مهمترین دستور کار دیپلماسی در سال جدید جلوگیری از ائتلاف دوباره آمریکا و اروپاست
کد خبر: 3699907
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۷
سیدجلال ساداتیان:

مهمترین دستور کار دیپلماسی در سال جدید جلوگیری از ائتلاف دوباره آمریکا و اروپاست

گروه سیاسی ــ کاردار اسبق ایران در لندن مهمترین اولویت و دستورکار دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور در سال 97 را جلوگیری از ائتلاف مجدد آمریکا و اروپا خواند و اظهار کرد: تا این لحظه آمریکا در موضوع برجام کاملا تنها و منزوی مانده و اروپایی‌ها با ترامپ همراهی نکردند و لذا دیپلماسی جمهوری اسلامی باید در سال جدید به این وضعیت تداوم و استمرار ببخشد.

سیدجلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین‌المللی و کاردار اسبق ایران در لندن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره چالش‌های پیش روی سیاست خارجی جمهوری اسلامی در سال 97 و چگونگی اولویت‌بندی این چالش‌ها گفت: به گمان من حتما تلاش‌ها در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی باید در جهت جلوگیری از ائتلاف مجدد آمریکا و اروپا باشد.

استفاده از ظرفیت شخصیت‌های دارای مقبولیت جهانی برای جلوگیری از اجماع‌ میان اروپا و امریکا

وی افزود: به عبارتی اگر اروپا و آمریکا به اجماعی علیه ایران در حوزه برنامه موشکی و حقوق بشر برسند کار سخت خواهد شد و لذا ضروری است با روشنگری، تلاش و اعزام چهره‌‌های شاخص حتی از وزرا و رؤسای جمهور سابق و هر شخصیت دارای ظرفیت‌های جهانی، به کشورهای مختلف و رایزنی و گفت‌وگو و ارائه شواهد و دلایل لازم، نگذارند آنچه که اسرائیل به دنبال آن است تا بتواند در مسیر منافع خاص خودش، ایران را تحت فشار بگذارد و ائتلافی علیه ایران شکل دهد، رخ ندهد.

ساداتیان اظهار کرد: درست است که این مسائل را از زبان ترامپ و سیاست‌های آمریکا می‌شنویم ولی تا این لحظه آمریکا در موضوع برجام کاملا تنها و منزوی مانده و اروپایی‌ها با ترامپ همراهی نکردند و ایران از حالت یک تهدید خارج شده و ایران‌هراسی ناکام مانده است و شرکایی را پیدا کرده که با آنها همکاری کند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی عنوان کرد: لذا دیپلماسی جمهوری اسلامی باید در سال 97 به این وضعیت تداوم و استمرار ببخشد و بسیار فعالانه در حوزه دیپلماسی عمل کند و نباید مسئله را رها کرد و بگوییم هر کاری می‌خواهند کنند. اگر اروپا و آمریکا مجددا با هم علیه ایران متحد شوند و علیه کشورمان قطعنامه صادر کنند با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور، مردم تحت فشارهای بیشتری قرار می‌گیرند و کشور نیز در عرصه بین‌المللی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha