تاکید اسلام بر عجین شدن بانوان با قرآن و تجسم در زندگی
کد خبر: 3700566
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸

تاکید اسلام بر عجین شدن بانوان با قرآن و تجسم در زندگی

گروه فرهنگی ـ با قرآن باید عجین شد؛ مفاهیم قرآنی مفاهیمی است برای زندگی؛ فقط معلومات نیست، گاهی انسان معلومات قرآنی‎اش خوب است، اما از قرآن در زندگی او هیچ اثری نیست! بانوان باید تلاش‌ کنند که قرآن در زندگی آن‌ها تجسم پیدا کند.

به گزارش ایکنا از لرستان، ازجمله وظایف زن در بُعد فردی می‎توان به کسب تقوا و پرهیزکاری برای پیمودن راه درست و رسیدن به مقصود، عجین شدن با قرآن و تجسم قرآن در زندگی، پیش‌روی در میدان ارزش‌های معنوی و عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در عین حفظ هویت و خصوصیات زنانه، یافتن نقش خود و درک عظمت زن بودن، اهمیت دادن به مساله حرکت به‌سمت معرفت، علم، مطالعه، آگاهی و کسب معلومات و معارف، کسب علم و تخصص در رشته‌های مختلف، مجاهدت برای رها شدن از فرهنگ تباه‌گر غربی و تسلیم نشدن در برابر سیاست‌های ویران‌گر آن‌ها، خودسازی معنوی، تکبر و عدم خضوع در مقابل نامحرم، بی‌اعتنایی و ننگ دانستن زیورآلات و تجملات کم‌ارزش و مُدهای دام‌گونه ساخته‌ی دشمن، برداشتن گام‌های متین و محکم و عدم بازگشت به مصرف و تجمل‌های غیرانقلابی اشاره کرد کمااینکه زن در مسائل شهوانی و جنسی نباید ملعبه دست دیگران شود و تلاش خود را در محافظت از حصار مستحکم فرهنگ اسلامی داشته باشد.
از یک کودک و نوجوان که مشغول تحصیل و درس خواندن است تا یک خانم کدبانوی خانه، تا هر انسانی که در محیطی به شغل و به کاری اشتغال دارد، هر کدام از این‌ها باید تقوا داشته باشند، تا بتوانند راه درست بروند و به مقصود برسند.

عجین شدن با قرآن و تجسم قرآن در زندگی

در باب قرآن، ما باید اعتراف کنیم که سال‌های متمادی جامعه‌ی ما با قرآن فاصله گرفت.ما در جمهوری اسلامی داریم این فاصله را کم می‌کنیم؛ عقب‌ماندگی‌ها را جبران می‎کنیم، اما این عقب‌ماندگی خیلی زیاد بوده.در دوران حاکمیت‌های طاغوت، قرآن به‌صورت رسمی در جامعه حضور نداشت... ما حالا می‎خواهیم این‌را جبران بکنیم و برای این، حقاً و انصافاً کار زیادی از اول انقلاب انجام گرفته، که نتیجه‌اش را هم داریم مشاهده می‎کنیم؛ لکن این آغاز کار است؛ آغاز راه است، با قرآن باید عجین شد؛ مفاهیم قرآنی مفاهیمی است برای زندگی؛ فقط معلومات نیست، گاهی انسان معلومات قرآنی‎اش خوب است، اما از قرآن در زندگی او هیچ اثری نیست! بعضی از خانم‌ها هم در این‌جا اشاره کردند، گفتند.ما باید تلاش‌مان این باشد که قرآن در زندگی ما تجسم پیدا کند.همان‌طور که یکی‌از زوجات مکرمه‌ی پیغمبر اکرم(ص) وقتی درباره‌ اخلاق پیغمبر(ص) پرسیدند، ایشان در جواب گفتند که: «کان خلقه القرآن؛ اخلاق او قرآن بود؛ یعنی قرآن مجسم بود».
باید توجه داشت هویت اسلامی این است که زن در عین این‌که هویت و خصوصیت زنانه خود را حفظ می‎کند ـ که طبیعت و فطرت است و برای هر جنسی خصوصیات آن جنس ارزش است ـ یعنی آن احساسات رقیق را، عواطف جوشان را، آن مهر و محبت را، آن رقت را، آن صفا و درخشندگی زنانه را برای خود حفظ می‎کند، در عین‌حال، هم باید در میدان ارزش‌های معنوی مثل عبادت، تقرب به خدا، معرفت الهی و سیر وادی‎های عرفان، پیش‌روی کند، هم در عرصه‌ی مسائل اجتماعی و سیاسی و ایستادگی و صبر و مقاومت و حضور سیاسی و خواست سیاسی و درک و هوش سیاسی، شناخت کشور خود، شناخت آینده خود، شناخت هدف‎های ملی و بزرگ و اهداف اسلامی مربوط به کشورهای اسلامی و ملت‌های اسلامی، شناخت توطئه‌های دشمن، شناخت دشمن، شناخت روش‌های دشمن باید روز به‌روز پیشرفت کند و هم در زمینه ایجاد عدل و انصاف و محیط آرامش و سکونت در داخل خانواده باید پیشرفت داشته باشد.

درک عظمت زن بودن

زنان باید نقش خودشان را پیدا کنند، عظمت زن بودن را در آمیختن حجب و حیا و عفاف زنانه با عزت مسلمانانه و مؤمنانه، درک کند.زن مسلمان ما این‌جور است.بانوان موظفند که انواع و اقسام رشته‌های تخصصی پزشکی مثل قلب و اعصاب و ... را دنبال کنند.این، فریضه است، امروز این تکلیف برای زن‌ها، بیشتر از مردهاست؛ اگرچه در جامعه ما، آموزش رشته‌های مختلف علوم که برای ساختن این جامعه لازم است، برای همه فریضه است.آن کسانی‌که بتوانند، حقیقتاً امروز از آن روزهایی است که کسب علم فریضه‌ی شرعی است؛ علاوه‌بر این‌که فریضه‌ی اجتماعی هم است. 

جایگاه زن در تکامل و بلوغ اسلامی و انقلابی

معلم بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی(ره) نقش زن را در انقلاب چه در پیدایش و چه در استمرار آن و نیز جایگاه او را در تکامل جامعه اسلامی و بلوغ اسلامی و انقلابی آن، بسی بزرگ می‎داشت و حق هم همین است و این مستلزم آن است که زن ایرانی و زن مسلمان، به مجاهدت خود برای رها شدن از دام‌های پرداخته و در راه نهاده‌ فرهنگ تباه‌گر غرب، با اراده‌ای راسخ ادامه دهد و به هیچ رو تسلیم اغوای آنان که زن را ابزاری برای پیشبرد سیاست‌های ویران‌گر و اسارت‌بار خواسته‌اند، نشود.

خوسازی معنوی/زن باید در مقابل مرد نامحرم متکبر باشد

زن مسلمان باید در راه فرزانگی و علم تلاش کند؛ در راه خودسازی معنوی و اخلاقی تلاش کند؛ در میدان جهاد و مبارزه از هر نوع جهاد و مبارزه‎ای پیشقدم باشد؛ نسبت به زخارف دنیا و تجملات کم‌ارزش، بی‌اعتنا باشد؛ عفت و عصمت و طهارتش درحدی باشد که چشم و نظر هرزه‌ی بیگانه را به خودی خود دفع کند.تکبر از همه انسان‌ها مذموم است، مگر از زنان در مقابل مردان نامحرم! زن باید در مقابل مرد نامحرم متکبر باشد.در حرف زدن مقابل مرد نباید حالت خضوع داشته باشد.این، برای حفظ کرامت زن است.اسلام این‌را می‎خواهد و این الگوی زن مسلمان است.
مقام معظم رهبری در 22 آبان سال 70 در دیدار با جمع کثیری از پرستاران به‌مناسبت میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستارامروز شما زنان، سنگربان ارزش‌های اسلامی در مقابل وضع جاهلی دنیای غرب هستید شما هستید که دارید از این حصار مستحکم فرهنگ اسلامی محافظت می‎کنید در علم، در فرهنگ، در سیاست و در همه چیز، زن باید پرورش اسلامی پیدا کند؛ در میدان‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و همه جا برود و پیشتاز باشد؛ اما در مسائل شهوانی و جنسی، ملعبه‌ی دست این و آن نشود؛ این حرف ماست.

سرگرم شدن زن ایرانی به زر و زیورعیب است

امروز، سرگرم شدن به زر و زیور، برای زن مسلمان ایرانی انقلابی عیب است.امروز، پُر کردن سر و سینه و دست از زیورآلات و بُِت قرار دادن زیور و آرایش و مُد و لباس، برای زن انقلابی مسلمان ایرانی ننگ است و آن کسی‎که در پی این‌گونه چیزهاست، ارزشش پایین است، طلا، برای زن ارزش‌آفرین نیست بی‎اعتنایی به طلا، ارزش‌آفرین است.مُد، برای زن ارزش‌آفرین نیست؛ بی‎اعتنایی نسبت به مُدهای دام‌گونه‌ی ساخته و پرداخته دشمنان، برای زن ارزش است.
باید زنان اندیشمند و آگاه ایران اسلامی، راه روشن خود را ادامه دهند و گام‌ها را متین و محکم بردارند.مبادا چنان‌که در افراد سطحی و غافل دیده شده است، نسل انقلابی و زنان مؤمن، دوباره روی به مصرف و تجمل‌های پوچ و گرایش‌های غیر انقلابی بیاورند یا رسم جاهلی اختلاط بی‎‌پروا را دوباره زنده کنند.

برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری در کتاب «زن و بازیابی هویت حقیقی»

captcha