آموزش تئاتر را از مساجد آغاز کنیم
کد خبر: 3700376
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
کوروش زارعی:

آموزش تئاتر را از مساجد آغاز کنیم

گروه هنر ـ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: برای این‌که هنر نمایش، شکل دینی به خود گیرد، باید آموزش آن را از مساجد آغاز کنیم.

نوروز، کنشلو، 5 /////آموزش تئاتر را از مساجد آغاز کنیم

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ درباره عملکرد حوزه خود در ارتقای ارزش‌های دینی و انقلابی در عرصه تئاتر چنین اظهار نظر کرد: تمام هدف و فعالیت ما در حوزه هنری بر پایه این اصل استوار است که ارزش‌های انقلاب به واسطه هنر تبلیغ شود. این رویکرد نیز تنها به دوره مدیریت من خلاصه نمی‌شود، بلکه سیاستی کلی حوزه هنری در همه دوره‌ها بر مبنای ارتقای ارزش‌های دینی و انقلابی استوار بوده است. با توجه به این موضوع، به شخصه سعی کردم به لحاظ کمی و کیفی در حد توان به رشد آموزه‌های مورد نظر در عالم هنر کمک کنم.

وی افزود: یکی از کارهایی که در سال گذشته انجام شد و من باید حتماً به آن اشاره کنم جریان تئاتر مسجد برای کودکان و نوجوانان است. اقدامی که به باور من برای هنر نمایش ضرورتی مهم بود. رودیاد مورد نظر (اجرای تئاتر در مسجد) در دهه شصت به خوبی در جامعه هنری رواج داشت، اما متاسفانه در سال‌های اخیر دیگر مساجد آنگونه که باید در فعالیت‌های هنری ورود نمی‌کنند، درصورتی‌که اگر مسجد محل رشد هنرمندان شود مطمئن باشید تمامی بخش‌های هنری از آن بهرمند خواهند شد. دلیلم نیز این است هنرمندی که از مسجد برخیزد هیچگاه دچار لغزش نخواهد شد.

وی به توضیح فوق اضافه کرد: برای این‌که حرکت مورد نظر، ثمربخشی لازم را داشته باشد تنها یک استان را مد نظر نداشته‌ایم، بلکه در 25 استان، این حرکت ارزشی نمود فعال دارد. در همین رابطه باید بگویم برخی مواقع مشارکتی که در شهرستان‌ها از این امر صورت (تئاتر مساجد) صورت می‌گیرد بسیار بیشتر از تهران است. بنابراین باور دارم اگر در عرصه هنر تمرکز ویژه ما به روی شهرستانها متمرکز باشد نتایج آن خیره کننده خواهد بود.

این بازیگر سینما و تئاتر ادامه داد: متاسفانه در پایتخت مخاطبان تئاتر تنها به قشری خاص خلاصه شده‌اند که عموم آنها نیز از قشر مرفه و یا متوسط هستند، برای همین توده مردم با هنر نمایش  آنچنان درگیر نیستند، اما ما به واسطه تئاتر مساجد این هنر را به دل مردم در شهرستانها برده‌ایم و مردم شهرهای مختلف را با نمایش دینی آشنا کرده‌ایم.

وی متذکر شد: تئاتری که در مسجد اجرا می‌شود به لحاظ معنا دارای ارزش‌های اخلاقی و انسانی است، پس این حرکت باعث حمایت و تبلیغ مفاهیم ارزشی در هنر نمایش نیز خواهد شد.

زارعی درباره پیاده روی اربعین نیز چنین توضیح داد: در ایام اربعین حسینی بسیاری از مشتاقان ابا عبدالله برای پابوس ابا‌عبدالله پیاده به کربلا می‌روند. در طی این مسیر ما گروه‌های نمایشی را راه‌اندازی کرده‌ایم تا آنها آثار هنری خود را به مردم عرضه کنند. در این حرکت تنها یک شکل از تئاتر عرصه نمی‌شود، بلکه تعزیه و هنر نقالی بخشی از این جریان هنری دینی را تشکیل می‌دهد. در همین رابطه اعتراف کنم ما به آن اندازه که از سوی مسئولان عراقی مساعدت دیده‌ام از طرف مدیران کشورمان با کمک‌‌های مورد نظر مواجه نشدیم!

این بازیگر تئاتر در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: حمایت ما از هنر دینی و انقلابی تنها به کارهایی خلاصه نمی‌شود که ظاهری دینی دارند، بلکه ما سعی داریم در دیگر عرصه‌ها نیز گرایشات اخلاقی و اسلامی را لحاظ کنیم. برای مثال در نمایش کمدی که این روزها متاسفانه دستخوش آسیب‌های اخلاقی شده، نمایشی را اجرا کردیم تا به مردم نشان دهیم می توان کاری شاد و مفرح تولید کرد که در آن از ارزش‌های اخلاقی عدول نکرده باشد.

بازیگر فیلم «رستاخیز» در انتهای سخنان خود گفت: برای من بسیار دردآور است که این مطلب را می‌گویم، اما به عنوان زنگ خطر مجبورم آن را بیان کنم. در کشورهای غربی که حکومتی غیر دینی دارند، آسیب‌های اخلاقی در تئاترشان به شدت کمتر از ما است! برای همین امیدوارم یک عزم ملی به وجود آید تا ما شاهد اتفاقات خوبی در حوزه تئاتر انقلاب باشیم.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha