تهرانی‌ها ۳ میلیارد و 137 میلیون تومان فطریه و کفاره پرداخت کردند
کد خبر: 3724958
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
ولیئی:

تهرانی‌ها ۳ میلیارد و 137 میلیون تومان فطریه و کفاره پرداخت کردند

گروه جامعه - مدیرکل کمیته امداد استان تهران مبلغ فطریه و کفاره پرداختی تهرانی‌ها در ماه مبارک رمضان را سه میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومان اعلام کرد.

تهرانی‌ها ۳ میلیارد و 137 میلیون تومان فطریه و کفاره پرداخت کردند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محسن ولیئی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران امروز سوم تیرماه با حضور در نشستی خبری به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در ماه مبارک رمضان و سه ماهه اول سال جاری پرداخت و گفت: 43 هزار فعالیت در زمینه اطعام نیازمندان با مبلغی بالغ بر دو میلیارد و 250 میلیون تومان توسط مردم و خیران در استان تهران صورت گرفت. همچنین طرح مفتاح الجنه با محوریت هم‌نشینی مسئولان با نیازمندان با مشارکت 378 خانوار اجرایی شد که 176 میلیون تومان هزینه در برداشت.

وی با بیان اینکه هشت هزار و 700 نیکوکار تهرانی طی ماه مبارک رمضان سرپرستی نزدیک به 9 هزار کودک یتیم را تقبل کردند، گفت: طی سه ماهه ابتدایی سال جاری 11 هزار حامی سرپرستی یتیمان را برعهده گرفتند.

وی در ادامه به میزان فطریه و کفاره جمع آوری شده پرداخت و گفت: این مبلغ در ماه مبارک رمضان سال گذشته دو میلیارد و 468 میلیون تومان بود که امسال به سه میلیارد و 137 میلیون تومان رسید. به طور کلی می‌توان گفت تحویل فطریه و کفاره به کمیته امداد در ماه رمضان سال جاری 27 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: از مجموع سه میلیارد و 137 میلیون فطریه و کفاره جمع آوری شده 677 میلیون مربوط به کفاره بوده؛ در مجموع کل این رقم بابت مسائل مختلفی هزینه شده که از جمله می‌توان به هزینه یک میلیارد تومان برای جهیزیه 200 نوعروس، خریداری 15 واحد مسکونی، درمان دو هزار بیمار صعب العلاج، و خرید ماکارونی به مبلغ 250 میلیون تومان اشاره کرد.  

وی ادامه داد: امسال نسبت به سال گذشته همکاری‌های درون سازمانی بیشتری صورت گرفت و میزان تخلفات به مراتب کمتر بود چرا که مقرر شد تمامی دستگاه‌ها، خیریه‌ها و سمن‌ها زیر نظر دبیرخانه زکات استان با ارائه الگوی مشخص نسبت به جمع آوری فطریه و کفاره اقدام کنند.

ولیئی از اقدامات صورت گرفته را راه‌اندازی پایگاه اطلاع رسانی حامی آرزوها خواند و گفت: دو هزار و 500 آرزوی ایتام جمع آوری و در این سایت بارگذاری شده است، طی ماه مبارک رمضان هزار و 221 آرزو توسط خیران برآورده شده است.

وی همچنین به اجرای برنامه در بوستان گفتگو طی ماه مبارک رمضان با مشارکت شبکه پنج صدا و سیما اشاره و عنوان کرد: هر شب 70 دقیقه برنامه زنده در این بوستان اجرا شد که در حاشیه آن طرح‌های اشتغال و خودکفایی نیز در معرض دید عموم قرار می‌گرفت. همچنین یک میلیارد و 700 میلیون تومان درآمد فروش از محصولاتی بود که توسط خانواده‌های تحت حمایت در این بوستان اجرا می‌شد. همچنین طی این مدت 400 میلیون تومان برای آزادی زندانیان پرداخت شد و در قالب این مراسم 27 زندانی نیازمند جرایم غیر عمد آزاد شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اقدامات صورت گرفته طی سه ماهه ابتدای سال جاری پرداخت و گفت: 54 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان تهران هستند که معیشت بگیر محسوب می‌شوند همچنین 15 خانوار از یک یا چند خدمت کمیته امداد بهره مند هستند. همچنین 871 کودک زیر 5 سال که دچار سوء تغذیه بودند شناسایی شدند و در مجموع 82 میلیون تومان تامین اعتبار برای تدارک بسته‌های غذایی صورت گرفت.

ولیئی با بیان اینکه برای هفت هزار و 423 نفر در استان تهران حق بیمه واریزه شده که مبلغ آن معادل دو میلیارد و 155 میلیون تومان بوده است گفت: طی سه ماه گذشته 413 جهیزیه به مبلغ یک میلیارد و 652 میلیون تومان نیز تامین شده است. 5 هزار و 620 خانوار نیز طی این مدت کمک اجاره مسکن به مبلغ ماهانه 100 هزار تومان دریافت کرده‌اند.

وی از ورود دو هزار و 382 خانوار جدید زیر چتر حمایتی کمیته امداد استان تهران خبر داد و گفت: مهمترین علت پیوستن این خانوارها به کمیته امداد در 49 درصد فوت سرپرست، 26 درصد طلاق، 18 درصد از کار افتادگی سرپرست، 3 درصد بیمار سرپرستی خانوار و 4 درصد زندانی شدن سرپرست خانوار است.

ولیئی به برخی پیش بینی‌های صورت گرفته برای سال 97 اشاره و عنوان کرد: پیش بینی ما در حوزه توانمند سازی و ایجاد اشتغال 46 میلیارد تومان برای ایجاد و دو هزار و 300 شغل است. همچنین از اعتبارات کمک امداد و صندوق ولایت نیز 54 میلیارد تومان برای ایجاد هزار و 150 شغل در نظر گرفته شده است. در این راستا دولت نیز 72 میلیارد تومان برای اشتغال روستائیان اعتبار قائل شده است تا دو هزار و 900 فرصت شغلی کار سازی شود. در این میان تمامی اعتبارات وام قرض الحسنه با کارمزد حداکثر 4 درصد است.

مدیر کل کمیته امداد استان تهران با اشاره به اینکه میزان وام‌های اشتغال به کمیته در سال 97 از 5 تا 50 میلیون تومان متغییر است عنوان کرد: پیش بینی شده است امسال برای دو هزار و 400 نفر کاریابی صورت گیرد در این راستا برای کار فرمایانی که این افراد را به کار گیرند بسته‌های تشویقی پیش بینی کرده‌ایم که از جمله به پرداخت حق بیمه کارفرما به مدت دو سال و یا پرداخت 20 میلیون تومان وام قرض الحسنه به ازای هر بکار گیری به کارفرما می‌توان اشاره کرد. همچنین تا سقف دو میلیون تومان هزینه آموزش برای این افراد در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: طی سال جاری شش هزار نفر در دوره‌های آموزشی مهارتی و پایداری سازی مشاغل حرفه آموزی می‌کنند که این آموزش‌ها توسط مراکز فنی و حرفه‌ای، آموزشگاه‌های آزاد و سایر مراکز صورت می‌گیرد.

ولیئی از افزایش 10 درصدی اعتبار برای دو منطقه محروم ملارد و فیروزکوه در تهران خبر داد و گفت: وام دانشجویی نیز امسال تا سقف 5 میلیون تومان به دانشجویان تحت حمایت اعطا می‌شود.

وی از جمله برنامه‌های کمیته امداد استان تهران در شش ماهه نخست سال جاری را رفع همپوشانی بیمه درمان کمیته با سازمان‌های بیمه گر برشمرد و اظهار کرد: برای اجرای طرح اشتغال دانش بنیان تا سقف 75 میلیون تومان تسهیلات به مددجویان اعطا می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های حوزه فرهنگی اشاره و بیان کرد: طی تابستان جاری مرکز علوم قرآنی در منطقه 13 تهران افتتاح و جشنواره‌های قرآنی ویژه مددجویان اجرایی می‌شود. همچنین با کارگروه قرآن قرارگاه خاتم اوصیا به اجرای چند کار مشترک قرآنی در چند شهر تهران به توافق رسیده‌ایم. در سال 97 ، 23 هزار نفر از مددجویان به اردوهای درون و برون استانی با رویکرد زیارتی و سیاحتی اعزام می‌شوند که در این راستا از ظرفیت سایر دستگاه‌ها نیز بهره می‌گیریم. همچنین 25 هزار و 500 نفر از مددجویان تحت آموزش خانواده قرار می‌گیرند و به سه هزار خانواده در راستای طرح صلاح کمک هزینه پرداخت مراسم مذهبی در منازلشان به منظور تقویت ارتباطات اجتماعی پرداخت می‌شود.

مدیر کل کمیته استان تهران در ادامه از در نظر گرفتن اعتبار 10 میلیارد تومانی برای تعمیر و تکمیل منازل هزار و 790 خانوار اشاره کرد و گفت: 355 منزل مسکونی برای مددجویان خریداری یا احداث شده است. همچنین نیازمندان از هشت هزار و 413 فرقه خدمات حقوقی بهره‌مند شده‌اند. باید یاد آور شد که برای اولین بار بسته‌های ویژه سالمندان با اعتبار 588 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که برای هزار و 274 سالمند ارسال می‌شود.

ولیئی با بیان اینکه 73 هزار مددجو تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار می‌گیرند که بیش از 32 میلیارد تومان تامین بودجه برای مشکلات درمانی آنها اختصاص داده شده است گفت: در سال جاری پیش بینی هفت میلیارد 650 میلیون تومان اعتبار به منظور تامین کمک جهیزیه، 2500 زوج در نظر گرفته شده است. 416 میلیون تومان کمک بلاعوض برای هزینه تحصیل 400 دانشجو و دو میلیارد 125 میلیون تومان اعتبار نیز برای پرداخت کمک هزینه تحصیلی به 13 هزار و 900 دانش آموز در نظر گرفته شده است.

ولیئی به عملکرد صندوق ولایت اشاره و عنوان کرد: در سال 96، 12 هزار و 205 فرقه وام کارگشایی بالغ بر 37 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. برای ایجاد اشتغال مددجویان نیز 30 میلیارد تومان وام پرداخت شد که خروجی آن ایجاد اشتغال برای هزار و 835 نفر از مددجویان است امسال پیش بینی می‌کنیم مردم استان تهران 98 میلیارد تومان از طریق افتتاح حساب به این صندوق کمک کنند. همچنین پیش بینی این اداره کل در مورد کمک هزینه معیشت و مستمری در استان تهران از ابتدا تا انتهای سال جاری مبلغ 231 میلیارد تومان است.

وی میزان کمک ‌های مردمی جمع آوری شده در سه ماهه نخست سال جاری 27 میلیارد و 159 میلیون و 964 هزار تومان اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود در سال 97 تعداد خیران 27 درصد افزایش یابد و تعداد صندوق‌های صدقات خیابانی 20 درصد کاهش یابد.

وی در پایان شیوه‌های نوین پرداخت کمک‌های مردمی را اپلیکشن سنا، وب کیوسک‌ها، تلفن گویای ملی 0968877، دستگاه‌های ایتم، کد #8877* برشمرد و گفت: هزینه کرد صدقه از سوی کمیته امداد، تامین جهیزیه، کمک به دانشجویان و دانش آموزان نیازمند، کمک به مددجویان در حوزه اشتغال، کمک به رفع نیازهای اساسی خانواده، تامین مسکن، پرداخت اجاره بها و ودیعه مسکن و کمک به تامین سبدهای کالای و تحویل در مناسبت‌های مختلف بوده است.

 انتهای پیام

 

captcha