تشکیل شورای هماهنگی با هدف ساماندهی بازی‌های رایانه‌ای کشور
کد خبر: 3724579
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
کریمی قدوسی بیان کرد:

تشکیل شورای هماهنگی با هدف ساماندهی بازی‌های رایانه‌ای کشور

گروه فناوری اطلاعات ــ مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش با این بنیاد با هدف حمایت از محصولات ایرانی-اسلامی و همچنین فرهنگ‌سازی و استفاده صحیح از بازی‌های رایانه‌ای برای دانش‌آموزان از تشکیل شورای هماهنگی بازی‌های رایانه‌ای با هدف سامان‌دهی حوزه بازی‌های رایانه‌ای و جلوگیری از موازی‌کاری در این حوزه خبر داد.

حمایت دانش‌آموزان از بازی‌‌‌های ایرانی-اسلامی/ تشکیل شورای هماهنگی با هدف ساماندهی بازی‌های رایانه‌ای

به گزارش ایکنا؛ در دهه‌های گذشته بازی‌های رایانه‌ای موضوعی برای فراغت کودکان و نوجوانان به حساب می‌آمد، ولی امروز به فضای جدیدی تبدیل شده که این امر ایجاب می‌کند تا اقدامات و کارهای موثری در این زمینه صورت بگیرد، بر همین اساس بازی‌های رایانه‌ای تبدیل به امری جدی شده و علاوه بر بخش اوقات فراغت در حوزه‌های مختلف از جمله درمان، آموزش و بهداشت نمود پیدا کرده است.

بازی‌های رایانه‌ای از لحاظ اقتصاد صنعت بازی هم تغییرات شگرفی پیدا کرده است و در زمینه میزان مصرف، هم در تعداد و هم ساعات مصرف گسترش یافته و آمار مصرف‌کنندگان و بهره‌وران در این زمینه افزایش چشمگیری داشته است، به طوری‌که متوسط مصرف سرانه بازی‌های رایانه‌ای در ایران حدود ٨۰ دقیقه در روز شده که این رقم قابل توجه‌ای است.

بر همین اساس دستگاه‌های مختلف ازجمله آموزش و پرورش با توجه به وظایف‌ محول شده به آنها وظیفه آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه را هم برعهده دارند؛ چندی پیش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت پرورشی آموزش و پرورش به امضا رساند که طبق آن مقرر شد اتفاقات اثرگذاری در این حوزه برای دانش‌اموزان صورت گیرد.

با توجه به این مسئله و اطلاع از جزئیات این تفاهم‌نامه گفت‌وگویی را با حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای داشتیم؛ وی در ابتدا با اشاره به جزئیات این تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش به ایکنا، گفت: باتوجه به نقش آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی و آموزش، جلسات خوبی را با آقای کاظمی، معاونت محترم پرورشی وزارت آموزش و پرورش داشتیم؛ بر این اساس به یک چهارچوب همکاری فی‌ما بین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، وزارت آموزش و پرورش و معاونت تحت مسئولیت ایشان در حوزه‌های مختلف مشخص شد.

کانون‌های دانش‌آموزی در حوزه آموزش بازی‌های رایانه‌ای فعال شدند

وی افزود: براساس این تفاه‌منامه مقرر شد کانون‌های دانش‌آموزی و کانون‌های مدارس که در این حوزه مشغول هستند، در زمینه آموزش بازی‌سازی فعال شوند؛ بعد از پایان مدرسه و شروع تعطیلات همانطور که مدارس برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کنند یکی از موضوعات اصلی آنها پرداختن به مبحث بازی‌های رایانه‌ای و آموزش در این حوزه خواهد بود.

کریمی قدوسی ادامه داد: دوستان ما در وزارت آموزش و پرورش جشنواره دانش‌آموزی را برگزار می‌کنند که طی این تفاهم‌نامه مقرر شد این جشنواره بخش بازی‌های رایانه‌ای هم داشته باشد و محصولاتی که دانش‌آموزان عزیز در این حوزه تولید می‌کنند در جشنواره دانش‌آموزی حضور پیدا کنند و داوری و اهدای جوایز بر عهده ما گذاشته شد.

نحوه استفاده صحیح از بازی‌های رایانه‌ای  آموزش داده می‌شود

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: همچنین مقرر شد به صورت مشخص اردوهایی که در مکان‌های مختلف توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود و دانش‌آموزان در این مکان‌های مشخص مستقر می‌شوند، بناید ملی بازی‌ها حضور داشته باشد و به بحث سواد بازی‌های رایانه‌ای کمک کند. به این صورت که نحوه استفاده صحیح از بازی‌های رایانه‌ای و بحث دقتی که باید در نظام رده‌بندی سنی‌ها داشته باشند به دانش‌اموزان و اولیا آموزش داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تعامل ما قرار است که به تولید داخل و حمایت از محصولات ایرانی-اسلامی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای کمک کند، به ایکنا، گفت: جدا از این مسئله این تفاهم‌نامه به بحث فرهنگ‌سازی و استفاده صحیح از بازی‌های رایانه‌ای برای دانش‌آموزان کمک خواهد کرد.

کریمی قدوسی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی بی‌اثر بودن تفاهم‌نامه‌های سال‌های گذشته در این حوزه هم گفت: 3 یا 4 سال پیش تفاهم‌نامه مشابه‌ای را با معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش داشتیم که متاسفانه عملی نشد. اما امروز ارتباط خوبی بین ما و معاونت جدید وجود دارد و ما به طور مستمر با هم در تماس هستیم و صحبت می‌کنیم؛ اما 4 سال پیش اینگونه نبود و تفاهم‌نامه نوشته می‌شد اما پیگیری انجام نمی‌شد؛ خوشبختانه امسال پیگیری‌های کارشاناسانه خوبی در حال انجام است.

وی با اشاره به راه‌اندازی شورای هماهنگی بازی‌های رایانه‌ای به ایکنا، گفت: در چند روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای هماهنگی بازی‌های رایانه‌ای را ایجاد کردند که در این شورا، آقای کاظمی به عنوان نماینده وزارت آموزش و پرورش حضور دارند و عضو هیئت امنا این شورا هم هستند؛ البته مواردی از این دست حتما خارج از شورای هماهنگی هم پیگیری می‌شود؛ لذا سعی می‌کنیم همکاری مشترکی را با‌مکان‌ها و نهاد‌های مختلف در قالب این شورا و با پیگیری این شورا گسترش دهیم.

سامان‌دهی حوزه بازی‌های رایانه‌ای

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: هدف از تشکیل این شورا سامان‌دهی حوزه بازی‌های رایانه‌ای است تا از این پس تمام اقداماتی که در سطح کلان در این حوزه انجام می‌شود با هماهنگی سایر نهادها انجام و از موازی‌کاری جلوگیری شود.

تاکنون آموزش و سواد‌بازی برای دانش آموزان و معلمان وجود نداشته است

‌کریمی قدوسی با بیان اینکه پایین بودن سواد بازی رایانه‌ای در کشور به خوبی احساس می‌شود، گفت: بسیاری از خانواده‌ها درک صحیحی از مقوله بازی‌های رایانه‌ای و نحوه واکنش صحیح به استفاده فرزندانشان از این محصول فرهنگی را ندارند؛ خانواده‌ها و همچنین برخی از مسئولین تصمیم‌گیر در این حوزه با سیستم درجه‌بندی سنی آشنا نیستند و متاسفانه تاکنون آموزش و سواد‌بازی در مدارس برای دانش آموزان و معلمان به شکل درستی وجود نداشته است که امیدواریم با تشکیل این شورا و  تفاهم‌نامه‌های صورت گرفته این مسائل اصلاح شود.

انتهای پیام

captcha