قرآن را به هنری خاص تبدیل نکنیم
کد خبر: 3700956
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹
کارشناس علوم قرآنی:

قرآن را به هنری خاص تبدیل نکنیم

کانون خبرنگاران نبأ ــ نباید قرآن به‌عنوان فن و هنری خاص تلقی شود تا فقط عده‌ای خاص از انسان‌ها که خصوصیات ویژه‌ای از لحاظ حنجره، صدا، لهجه و زبان دارند در این حوزه وارد شوند و صنفی خاص به نام قاریان قرآن را به وجود آورند تا دیگران از قرائت قرآن محروم شوند.

قرآن را به هنری خاص تبدیل نکنیم

سیدحسین موسوی‌ ازغندی، کارشناس علوم قرآنی(ترجمه، مفاهیم و تدبر) در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، درباره دغدغه‌های خود به‌عنوان یک فعال قرآن بیان کرد: کودکان معصوم‌اند و باید فکر معصومی آنان را تربیت کند تا مشکلات تربیتی که اغلب قبل از هفت‌ سالگی اتفاق می‌افتد، حوزه تربیتی را خدشه‌دار نکند. در همین راستا لازم است که تحول بنیادینی در آغوش مادران و مهدهای کودک صورت بگیرد. همچنین متأسفانه بازار شبهات در این زمان درباره مسائل قرآنی بسیار داغ است که باید اساتید متعهد نسبت به پاسخگویی شبهات همت بیشتری را مبذول کنند.
وی با توجه به بررسی سیره رسول خدا(ص) عنوان کرد: حضرت محمد(ص) هرگز قرآن را بر کسی تحمیل و اجبار نمی‌کرد، بلکه همواره با ابلاغ مبین قرآن زمینه آشنایی مردم با آن را فراهم می‌آورد تا کسانی که خواهان یادگیری قرآن هستند، بتوانند آن را فرا بگیرند زیرا اصولاً هر نظام آموزشی تربیتی که شالوده‌اش بر اجبار و تحمیل بنا شده باشد، دیر یا زود شکست می‌خورد. همچنین نباید قرآن به‌عنوان فن و هنری خاص تلقی شود تا فقط عده‌ای خاص از انسان‌ها که خصوصیات ویژه‌ای از لحاظ حنجره، صدا، لهجه و زبان دارند در این حوزه وارد شوند و صنفی خاص به نام قاریان قرآن را به وجود آورند تا دیگران از قرائت قرآن محروم شوند.
موسوی در پاسخ به توصیه قرآنی شما به جوانان چیست، گفت: جوانان باید به سه حقیقت قرآن یعنی قرائت، تلاوت و عمل توجه کنند و در روزگاری که جوانان را در دریای فساد وارد کرده‌اند، بیش از دیروز نیازمند پرورش مفاهیم قرآنی هستیم. همچنین پدران، مادران و اولیای مدارس اگر تمام خیر دنیا و آخرت را می‌خواهند باید تمام رشته‌های زندگی خود را با قرآن هماهنگ کنند و قرآن را به خانواده و نسل جدید آموزش دهند.
وی افزود: در روایات اسلامی وارد شده است که اگر می‌توانید در روز حداقل 20 آیه یا اگر توان بیشتری دارید، ۵۰ آیه را بخوانید زیرا روخوانی قرآن سبب می‌شود که تعلیم قرآنی در جامعه افزایش پیدا کند.
مفسر قرآن درباره فعالیت‌های قرآنی در زمان کودکی خود بیان کرد: طبق رسم مرسوم آن زمان که کودکان را قبل از ورود به دبستان برای فراگیری قرآن به مکتب می‌فرستادند، من هم از این قاعده مستثنی نبودم و در سن شش سالگی راهی مکتب‌خانه سنتی در ازغند شدم و در آنجا به فراگیری قرآن مشغول شدم و در طول شش ماه، روخوانی قرآن را به پایان رساندم که به گفته ملای مکتبخانه، مرحوم شیخ ابراهیم فُرشه‌ای یک امر بی‌سابقه بود.
وی با بیان حفظ ارتباط با قرآن در تمام مراحل زندگی گفت: تلاش می‌کنم آنچه را که می‌خوانم با استفاده از تفاسیر به فهم بیشتر ارتقاء دهم. همچنین پس از بازنشستگی و فراغت زمان خداوند رغبت فراوانی را نسبت به قرآن در من ایجاد کرد که برای فهم بیشتر قرآن از محضر اساتید قرآن بهره‌مند شدم که یکی از افتخارهای من شاگردی و کسب فیض از محضر محمد علی انصاری، مفسّر بزرگ قرآن کریم است.
موسوی لطف الهی، والدین مذهبی، اراده بر دانستن بیشتر کلام وحی و اساتید خوب را عامل‌های مهم در بارور کردن اندیشه‌های قرآنی خود دانست و افزود: افسوس می‌خورم که چرا تلاشی که اکنون برای فهم قرآن دارم در زمان جوانی نداشتم و اگر زمان تکرار شدنی بود، هزاران مرتبه بیش از این راغب به فراگیری علوم قرآنی می‌شدم.
وی عنوان کرد: تأثیرگذارترین افراد در امور قرآنی من محمد علی انصاری، مفسر برگ قرآن کریم و آقایان عارفی، عباسی و امینی هستند.
سجاد الهی‌پور
انتهای پیام

captcha