تربیت ۶ هزار قرآن آموز در افغانستان/ دستاوردهای یک موسسه قرآنی
کد خبر: 3700939
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴

تربیت ۶ هزار قرآن آموز در افغانستان/ دستاوردهای یک موسسه قرآنی

تربیت بیش از ۳۰ قاری و حافظ کل قرآن و بیش از ۶ هزار قرآن آموز در سطوح مختلف قرآنی از موفقیت های موسسه جامعه القرآن الکریم و علوم اهل البیت(ع) در افغانستان است.

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: جامعه القرآن الکریم و علوم اهل البیت(ع) موسسه فرهنگی، دینی و آموزشی است که با هدف ترویج فرهنگ قرآن و ایجاد ارتباط هر چه عمیق تر و ماندگارتر نسل جوان و نوجوان افغانستان با قرآن کریم و همچنین مصون ساختن دل و جان آنان در برابر انواع خطرات و آفات فرهنگی در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۸۳ توسط عده ای از قرآن دوستان و علاقمندان قرآن در شهرک المهدی (جبرئیل) ولایت هرات بنا و پایه گذاری شد.

موسسه جامعه القران الکریم و علوم اهل البیت(ع) مجموعه ای غیر انتفاعی، غیرسیاسی که دارای شخصیت حقوقی مستقل و بدون وابستگی به سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی است و تابعیت جمهوری اسلامی افغانستان را دارد که در زمینه علوم قرآنی و معارف اهلبیت(ع) فعالیت می‌کند.

این مجموعه با در نظرداشتن تمام محرومیت هایی که فراروی نهادهای دینی و قرآنی در افغانستان وجود دارد الحمدالله از بدو تاسیس تاکنون دست آوردهای خوبی در حوزه های قرآنی بخصوص تربیت نسل قرآنی داشته است. نمونه بارز آن تربیت ستاره ها و نوابغ قرآنی خردسالی است که بعضا دارای آوازه و عنوان کشوری و بین المللی بوده و از آنها در پارلمان افغانستان به عنوان قهرمانان عرصه قرآنی این آب و خاک تجلیل و تقدیر به عمل آمده و به عنوان پدیده و نابغه قرآنی افغانستان مفتخر به کسب مدال و نشان مخصوص ولسی جرگه در سال ۱۳۸۷ شده اند.

این مجموعه فعلا در سه بخش مجزای ۱- واحد خردسالان ۲- واحد خواهران ۳- واحد برادران برنامه های آموزشی و قرآنی خویش را به علاقمندان عرضه می نماید.

تربیت بیش از ۳۰ قاری و حافظ کل قرآن کریم و تربیت بیش از ۱۰ مدیر موفق قرآنی که در مراکز قرآنی شهرک المهدی ، تربیت و فارغ نمودن بیش از ۶ هزار قرآن آموز در سطوح مختلف قرآنی، ترتیب و تطبیق یک نظام آموزشی نوین،متنوع و جذاب در عرصه قرآنی (تعلیم و تربیت بر اساس ارزشها و آموزه های قرآنی) ؛ برگزاری همایشها، محافل قرآنی مشترک با حضور قاریان و حافظان برجسته کشوری و بین المللی از طیفهای مختلف اجتماعی و مذهبی در ایام و مناسبتهای دینی و ملی مشترک،از جمله فعالیت های این مرکز است.

براساس این گزارش، برگزاری ده دوره مسابقات سالانه سراسری قرآن کریم در رشته های: حفظ ، قرائت،ترتیل،اذان و مفاهیم قرآن در سطح ولایت هرات و حوزه غرب افغانستان و اهداء جوایز به نفرات برتر مسابقات، اجرای برنامه های تبلیغی توسط قاریان و حافظان کل قران کریم این موسسه در محافل داخل و خارج از کشور، ایجاد سه شعبه قرآنی در سطح ولایت هرات باستان(خریداری و وقف دو ساختمان توسط خیرین برای دو شعبه تحت پوشش)، ایجاد یک مدرسه علمیه بنام مدرسه اهل البیت(ع) برای قاریان،حافظان کل قرآن کریم و سایر طلاب وعلاقمندان جهت فراگیری تخصصی معارف قرآن واهل البیت(ع) ، برگزاری سمینارهای اصول و روشهای تربیتی سالم و سازنده فرزندان برای خانواده ها توسط کارشناسان در حوزه تعلیم و تربیتی گوشه ای از فعالیت های این مرکز قرآنی و فرهنگی در کشور افغانستان است.

در ادامه جواد احمدیان طلبه، قاری، حافظ کل قرآن کریم، عضو موسس و مسئول عمومی موسسه جامعه القرآن الکریم و علوم اهل البیت(ع) ضمن بیان این مطلب گفت: موسسه جامعه القرآن الکریم و علوم اهل البیت(ع) نهاد قرآنی و فرهنگی است که با هدف ترویج ارزشهای قرآنی و معارف اهلبیت(ع) در استان هرات توسط عده ای از قرآن دوستان در سال ۱۳۸۳ ه.ش تاسیس شده است.

وی با اشاره به وجود سختی هایی ادامه داد: این نهاد قرآنی با عنایت باری تعالی، توجه ائمه هدی(ع) ، همت و اخلاص همکارانم با وجود تمام محرومیت ها، بی مهری ها و چالش های فراوانی که فراروی نهادهای دینی و قرآنی در افغانستان وجود دارد، الحمدالله امروزه یکی از نهادهای قرآنی و فرهنگی موفق، مطرح و بنام در تربیت نسل قرآنی مخصوصاً پرورش استعدادها و نوابغ قرآنی خردسال در سطح افغانستان و دارای دست آوردهای قابل توجهی در سطح کشوری و بین المللی می باشد و در حال حاضر با بیش از ۱۰۰۰ قرآن آموز در سطوح و حوزه های مختلف علوم قرآنی در ولایت هرات مشغول به فعالیت است.

این حافظ قرآن و فعال فرهنگی کشور افغانستان ضمن بیان ورود نخبگان قرآنی به فضاهای سیاسی این کشور تصریح کرد: علیرضا دانش حافظ خردسال این نهاد قرآنی با عنوان خردسالترین پدیده و نابغه قرآنی افغانستان از سوی پارلمان و وزارت حج و اوقاف افغانستان و تجلیل شد.

احمدیان با تاکید بر دعوت از اساتید، قاریان و حافظان ممتاز این نهاد و اعزام آنها به سفرهای تبلیغی قرآنی داخل و خارج(ایران، عراق و عربستان) افزود: محافل، مسابقات و همایش های بزرگ و باشکوه قرآنی مشترک با اهل سنت با حضور قاریان و نخبگان قرآنی ممتاز از طیف های مختلف اجتماعی و مذهبی افغانستان با هدف ایجاد فضای معنویت و وحدت در جامعه و نیز تثبیت هویت و ظرفیت بالای قرآنی جامعه تشیع در افغانستان برگزاری شده است.

این عضو موسسسه جامعه القرآن و علوم اهل البیت(ع) با تاکید بر تربیت بیش از ۶ هزار قرآن آموز در این مرکز اظهار داشت: ایجاد روابط و تعاملات نیک و حسنه با طیف های مختلف اجتماعی و مذهبی هرات اخصا با حلقات مذهبی اهل سنت هرات از دیگر فعالیت های راهبردی این موسسه است.

گفتنی است جواد احمدیان علاوه بر هیئت مدیره موسسه جامعه القرآن الکریم و علوم اهل البیت(ع)؛عضو موسس و هیئت امناء مدرسه علمیه اهل البیت(ع) و خیریه سید الاوصیاء(ع) در استان هرات کشور جمهوری اسلامی افغانستان، طلبه، قاری، حافظ کل قرآن کریم و لیسانس حقوق و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث و حائز دو مقام اول در مسابقات قرآن دانش آموزان برگزیده سراسر کشور ایران در دوران راهنمایی و متوسطه در سالهای(۱۳۷۸ و ۱۳۸۱) بوده است.

انتهای پیام

captcha