ترجیح آیت‌الله هاشمی؛ منافع ملی به منافع شخصی
کد خبر: 3679933
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳

ترجیح آیت‌الله هاشمی؛ منافع ملی به منافع شخصی

گروه سیاست و اقتصاد: استاندار اسبق اصفهان با اشاره به اولین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: نقطه قوت مرحوم هاشمی این بود که به منافع ملی و پیشرفت جمهوری اسلامی اهمیت می‌داد و خود را درگیر مسائل جزئی نمی‌کرد، از مسائل شخصی به نفع مصالح و منافع ملی می‌گذشت و این منافع را به همه چیز ترجیح می‌داد.

سید محمود حسینی، استاندار اسبق اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با اشاره به سالروز وفات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: آقای هاشمی شخصیتی خود ساخته و مستحکم داشت و هنگام ورود به حوزه علمیه در دهه30، از درس اساتید بزرگی چون آیت‌الله بروجردی، امام خمینی و آیت‌الله داماد بهره برد، همزمان به فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی پرداخت و با کمک فضلای حوزه، مجله مکتب اسلام را راه‌اندازی کرد.
وی افزود: ایشان کتاب سرگذشت فلسطین یا کارنامه سیاه استعمار را ترجمه و کتاب امیرکبیر را تألیف کرد و این شخصیت بزرگ به الگوی اجرایی و مدیریتی برای آقای هاشمی تبدیل شد. ایشان با آغاز نهضت امام خمینی در سال 42، به این نهضت پیوست و با مبارزات جوانان و دانشجویان همراه شد و به سازمان مجاهدین خلق که یک سازمان چریکی بود، کمک می‌کرد، اما در سال 54 زمانی که اکثریت اعضای این سازمان به مارکسیسم رو آوردند، کمک‌های خود را به این سازمان قطع و با آن مقابله کرد تا جوانان در دام آنها گرفتار نشوند.
حسینی ادامه داد: آقای هاشمی در جریان بازدید از آمریکا و کشورهای اروپایی با غرب آشنا شد. چندین بار به زندان افتاد و آنجا بود که کتاب تفسیر راهنما را فیش‌برداری کرد و بعدا تدوین و منتشر شد. ایشان از یاران نزدیک امام(ره) بود و در جریان مبارزات نقش مؤثری ایفا کرد، همین ارتباط تنگاتنگ با امام(ره) و متقابلا اعتماد امام به ایشان در پیشبرد انقلاب بسیار مؤثر بود و از سوی امام به عنوان یکی از اعضای اصلی شورای انقلاب انتخاب شد.
وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مقاطع حساس بعد از پیروزی انقلاب نقش‌آفرینی مؤثری ایفا کرد، گفت: ایشان در جریان تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها، امور را پیش می‌برد و از بلاتکلیفی خارج می‌کرد، از جمله در جریان اختلافاتی که با بنی‌صدر پیش آمد. از طرف دیگر، ایشان به عنوان فرمانده جنگ زمانی که احساس کرد جنگ رو به فرسایشی شدن می‌رود، به این نتیجه رسید که باید به آن خاتمه داد و در جریان قبول قطعنامه، به امام(ره)  مشورت داد و حتی از ایشان خواست تا اجازه دهند که خود مسئولیت پذیرش قطعنامه را بر عهده بگیرد که امام(ره) موافقت نکردند و آقای هاشمی موفق شد تا جنگ را به موقع خاتمه دهد.
استاندار اسبق اصفهان اضافه کرد: آقای هاشمی در جریان تعیین تکلیف جانشینی امام به کمک سید احمد خمینی نقش اول را ایفا کرد و در دوران سازندگی، محوریت امور را عهده‌دار بود. در این دوران ایشان تلاش کرد تا فضای فکری-فرهنگی کشور را تلطیف کرده و کشور به لحاظ فرهنگی، اقتصادی و بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ به وضعیت قابل قبولی برسد.
وی با اشاره به انتقاداتی که به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وارد می‌شود، گفت: نوعی از توسعه که ایشان تعریف کرد، از بالا به پایین بود و در آن، مشارکت مردم برنامه‌ریزی نشده بود و در جریان آن، اقشار فرودست در معرض آسیب قرار گرفتند و برای آنها تدبیری صورت نگرفت، ضمن اینکه ایشان به توسعه سیاسی باور نداشت و از کابینه خود نیز خواسته بود تا هیچ‌گونه فعالیت سیاسی انجام ندهند که صحیح نبود. همچنین آقای هاشمی اقدام به استقراض خارجی کرد که مخالفت بسیاری را برانگیخت.
حسینی خاطرنشان کرد: آقای هاشمی در آخرین نماز جمعه خود بیشتر، با جامعه مدنی ارتباط برقرار کرده و زیاد در مقام حاکمیت عمل نکرد، ضمن اینکه جایگاه خود را در عرصه اصلی حاکمیت به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و منتخب رهبری حفظ کرد، ولی ارتباط با بدنه جامعه، احزاب و نهادهای مدنی را توسعه داد و در دیدگاه‌های خود بازنگری به عمل آورد که تجربه خوبی برای کشور محسوب می‌شد.
وی تصریح کرد: نقطه قوت آقای هاشمی این بود که به منافع ملی و پیشرفت جمهوری اسلامی اهمیت می‌داد و خود را درگیر مسائل جزئی نمی‌کرد، از مسائل شخصی به نفع مصالح و منافع ملی می‌گذشت و این منافع را به همه چیز ترجیح می‌داد، حتی زمانی که فرزندانش مورد هجوم و برخوردهای دور از ادب قرار می‌گرفتند، کظم غیظ می‌کرد. ایشان قدرت تصمیم‌گیری، بسیج عمومی و همسو کردن دیگران با دیدگاه‌های خود را داشت که برای کشور لازم و ضروری بود. امروز کشور در برخی موارد با خلأ تصمیم‌گیری مواجه است و برخی از مسئولان قدرت نه گفتن و تصمیم‌گیری درست را ندارند. ضمنا آقای هاشمی به رهبری و ارکان مختلف نظام مشورت می‌داد و الگوی خوبی به شمار می‌رفت.
استاندار اسبق اصفهان با تأکید بر اینکه نقاط قوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره بر نقاط ضعفشان می‌چربید، گفت: هوش سرشار، تیزهوشی و پراگماتیست بودن ایشان باعث می‌شد تا بتواند ملاحظات مختلف را درک کرده و از آنچه درون کشور می‌گذشت، آگاه شده و به موقع اثرگذار باشد. فقدان ایشان خلأ بزرگی برای کشور محسوب می‌شود و در آینده، فقدان ایشان را در برخی از ارکان نظام بیشتر احساس خواهیم کرد.

captcha