تاکید آیت‌الله غروی بر رعایت آداب اسلامی در دید و بازدیدها
کد خبر: 3701729
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۱
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد؛

تاکید آیت‌الله غروی بر رعایت آداب اسلامی در دید و بازدیدها

کانون خبرنگاران نبأ ــ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رعایت آداب اسلامی در رسوم نوروزی و پرهیز از چشم و هم چشمی و اسراف در مهمانی ها توصیه کرد.

تاکید آیت‌الله غروی بر رعایت آداب اسلامی در دید و بازدیدها

آیت الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، با تبریک سال جدید و تقارن آن با ماه رجب گفت: امسال ایام نوروز مصادف با ایام ماه رجب است و در این ماه مبارک هم ولادت های زیادی از معصومین(ع) و هم سالروز شهادت آن بزرگواران است که البته باید سعی کنیم که حرمت ایام سوگواری مقارن با عید نوروز حفظ شود.

آیت الله غروی با اشاره به برخی رسوم خوب و دینی نوروز اظهار کرد: ممکن است نوروز یک عید شرعی تلقی نشود و در این باب جای حرف و صحبت زیاد و روایات مورد اختلاف است، اما از برخی روایات استفاده می شود به خاطر برخی رسوم خوب و مورد تایید اسلام ایام نوروز مورد توجه امام معصوم(ع) قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برخی رسوم خوبی که در عید نوروز توسط ایرانیان انجام می شد باعث توجه معصوم(ع) واقع شده که برخی از این رسوم نظافت، صله رحم، لباس نو، ارتباط با اقوام است. بنابراین مسئله نظافت منزل و پوشیدن لباس نو و همچنین صله رحم که از رسوم عید نوروز است از تاکیدات اسلام نیز هست. 

صله رحم و کمک به اقوام نیازمند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه صله رحم صرفا به دیدن ارحام رفتن نیست، گفت: یکی از رسوم مورد تایید اسلام که در عید نوروز هم رسم است، صله رحم و تاکید روایات است که کسی که صله رحم کند به عمر او افزوده می شود و کسی که قطع رحم کند عمر او کوتاه می شود. اما نکته مهمی که در این باره باید مورد توجه قرار داد، اینکه صله رحم به معنی اینکه حتما به منزل اقوام برویم و شیرینی و غذایی بخوریم نیست، چرا که برخی اقوام نیازمند ما با همین پذیرایی دچار مشکل و حتی آزار می شوند و این پذیرایی در توانایی آنها نیست.

وی ادامه داد: صله رحم اقوام نیازمند فامیل، کمک کردن به آنها است نه رفتن به خانه آنها برای شیرینی و غذا خوردن بلکه باید به آنها کمک کنیم و این کمک کردن هم باید به نوعی باشد که حرمت و کرامت آنها نیز حفظ شود.

رعایت محرم و نامحرم و پرهیز از موسیقی های نامشروع در مهمانی ها

آیت الله غروی به رعایت محرم و نامحرم و پرهیز از موسیقی های نامشروع در مهمانی های نوروزی توصیه کرد و گفت: از جمله مواردی که باید در ایام نوروز سفارش کرد، این است که ما سعی کنیم چارچوب های اسلامی را در این دید و بازدید های نوروزی حفظ کنیم. خصوصا در دید و بازدیدها و مهمانی ها حریم محرم و نامحرم رعایت و از پخش موسیقی های نامشروع خودداری شود.

وی ادامه داد: ما باید در همین آغاز سال صله رحم و مهمانی هایمان اسلامی باشد، و چه مناسب است وقتی دور هم جمع می شویم در این مهمانی ها کلمات و سخنان اهل بیت(ع) را برای یکدیگر بیان کنیم. خصوصا کتاب های کوچک احادیث وجود دارد، آنها را تهیه کنیم و به جای گوش دادن به موسیقی های نامشروع و صحبت های بی فایده و زائد به کلام معصومین(ع) گوش کنیم.

آیت الله غروی با اشاره به سفرهای نوروزی اظهار کرد: یکی دیگر از رسوم نوروز مسافرت است که باید بالاخره از این ظرفیت و فرصت نوروزی استفاده کرد که یکی از این ظرفیت ها مسافرت است. تفریح و مسافرت نیز از رسومی است که مورد تایید روایات اسلام است حتی خیلی از ائمه(ع) نیز به سفر می رفتند.

وی ادامه داد: بالاخره انسان که در این دنیا زندگی می کند باید برای اینکه نفسی تازه کند، طبیعتا به مسافرت و تفریح نیاز دارد و همانطور که بیان شد اسلام نیز آن را تایید می کند، اما نکته ای که مهم و قابل ذکر است اینکه این مسافرت ها و تفریح ها باید سالم و دور از گناه باشد.

پرهیز از افراط و تفریط و هم چشمی در مهمانی ها

این عضو شورای عالی حوزه علمیه کشور به رعایت اعتدال در رسوم نوروزی تاکید کرد و گفت: در انجام این آداب و رسوم نوروزی مهمترین نکته ای که وجود دارد اینکه مردم نباید در این مهمانی ها دچار افراط و تفریط، خودنمایی و چشم و هم چشمی شوند.

وی افزود: گاهی برخی خانواده‌ها در این مهمانی های نوروزی اسراف و افراط می کنند و در برخی مهمانی ها نیز چشم وهم چشمی وجود دارد که باید از این ها دوری جست و تا می توانید مهمانی شما اسلامی باشد. باید از خوبی هایی که می شود در این ایام استفاده کرد و آنها را بکار برد، تا این مهمانی ها، این دید و بازدیدهای نوروزی اسلامی باشد و وقتی رنگ اسلامی به آنها گرفت خدا هم راضی است و همین مهمانی شما تبدیل به عبادت می شود و اکنون هم که در ماه رجب قرار داریم چه عبادت و ثوابی بالاتر از این مهمانی های اسلامی است.

خواندن قرآن با توجه به معانی در فراغت نوروزی

آیت الله غروی در پایان در پاسخ اینکه چه توصیه ای به مردم جهت بهتر استفاده کردن از اوقات فراغت شان در نوروز دارید، گفت: بالاخره در این ایام نوروز با توجه به تعطیلات فرصت فراغتی پیش می آید، که بهتر است در کنار استراحت و تفریح مردم مطالعه کتاب های خوب و دینی را در برنامه خود داشته باشند.

وی ادامه داد: سعی کنید یک وقت منظم در این ایام برای خواندن قرآن تنظیم کنید و قرآن را با توجه به معانی آن بخوانید و کنار آن نیز فرصت اگر شد صحیفه سجادیه و نهج البلاغه را نیز بخوانید، حداقل معنای آن را هم بخوانید خیلی خوب است و در نهج البلاغه نیز احادیث کوتاهی آمده که خواندن آنها بسیار مفید است.

آیت الله غروی در پایان با تبریک مجدد سال جدید و ماه مبارک رجب گفت: ان شاء الله این سال جدید برای ملت ما و ملت های اسلامی و همچنین همه شیعیان مبارک باشد، و خداوند بارش مادی و معنوی خودش را در این سال جدید بر ما بباراند.

امیرمحسن سلطان احمدی

پایان پیام

captcha