نوروز، موعد متحول ساختن خویشتن خویش است
کد خبر: 3700567
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹

نوروز، موعد متحول ساختن خویشتن خویش است

گروه فرهنگی- یک استاد دانشگاه گفت: فرا رسیدن فصل بهار و پیام دعای لحظه تحویل سال این است که انسان با طبیعت همگام شود و خویشتن خویش را متحول سازد.

حسین مطیع، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه از نگاه علمی و منطقی چندان تفاوتی میان لحظه قبل و بعد از تحویل سال وجود ندارد، اظهار کرد: به لحاظ فیزیکی نیز ارتباطی میان جابه‌جایی خورشید و ماه و زمین و رسم دیرینه ایرانیان مبنی بر مبارک دانستن فصل بهار وجود ندارد، اما به این دلیل که هر ‌چه با فطرت انسان سازگار باشد و باعث رشد و تعالی او شود، مورد تأکید دین اسلام می‌باشد، نوروز همواره مبارک و آمیخته با آداب و رسوم خاص بوده است.
وی تصریح کرد: باور ایرانیان قدیم مبنی بر قرار دادن تغییر بزرگ طبیعت به عنوان مبداء سال جدید، این پیام را می‌رساند که ما نیز باید با طبیعت هماهنگ بوده و متحول شویم و دین اسلام نیز ضمن تأیید این موضوع، تغییر بزرگ طبیعت و فرا رسیدن فصل بهار را مبارک می‌داند.
مطیع با اشاره به برخورد خشن جهان مدرن با طبیعت گفت: اخلاقیات مدرن طبیعت را استثمار و تخریب کرده و شیره جان آن را گرفته است، اما دین اسلام تأکید می‌کند که انسان باید با طبیعت همراه باشد؛ بنابراین پیام اصلی دعای تحویل سال، متحول ساختن خویشتن خویش است.
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرماید:«اذا رایتم الربیع فاکثروا ذکر النشور: هر گاه بهار را دیدید، قیامت را فراوان یاد کنید». انسان‌ها با مشاهده تغییر و تحول طبیعت، یاد قیامت را زنده کرده و خود را نیز متحول می‌سازند که همه اینها آموزه‌های تربیتی دین اسلام برای حرکت به سمت خوبی‌هاست.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به تأکید دین اسلام بر صله‌ارحام گفت: آیات و روایات زیادی در ارتباط با ارزش دید و بازدید عید نوروز وجود دارد، هر چند سنت دید و بازدید که ایرانیان در عید نوروز انجام می‌دهند، تنها بخشی از آن ‌چیزی می‌باشد که مورد تأکید اسلام بوده است. صله ارحام، با خبر شدن از حال یکدیگر و آگاهی نسبت به فقر، بیماری و مشکلات احتمالی افراد محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه نظافت و صله‌ارحام که مورد تأکید دین اسلام می‌باشد، هر دو در نو شدن طبیعت نهفته است.

انتهای پیام

 

captcha