از تربیت حافظان و قرآن پژوهان تا بصیرت افزایی طلاب در مدارس علمیه
کد خبر: 3701155
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
معاون تهذیب حوزه علمیه تهران تشریح کرد:

از تربیت حافظان و قرآن پژوهان تا بصیرت افزایی طلاب در مدارس علمیه

کانون خبرنگاران نبأ _ معاونت تهذیب حوزه علمیه تهران با تشکیل کانون‌های قرآنی در مدارس و برگزاری امتحانات حفظ، قرائت، تجوید و مفاهیم اقدام به تقویت مهارت طلاب در زمینه قرآن پژوهی کرده است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا شاه جعفری، معاونت تهذیب حوزه علمیه استان تهران، امروز، 27 اسفند در نشست خبری با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته از سوی این مجموعه در سال 96، گفت: مهم‌ترین وظیفه معاونت تهذیب تربیت طلابی است که با داشتن غیرت دینی مدافع مبانی دین باشند و این امر تنها با تهذیب و تقوا میسر می‌شود.
وی فعالیت معاونت تهذیب را حول سه محور قرآن و عترت، اخلاق و بصیرت و مشاوره بر شمرد و عنوان کرد: معاونت تهذیب حوزه علمیه استان تهران در هر مدرسه‌ای یک معاون تهذیب تعریف کرده است تا در سه بخش مطرح شده به فعالیت بپردازند تا از این طریق طلاب بتوانند در مسیر صحیح و درست گام بردارند.
حجت‌الاسلام و المسلمین شاه جعفری در ادامه از فعال شدن بخش قرآن و عترت مرکز خبر داد و اظهار داشت: این بخش از سال 96 به صورت فعال با دو کارشناس فعالیت خود را آغاز کرد که یکی از این کارشناسان حافظ کل قرآن کریم و از قاریان ممتاز کشوری به شمار می‌رود. این بخش به عنوان بخش قرآن و عترت درصدد ایجاد و تقویت فضای قرآنی در مدارس است برهمین اساس معاونت تهذیب با تشکیل کانون‌های قرآنی در مدارس و برگزاری امتحانات حفظ، قرائت و تجوید و مفاهیم اقدام به تقویت مهارت طلاب در زمینه قرآن پژوهی کرده است که نتیجه آن برگزاری دو آزمون قرآنی در سال 96 بود که نفرات برتر آن نیز معرفی شدند.

افتتاح سه مدرسه قرآنی در سال 97
معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران از افتتاح سه مدرسه قرآنی در سال آینده خبر داد و اظهار داشت: این مجموعه برای آنکه بتواند به مطالبات رهبر معظم انقلاب که فرمودند: ما باید 20 میلیون حافظ قرآنی داشته باشیم، جامه عمل بپوشاند، اقدام به تربیت حافظان قرآنی طلاب در حال تحصیل کرده است تا در کنار تحصیل علوم حوزوی در مدت سه سال حافظ کل قرآن کریم شوند.
وی با اشاره به برگزاری جلسات درس اخلاق در مدارس، گفت: همه مدارس در هفته یک جلسه درس اخلاق برای طلاب برگزار می کنند البته شایان ذکر است که قبل از برگزاری کلاس های درس نیز اساتید به بیان احادیث اخلاقی و موعظه می‌پردازند.
حجت‌الاسلام و المسلمین شاه جعفری بررسی شرایط و تأیید صلاحیت تلبس طلاب به لباس روحانیت را از دیگر وظایف معاونت تهذیب بیان کرد و اظهار داشت: هر طلبه‌ای که می‌خواهد به لباس روحانیت ملبس شود در صورتی که واجد شرایط باشد ابتدا باید ثبت نام کند و کارگاه تلبس را بگذراند در سال جاری معاونت تهذیب ملبس شدن بیش از صد نفر به لباس روحانیت را ثبت رساند.
معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران افتتاح مرکز مشاوره در مدرسه مروی را یکی از قدامات بسیار مهم این مجموعه دانست و تصریح کرد: از کارهای خوبی که امسال در راستای خدمت رسانی به طلاب صورت گرفت افتتاح مرکز مشاوره تحصیلی و خانواده در مدرسه علمیه مروی بود تا طلاب بتوانند با رجوع به این مرکز، مشاوره خود را دریافت کنند. لازم به ذکر است در صورت زیاد بودن تعداد طلاب مدارس می‌توانند از این مرکز درخواست اعزام مشاور داشته باشند. همچنین از دیگر اقدامات این مجموعه می‌توان به طرح طلیعه طلاب که مربوط به شیوه انتخاب همسر است اشاره کرد که در دوره دو روز برای حدود 15 نفر برگزار می‌شود.
وی اصلاح نقاط ضعف برخی طلاب در سحرخیزی و اقامه نماز جماعت صبح را از دیگر اقدامات معاونت تهذیب بیان کرد و گفت: بررسی شیوه و کیفیت برنامه‌های سحر و صبحگاهی مدارس علمیه از دیگر اقداماتی است که این مجموعه در سال جاری انجام داده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین شاه جعفری با اشاره به برگزاری اردوی «میثاق طلبگی»، اظهار داشت: سال گذشته این اردو برای طلاب جدیدالورود برگزار شد که کار بسیار سنگینی بود چرا که از همه این افراد مصاحبه و تست روانشناسی گرفته شد تا صلاحیت ورود آنان به حوزه علمیه محرز شود. برگزاری این اردوها سال اول در پاکدشت برگزار شد که در این برنامه حوزه علمیه استان تهران در کل کشور رتبه نخست را اخذ کرد و در دو سال گذشته به ترتیب در حوزه علمیه امام حسن(ع) و دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد.

برگزاری جلسات بصیرت افزایی 
معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران از دیگر اقدامات معاونت تهذیب در مدارس علمیه را بصیرت افزایی طلاب بیان کرد و تاکید داشت: با ابلاغیه ای که به مدارس داشتیم به برگزاری جلسات بصیرت افزایی در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند «حوزه‎های علمیه باید انقلابی باشند و انقلابی بمانند»؛ تاکید کردیم؛ تا با برگزاری این جلسات طلاب بتوانند دوست و دشمن را به خوبی از هم تمیز داده و شناخت کافی از تشیع لندنی و تشیع ناب محمدی داشته باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه‌ معاونت تهذیب به مدارس علمیه آن است که سالی حداقل یکبار در مدارس علمیه یادواره شهدا را برگزار کنند چرا که انس با شهدا انسان را متحول می‌کند همچنین در بحث اردوهای راهیان نور توصیه می‌کنیم که طلاب سالی یکبار به راهیان نور بروند چرا که حوزه براساس فرمایش حضرت آقا باید انقلابی باشد و انقلابی بماند بنابراین اگر طلاب با شهدا ارتباط گیری کنند به طور قطع از ارزش‌ها و مبانی انقلاب صیانت خواهند کرد.
محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام

captcha