دانشگاه به سمت صنعت و نیاز به واسطه است.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با بیان این مطلب که اکنون معتقدند گزاره‌های کلی دین را نمی‌پذیریم، اما همزمان گزاره‌های کلی ناقصی بر اساس همین دین ناقصی که دارند درست کردند و علم را بر اساس این گزاره‌های کلی پیش می‌برند، گفت: علوم انسانی، دانشگاه، علوم پایه و مهندسی را هدایت و اداره می‌کند، در وحدت حوزه و دانشگاه، حوزه باید هدایت را انجام بدهد.

وی افزود: حوزه در علوم فنی مهندسی و علوم پایه نمی‌تواند ارتباط بگیرد بنابراین باید با شریک خود در دانشگاه یعنی علوم انسانی تعامل کند که به دلیل قطع ارتباط حوزه و دانشگاه این اتفاق نمی‌افتد و اینجا باید افرادی واسط شوند و پل بین حوزه و دانشگاه باشند.

وی با بیان اینکه در این جلسات باید مدل جدیدی که می‌تواند رابطه بین حوزه و دانشگاه را برقرار کند، به وجود بیاوریم، گفت: در حوزه، پس از انقلاب، کار بنیادی زیاد انجام شده ولی فکری که عملیاتی باشد کمتر دیده می‌شود. اکنون که نهاد رهبری و حوزه دانشجویی در دانشگاه‌ها هستند، انتظار می‌رود مطالبه‌ گفتمان‌سازی از حوزه گسترش پیدا کند، این گلایه را نسبت به حوزویان داریم.

روستا آزاد با اشاره به اینکه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها خیلی بزرگ و غیراجرایی است، عنوان کرد: نوشتن متن علمی دشوار است اما تنظیم راهکار اجرایی دشوارتر است. سندها نوشته می‌شود، اما به خاطر عدم پیاده‌سازی، فضا برای مطرح شدن اسنادی مانند 2030 فراهم می‌شود. اسنادی مانند 2030، به دلیل اینکه عملیاتی هستند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. این هنر غربی‌ها است که کارها را مرحله به مرحله و دقیق زمان‌بندی می‌کنند.

captcha