قرآن پژوهی به شیوه مجازی در «پایگاه جامع قرآنی»
کد خبر: 3701663
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶

قرآن پژوهی به شیوه مجازی در «پایگاه جامع قرآنی»

گروه فناوری اطلاعات ــ پایگاه جامع قرآن یکی از بزرگترین پایگاه‎های قرآن پژوهی است که اطلاعاتی را در خصوص متن قرآن مجید با فهرستهای گوناگون و ترجمه قرآن به اکثر زبانهای خارجی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌‎دهد.

http://www.noorsoft.org/Image/News/jamequran.jpg

به گزارش ایکنا؛ قرآن کریم این معجزه مبارک فرود آمده بر قلب پیامبر(ص) و جاری شده بر زبان وی، کلام خدا با مردم است تا آنان را از ظلمات به نور هدایت کند. به گواهی تاریخ هیچ کتابی به‌اندازه قرآن مجید در شخصیت فردی و ساختار گروهـی جامعه انسانی تأثیرگذار نبوده است.

شاید یکی از مهمترین ابزارهای اشاعه فرهنگ ناب قرآنی در سطح کشور و جهان استفاده از رسانه های مجازی باشد که با شناخت این ضرورت در خصوص اشاعه فرهنگ قرآنی و در تقابل با جنگ نرم این پایگاه‌ها می‌توانند اثرگذاری خوبی داشته باشند.

حال پایگاه جامع قرآن یکی از بزرگترین پایگاه‎های قرآن پژوهی است که اطلاعاتی ازجمله متن قرآن مجید با فهرست های گوناگون، ارائه اطلاعات لازم در مورد سوره ها و آیات قرآن همچون ترجمه قرآن به اکثر زبان های خارجی، تفاسیر قرآن به زبان فارسی و عربی، دسته‌بندی احادیث تفسیری از تفاسیر روایی شیعی و اعراب قرآن در آن قرار گرفته است.

احادیث تفسیری از تفاسیر روایی شیعی، اعراب قرآن شامل تجزیه صرفی، ترکیب نحوی و تحلیل بلاغی، اعلام قرآن، سوره نامه و تلاوت قرآن توسط قاریان مشهور جهان اسلام از مهمترین اطلاعات ارائه شده در پایگاه جامع قرآنی است.

در بخش سوره نامه این پایگاه، برای قرآن و هر یک از سوره ها شناسه ای منسجم با سرفصل های یک دست از منابع تفسیری و علوم قرآنی تدوین شده است که تلاش شده اطلاعات کامل و جامع سوره از منابع معتبر گردآوری و با حذف موارد تکراری و تکمیل کمبودها با متنی هماهنگ در اختیار قرآن پژوه قرار گیرد.

همچنین در پایگاه جامع قرآنی، یک دوره اعراب کامل قرآن به صورت ماشینی و دستی ارائه شده است که تجزیه صرفی و ترکیب نحوی قرآن با قابلیت دسته بندی تگ های صرفی و نمایش پیکره نحوی با جستجوی ترکیبی و ارائه بلاغت قرآن به شیوه درختی با اتصال به آیات نمایش داده می‎شود.

از پژوهش های نوین این پایگاه می توان به اعلام قرآن اشاره کرد که در آن، اعلام موجود در آیات با استناد به تفاسیر مهمی، چون مجمع البیان طبرسی و جامع البیان طبری استخراج شده و به ۲۴ گروه دسته بندی شده است. علاوه بر آن هر علم با ارجاع به اعلام مرتبط و اتصال مقاله ای به آن، به صورت گسترده تر معرفی شده است و امکان لینک اعلام به پایگاه نورمگز و نورلایب نیز فراهم شده است.

جهت ورود به پایگاه جامع قرآنی، اینجا کلیک کنید.

 انتهای پیام

captcha