هر گریه‌ای برای امام حسین(ع) مقدس نیست/ تقابل نیکی‌ها؛ حربه‌ای جدید از سوی دشمن
کد خبر: 3746850
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

هر گریه‌ای برای امام حسین(ع) مقدس نیست/ تقابل نیکی‌ها؛ حربه‌ای جدید از سوی دشمن

گروه معارف - بخش اول نشست تخصصی «آسیب‌شناسی عزاداری امام حسین(ع)» در محورهای نحوه عزاداری صحیح و سنتی و پرهیز از تحریف در سوگواری، سبک‌های مداحی و ... منتشر گردید و قسمت دوم این نشست حول محور ابعاد قرآنی محرم منتشر می‌شود.

سیدالشهدا(ع)؛ محور اتحاد همه جناح‌ها/ تقابل نیکی‌ها؛ حربه‌ای جدید از سوی دشمن

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به منظور اهمیت عزاداری سنتی و صحیح و پرهیز از تحریف در عزاداری و ترویج فرهنگ اشتباه سوگواری سید و سالار شهیدان نشست تخصصی آسیب‌شناسی عزاداری این امام همام با حضور حجت‌الاسلام صابری اراکی، عضو جامعه مبلغان کشور، حجت‌الاسلام چمانی، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی، مرادی مداح برجسته کشوری و رئیس بنیاد دعبل خزاعی و عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک و حجت‌الاسلام شفیعی مسئول دارالقرآن استان مرکزی به میزبانی خبرگزاری ایکنا شعبه مرکزی برگزار شد که قسمت دوم این گزارش منتشر می‌شود.
حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی، مسئول دارالقرآن‌الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در پاسخ به ضرورت پرداختن به مباحث قرآنی در ایام محرم گفت: بی‌شک امام حسین(ع) الگوی کامل قرآنی و الگوی فراشیبی است. شخصیت و جایگاه این امام همام الگویی برای همه مسلمانان و غیرمسلمانان است. برای زندگی فردی و اجتماعی درس‌هایی که گرفته می‌شود توسط خطبا و ادبا بیان می‌شود که بسیار ارزشمند است.

جایگاه قرآن از منظر امام حسین(ع) برای مردم بازگو شود
به گفته وی جایگاه قرآن در زندگی از نگاه امام حسین(ع) در روایات متعدد بیان شده است که باید برای مردم بازگو شود. خطبا و مبلغان باید با استفاده از منابر از ضرورت آموزش قرآن و رسیدن به فهم کلام وحی و نکوداشت مقام مربیان قرآن سخن بگویند تا همه مردم با ارزش‌های فهم مبانی و آموزه‌های قرآنی آشنا شوند.

سیدالشهدا(ع)؛ محور اتحاد همه جناح‌ها/ تقابل نیکی‌ها؛ حربه‌ای جدید از سوی دشمن
حجت‌الاسلام شفیعی با اشاره به اینکه بیان گوشه‌ای از مفاهیم قرآنی از سوی مبلغان زمینه‌ساز ترویج فرهنگ قرآنی بین نوجوانان است، اظهار کرد: در ایام محرم سیلی از حضور مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان را در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا شاهد هستیم. اگر خطیبان هر شب مطالبی در باب اهمیت پرداختن به قرآن بیان کنند، قطعا جرقه آموزش رشته‌های قرآنی زده می‌شود. تمام سعی ما این است که آموزش قرآن به فهم و عمل به مفاهیم قرآنی ختم شود. قطعا می‌توانیم از محرم در راستای ترویج فرهنگ قرآنی استفاده کنیم.

مهجوریت‌زدایی و ترویج عمل به قرآن؛ هدف اصلی عزاداری‌ها
مسئول دارالقرآن استان ادامه داد: نقش امام حسین(ع) در روایات متعدد بیان شده است، ترویج اخلاق قرآنی برگرفته شده از آداب رفتاری و اخلاقی سیدالشهداء(ع)، مهجوریت‌زدایی از قرآن و ترویج عمل به قرآن از جمله اهدافی است که در عزاداری‌ها و سبک زندگی قرآنی دنبال می‌کنیم.

محرم؛ ماه احیاء قرآن
حجت‌الاسلام شفیعی در پاسخ به کمرنگ بودن فعالیت‌های قرآنی در ایام محرم اظهار کرد: ماه محرم به برکت امام حسین(ع) می‌تواند ماه احیاء قرآن باشد. جلسات قرآنی خانگی و ... را برای تثبیت جایگاه قرآن تقویت کنیم. شاید در دهه اول محرم شرایطی در هیئات مذهبی باشد که عملاً نتوانیم جلسات قرآنی را در مساجد داشته باشیم، اما می‌تواند منجر به برنامه‌ریزی جهت برگزاری جلسات قرآنی پس از دهه اول محرم باشد. از صدر اسلام تاکنون در کنار هم بودن قرآن و اهل‌بیت(ع) که مورد توجه رسول مکرم اسلام(ص) نیز بوده، توصیه شده است.

ذکر نام قاری در پوسترهای تبلیغاتی عزاداری
وی ادامه داد: بسیار پسندیده است در بنرهای تبلیغاتی مراسم عزاداری علاوه بر اسم سخنران و مداح، اسم قاری نیز ذکر شود. در دهه اول محرم برگزاری کلاس آموزش قرآن عملاً نشدنی است اما می‌توانیم کرسی تلاوتی که رهبری بر آن تأکید دارند را در هیئات مذهبی و مساجد برپا کنیم. از ظرفیت خوب قاریانی که داریم می‌توانیم در مزین شدن فضا به نور کلام وحی استفاده کرد. با برنامه‌ریزی قاری می‌تواند آیاتی را انتخاب و تلاوت کرده و سخنران نکات کلیدی و اخلاقی همان آیات را برای مستمعین تشریح کند.
حجت‌الاسلام شفیعی ادامه داد: بیش از دو سال است که هیئات مذهبی برای ثبت در سامانه باید استاد قرآن را معرفی کنند. در واقع سمت و سوی هیئات مذهبی به سمتی رفته است که برای هیئت معلم قرآن هم لازم است. اگر شورای هیئات مذهبی، جامعه مداحان، وعاظ و روحانیون، اوقاف، تبلیغات اسلامی، مؤسسات و خانه‌های قرآنی در کنار هم قرار گیرند مباحث قرآنی در هیئات گسترش پیدا می‌کند.

اختصاص اعتبار قرآنی به هیئات مذهبی شاخص
وی اضافه کرد: به مدت سه سال است که مختصر اعتباری برای حمایت از هیئات شاخص و محوری استان در نظر گرفته شده است. می‌توان با برنامه‌ریزی برای هیئت‌های محوری و شاخص که در طول سال فعالیت دارند، طرح‌های آموزش قرآن، کرسی تلاوت و محافل انس با قرآن را فعال کرد. به نظر بنده بهترین شروع برای محرم شروع قرائت و کرسی تلاوت در محافل و استفاده کاربردی از آیات ویژه خانه و خانواده است.

امام راحل، اختصاص وجوهات روضه امام حسین(ع) به جبهه‌ها را جایز ندانست
حجت‌الاسلام ابوالفضل صابری اراکی، عضو جامعه مبلغان کشور در تشریح عدم استفاده از لغت آسیب‌شناسی برای عزاداری امام حسین(ع) اظهار کرد: امروز دشمن از این لغت خیلی سوءاستفاده می‌کند، از چند روز پیش فعالیت خود را در فضای مجازی آغاز کرده‌اند، آنان ایستگاه‌های کربلا را معرفی می‌کنند: ایستگاه اول مرکز محک تهران، ایستگاه دوم کهریزک، ایستگاه سوم شیرخوارگاه حضرت آمنه(س). معرفی ایستگاه‌ها ظاهر زیبایی دارد اما باطنش این است که اگر امام حسین(ع) باشد دارالایتام، مرکز محک، جبهه و دفاع هم هست، از امام راحل استفتاء کردند که می‌توان پول روضه و مداحی امام حسین(ع) را خرج جبهه کرد ایشان فرمودند جایز نیست، طرح سؤال بابت دلسوزی برای جبهه نبود بلکه خواستند مجلس امام حسین(ع) خاموش شود.

سیدالشهدا(ع)؛ محور اتحاد همه جناح‌ها/ تقابل نیکی‌ها؛ حربه‌ای جدید از سوی دشمن

استفاده از لغات همسو با دشمنان درست نیست
وی از تبلیغات سوء دشمنان علیه عزاداری امام حسین(ع) انتقاد کرد و افزود: برخی افراد گزارش‌هایی از داربست‌های ایستگاه صلواتی، بسته شدن خیابان‌ها به شبکه‌های انحرافی وهابیت ارسال می‌کنند. آنان برای پرداختن به این موضوع کلمه آسیب‌شناسی را به کار می‌برند بنده فرد جدای از حادثه نیستم به فرمایش رهبری این لغات وجود دارد اما اگر در استفاده از لغات همگام آنان باشیم درست نیست؛ لذا بهتر است از لغت دیگری همچون بازنگری یا واکاوی استفاده شود تا همگام با لغات دشمنان عاشورا نباشیم. وقتی آسیب‌شناسی عاشورا را جستجو می‌‌کنیم چه بسا افراد معلوم‌الحالی به این موضوع چه نگاه‌هایی داشتند و پس از آن افراد مخلص نیز همان لغت را استخدام کردند.

استفاده از روحانیون غیربومی در راستای ایجاد حس رقابت باشد
حجت‌الاسلام صابری اراکی در پاسخ به آقای مرادی که اعتقاد به استفاده از روحانیون بومی داشت اظهار کرد: درست است که ما در شهر استعدادهای گوناگون داریم، بیان صحبت بنده از حضور روحانیون غیربومی در مجالس ایجاد حس رقابت بود. وقتی خود را نگاه می‌کنیم فکر می‌کنیم بالا هستیم، اما برای رسیدن به یقین باید در مراحل مختلف در معرض آزمون قرار بگیریم. کاملا درست است که استان مرکزی در حوزه روحانیت و مداحی ظرفیت خوب و بالایی را دارند اما خود شما اگر با رفقای کشوری همگام نبودید، قطعا جلسات شما جلسات موفقی نبود، اگر نگاه شما فقط به حسینیه خودتان بود موفق نمی‌شدید، سابقه فرهنگی و تحصیلات دانشگاهی شما، داشتن نگاه کشوری و شرکت درمجالس مداحان برجسته باعث شده تا امروز ما به وجود شما افتخار کنیم.

سخنرانان بجا صحبت کنند
وی از عدم حضور جامعه روحانیت پای سخنان آقایان روحانی همچون رفیعی و عالی انتقاد کرد و افزود: چرا جامعه روحانیت حضور ندارند، مگر باید حتما دعوت باشیم تا در مجالس شرکت کنیم ما نیز مانند سایر مردم شرکت کرده از دعاهای ندبه، کمیل و دیگر محافل استفاده کنیم. انسان با قرار گرفتن در شرایط رقابت خود را بالا می‌کشد، نیت ما از حضور سخنرانان غیر‌بومی استعدادکُشی نیست، شما اگر جلسه مداحان بگذارید برخی از مداحان هستند که نمی‌توانند بخوانند چون شعر، ادبیات و مقتل نمی‌دانند، طلبه هم داریم که فقط کپی می‌کند و نرم‌افزارهای مختلف را می‌بیند. نمی‌داند سخنرانی فلان روحانی در مکان سخنرانی به درد سخنرانی این مکان نمی‌خورد بعد معترض هستند چرا جوانان خارج از مسجد هستند، اگر سخنران به جا صحبت کند جذب هم می‌کند. اگر حس رقابت سالم وجود داشته باشد خلأها را شناسایی کرده و درصدد رفع بر می‌آیند.

رابطه سیدالشهدا(ع) با قرآن
مؤسس اولین مسجد نت ایران در بخش دیگر از سخنان خود به تشریح رابطه سیدالشهدا(ع) و قرآن پرداخت و گفت: در قرآن آیه‌ای برای عزاداری نیامده است، خداوند فرمودند: افرادی که در مسیر حقیقت و تبیین معارف حقه الهی و قرآن حرکت می‌کنند زنده‌اند، شهید زنده می‌ماند به معنای این نیست که جسم شهید زنده می‌ماند بلکه منظور تفکر شهداست؛ چراکه شهدا به واسطه حرکت در مسیر هدف زنده مانده‌اند و در باب سیدالشهداء(ع) بیان مظلومیت ایشان که دنیا بداند حسین آمد دنیا را احیا کند و به شهادت رسید.

حسین(ع) آمد مرده‌ها را زنده کند
حجت‌الاسلام صابری ادامه داد: سوره مبارکه «والفجر» منسوب به امام حسین(ع) است، اخر سوره خداوند حضرت را به عنوان نفس مطمئنه معرفی می‌کند پس نفس مطمئنه همیشه زنده می‌ماند. در همه تاریخ‌ها حکومت‌ها عوض می‌شوند اما حسین(ع) عوض نمی‌شود و حسین می‌ماند. در بحث عزاداری سیدالشهدا باید پرداخت که ایشان نیامد تا فردی را به قتل رساند، بیان اعداد جایز نیست، وقتی ما کربلا را به عدد معرفی می‌کنیم واقعا قرار است چه چیزی ثابت شود؟ در مجالس باید گفت حسین آمد مرده‌ها را زنده کند نه زنده‌ها را بکشد.
وی مطالعه کتاب« امام حسین (علیه السلام) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت‏» مجموعه سخنرانی‌های استاد علامه جعفری را توصیه کرد و افزود: در این کتاب امام حسین(ع) معرفی می‌شود. ایشان می‌گوید شمشیر زدن بدن را زخمی می‌کند ولی فکر را عوض نمی‌کند، جای زخم چند روز بعد خوب می‌شود. اگر فرد کشته هم می‌شد نادان از دنیا می‌رفت، حسین آمد فکر جامعه را درست کند. در زیارت اربعین آمده است که امام (ع) خون قلبشان را دادند تا جامعه را از جهالت نجات دهد.

تمام حرکت امام حسین(ع) برای قرآن بود
عضو جامعه مبلغان کشور اضافه کرد: تمام حرکت امام حسین(ع) برای قرآن بود، نقل است که می‌گویند در این ایام قرآن زیاد بخوانید به خاطر اینکه ایشان در همه جا حتی، شب عاشورا، بالای نیزه و در طشت طلا هم قرآن تلاوت کردند، قرآنی که با کربلا و عاشورا همسو بوده و برای جامعه امروز ما هدایت‌گر باشد خروجی دارد حال امروز هیئات عزاداری بدون تلاوت قرآن کار خود را آغاز می‌کنند. باید دید مخاطب علاوه بر گریه بر مصائب امام که بسیارهم خوب است چند کلام قرآنی آموخت. چقدر روابط اخلاقی و غیر‌اخلاقی، حجاب و بی‌حجابی، کسب حلال و حرام را آموزش دادیم. بانی رباخوار مجلس امام حسین(ع) داریم. وقتی مجلس امام حسین بدون قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) و حرام و حلال باشد خروجی ندارد، پس نتیجه همین می‌شود که محتکری به مکه مشرف می‌شود.

مسئولین امام حسینی هیچ‌گاه رانت خوار نمی‌شوند
صابری اراکی ادامه داد: مسئولینی که امام حسینی باشند هیچ‌گاه رانت‌خوار نمی‌‌شوند. کربلا یعنی سلامتی. در یزد اطعام عزای حسینی بسیار کم است اما در کوچه و خیابان حتی روی بام مساجد دنبال مطلب هستند و پای منبر می‌نشیند، سخنرانی که حرفی برای گفتن نداشته باشد، کسی پای منبرش نمی‌رود. مداحان نیز باید اشعاری را بخوانند که پیام داشته باشد. ما مشکلی با خوانندگی نداریم امروز متاسفانه گاه اشعار مانند فلان خانم غربی خوانده می‌شود. فقط الفاظ عوض می‌شود که اصلا شایسته نیست. در شرایط فعلی مداحانی در مجالس از آیات قرآن در قالب شعر و اشعار اخلاقی استفاده کنند.

از بی‌سلیقگی در مجالس پرهیز شود/ مداح و منبری در یک سنگرند
وی از برخی مداحان و سخنرانان که خود زمینه انحراف و آسیب را ایجاد می‌کنند به شدت انتقاد کرد و افزود: به طور مثال سخنران بالای منبر می‌گوید: جوان حسین را نشناختی تو هرچه می خواهی گناه کن و یک شب بگو یا حسین همه گناه‌ها پاک می‌شود. آیت‌الله مکارم فرمودند؛ «خدا نگذرد از کسی که در منابر چراغ سبز گناه کردن برای دیگران روشن می‌کند». در مجالس مداح و منبری یک سنگر داریم و با هم حرکت می‌کنیم. امروز بر این باور هستند که هر مجلسی که آمیخته با قرآن، معارف اهل‌بیت(ع) و تاریخ صحیح باشد قطعا خروجی مناسب و مطلوب را خواهد داشت. در مجالس از بی‌سلیقگی و کج‌سلیقگی پرهیز شود.

عزاداری‌ها به روز باشد/سخن در جبهه خاص ستیز با کربلاست
وی اضافه کرد: همه عزاداری‌ها باید به روز باشد، امروز باید جنگ اقتصادی و دشمنان را در نظر گرفت، امروز یزید زمان و یزیدیان را معرفی کنیم تا جوان تصور نکند کربلا یک زمان اتفاق افتاده است، حسین کل یومٍ عاشورا و کل ارضٍ کربلاست. هر روز، روز عاشورا و هر مکان کربلاست تا ما به روز معنا کنیم. نکند جوان امروز اعتراف به عاشورایی بودن داشته باشد اما با تشر دشمن خود را ببازد. در مجلس امام حسین نباید جناح‌بندی باشد. حسین که باشد همه جناح‌ها با هم متحد و رفیق هستند اما اگر در مجلس سخنی بگوییم که در راستای اهداف جبهه خودم باشد این ستیز با کربلاست. جدایی کار امام حسین نیست.

سیدالشهدا(ع)؛ محور اتحاد همه جناح‌ها/ تقابل نیکی‌ها؛ حربه‌ای جدید از سوی دشمن

وظیفه مداحان؛ پیام‌رسانی صحیح کربلا
علیرضا مرادی، رئیس بنیاد دعبل خزائی استان مرکزی و عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک در ادامه با بیان اینکه مداحی، برای بنده و برخی مداحان امام حسین(ع) محل کسب نبوده و نیست، اظهار کرد: بنده به خیلی از مردم گفته و باز هم می‌گویم ما نان خود را در خون امام حسین نمی‌زنیم. ما می‌گوییم حضرت زینب پیام‌رسان کربلاست و امروز وظیفه پیام‌رسانی درست به ما مداحان منتقل شده است امروز کربلا نداریم اما پیام رسانی یک وظیفه اصلی برای ماست. امروز در جامعه روحانیت نیز به همین طریق است روحانیون ما در اراک چون اهل کسب نبودند زندگی ساده با بیشترین خدمت را دارند. جامعه دقیق نگاه می‌کند. در حوزه تحریفات خیلی مشکل داریم و گروه هدف ما توقعاتی دارند و گروه مقابل ما هم بازار خوبی دارند که باید در نشستی تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

لازمه جلوگیری از آسیب عزاداری تداوم و نظم در برنامه‌هاست/ فرمول کاشت، داشت و برداشت را جدی بگیریم
وی تصریح کرد: برنامه‌های صورت گرفته در حوزه عزاداری سیدالشهداء(ع) در راستای جلوگیری از آسیب‌ها باید مداوم، منظم و با حوصله باشد. پیشنهاد بنده این است که اگر قصد داریم از جلسات عزاداری خروجی مناسب و نتیجه مطلوب را داشته باشیم باید به فرمول کاشت، داشت و برداشت توجه کرده و رعایت کنیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم هر روز مداحان جدید به دلیل محبت به امام حسین(ع) پدید می‌آیند و طبیعتا جوانانی که صدایی دارند برای رزمیدن در این سنگر حاضر می‌شوند.

پرهیز از ورود به بدعت‌ها، زمینه رشد مداحان است
مرادی ادامه داد: جوانان با ورود در سنگر مداحی باید تحت تعلیم درست قرار گیرند. اگر مورد آموزش درست و اصولی قرار نگیرند ممکن است از سنگر اصلی و هدف متعالی خدمت به اهل‌بیت(ع) خارج شوند. امروز در سطح شهر اراک مداحانی همچون رستگار، مرحوم طاهری، رفیعی، مبین کاشانی، اسدی، گودرزی، گنجی و صدری منشأ اثر هستند. این مداحان در هیئت ام‌الائمه(س) حضور داشتند، این مداحان هرجا بروند مجلس با آبرومندی خاصی برگزار می‌شود. اصرار و پافشاری این مداحان در پرهیز از ورود در بدعت‌ها باعث رشد و اثرگذاری آنان شده است. اگر مداحان روی کار درست خود ایستاده و تحت تأثیر قرار نگیرند و منفعل نباشند قطعاً نتیجه خوب می‌شود.

مداحان در موضع درست خود مقاومت کنند
رئیس بنیاد دعبل خزائی استان گفت: به نظر بنده مقصر اصلی دلیل تنوع مداحان در شهر خودمان و سطح کشور مداحان نیستند بلکه مستمعین و برخی دوستان روحانی هستند. گاه زمینه‌هایی ایجاد می‌شود که مداحان گمان می‌کنند در مسیر درست حرکت می‌کنند، اما اگر روحانیون بزرگ آفات را در منابر نقل کنند قطعا روی مداحان تأثیر می‌گذارد، مداحان تأثیرگذار متون را با دقت انتخاب می‌کنند تا با خواندن اشتباه، شبهه‌ای برای مستمع ایجاد نشود. مداحان با سواد در مجالس قادرند جلوی انحرافات را بگیرند. اگر ما در موضع حق استوار باشیم و مقاومت کنیم و مراحل کاشت و داشت را درست انجام دهیم برداشت قطعا درست است.

هر گریه‌ای برای امام حسین(ع) مقدس نیست
مرادی تأکید کرد: وقتی ما مداحان روی موضع به حق خود پافشاری نمی‌کنیم نتیجه آن برون‌داد رباخواران بانی و خواندن مداحان گنه‌کار در برخی هیئات مذهبی می‌شود. گاهاً به اسم اینکه علم امام حسین(ع) است از خیلی از انحرافات می‌گذریم و همین عامل باعث می‌شود مداح گمان کند درست می‌گوید و رفتار می‌کند. مداحان باید در وهله اول راه‌شناس، روش‌شناس و تکنیکال عمل کنند. اگر درست جواب داد روی این موضع ایستاده و منفعل نباشند، نباید بگوییم هر کسی برای امام حسین گریه کرد مقدس است، نه، اتفاقا برخی گریه‌های نامقدس برای امام حسین(ع) داریم. در گزارش شمر و گروه کوفیان آمده است آنان در برابر عبیدالله گریه کردند و گفتند در فلان مکان دلمان برای حسین سوخت. حتی کربلا رفتن هم خیلی مقدس نیست و الا شمر و سنان خودشان کربلا را ایجاد کردند، برای رفتن به کربلا انگیزه‌ها، نیات و اهداف خیلی مهم است، وقتی حاجی بازاری با احتکار مواد مایحتاج مردم به حج می‌رود یعنی اینکه تضامینی را به او دادند که گناه کند و اگر فقط یک شب بگوید یا حسین گناهانش بخشیده می‌شود. مطالب باید شفاف به مردم گفته شود. ممکن است کسی کربلا نرفته باشد اما واقعا حسینی است اما برعکس فردی در سال 5 بار کربلا مشرف می‌شود اما بویی از امام حسین نبرده باشد، ظاهر کار را نباید منتج به نتیجه بدانیم، در مقتل یا گزارشی معتبر خواندم عمرسعد وقتی تیر را رها کرد قربة‌الی‌الله این کار را کرد. یعنی خود را در موضع حق می‌دید.

تقابل نیکی‌ها؛ حربه‌ای جدید از سوی دشمن
وی اضافه کرد: تقابل نیکی‌ها تکنیکی است که دشمن به کار می‌برد و گاه هنرمندان بی‌هنر ما به آن دامن می‌زنند. مثلا می‌گویند پولی که خرج مداح می‌شود تا در عزای حسینی مردم را بگریاند، خرج خندیدن بچه‌ها در خیریه‌ها و یتیم‌خانه‌ها شود. برپایی هیئت مذهبی یک نیکی و خنداندن بچه‌های یتیم نوع دیگری از نیکی است. لاجرم مردم باید یکی از این دو را کنار بگذارند و دشمن در این راستا بسیار هوشمندانه عمل می‌کند.
مرادی افزود: در حوزه عزاداری جبهه حساسی ایجاد شده است بخشی از این حساسیت برای این است که برخی رزمندگان جبهه لیاقت رزمندگی در جبهه را ندارند و باید بپذیریم. اسلحه دست کسی است که توان نگهداری ندارد. جبهه دارای دو زوایه است که بخشی از آن داخل کشور و بخشی دیگر هوشمندی دشمن است، اینکه بیان کردیم حضرت زینب(س) می‌دانست دشمن هوشمند است برای همین اجازه نداد پیام کربلا در معبر تنگ بماند. آنجایی که عبیدالله با عقده زیاد به شرح واقعه می‌پردازد، حضرت زینب(س) اصلا خود را نشان نمی‌دهد چون حرف‌های او برایش مهم نیست، اما وقتی می‌بیند عبیدالله با گفتن این جمله که حسین دروغ می‌گفت و جدش هم دروغ می‌گفت اصل دین را در خطر می‌بیند، قدم پیش گذارده و از اصل دین دفاع می‌کند.

95درصد رزمندگان مدافع حرم هیئتی هستند
وی تصریح کرد: درست نیست من مداح برای اینکه به فکر جیب خود باشم هر چیزی را به مردم بگویم. این عقبه بسیار خدایی است و مبلغ حق ندارد این عقبه را خراب کند. آفات آثار سو دارد و دشمن خوب شناسایی کرده است. هیئت مذهبی در نسل جدید خوب کار کرده است. فعالیت هیئات در این نسل محسن حججی‌ها را تحویل داده است. هیئات مذهبی خوب کار کردند 95درصد رزمندگان مدافع حرم بچه‌های هیئتی هستند. دشمن با تقابل نیکی‌ها می خواهند کربلا را از بین ببرند. ما نیز باید هوشمندانه عمل کنیم، دشمن آثار منابر حماسی و روحانیون فهیم و باسواد و دلسوز اسلام و نظام را می‌داند برای همین از تمام لوازم برای دوری جوانان از منابر استفاده می‌کنند. کشیش هامبورگی در مراسم پیرغلامان اصفهان گفت: من دنبال نفوذ نگاه عیسی‌بن‌مریم(ع) بودم اما این نفوذ را در عمق نگاه شهید حججی دیدم. اگر بدانیم سنگر را چگونه حفظ کنیم شک نکنید از همین معبر دنیای ظالم را شکست خواهیم داد.

هیئات‌ عزاداری همان هیئات‌ قرآنی هستند
حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی، مسئول دارالقرآن‌الکریم استان مرکزی گفت: هیئات عزاداری همان هیئات قرآنی هستند چون در طول سال هیئات مذهبی مناسبت‌ها را زنده نگه می‌دارند، این هیئات در دل خود چه به صورت ثابت و چه به صورت چرخشی جلسات قرآنی برگزار می‌کنند. تقاضای ما از تأثیرگذاران هیئات این است که از امسال به بعد با توجه به سهم‌خواهی و مطالبه خبرگزاری ایکنا سهم خاصی را برای جایگاه قرآنی منظور کنند.

سیدالشهدا(ع)؛ محور اتحاد همه جناح‌ها/ تقابل نیکی‌ها؛ حربه‌ای جدید از سوی دشمن

تلاوت قرآن در هیئات مذهبی جدی گرفته شود/هیئات پایگاه انتقال فرهنگ عاشورا و قرآن هستند
وی ادامه داد: قدم اول این است که تلاوت قرآن در هیئات مذهبی جدی گرفته شود. در قدم دوم کسی توقع برنامه آموزش قرآن در دهه اول محرم ندارد اما پس از این دهه برخی از هیئات فعالیت خود را تا سال آینده تعطیل می‌کنند. این هیئت در هر محله‌ای که هست می‌تواند در حوزه قرآن تأثیرگذار باشد. ما هم در اعزام مربی قرآن و هر آنچه در توانمان باشد اعلام آمادگی می‌کنیم تا چرخه هیئات تنها پرداختن به مباحث اهل‌بیتی نباشد. باید در نظر داشت ضمن اهمیت به عزاداری سیدالشهداء از مباحث قرآنی غفلت نشود. با برنامه‌ریزی باید کاری کنیم هیئات مذهبی پایگاهی برای ترویج فرهنگ قرآنی، عاشورا و اهل‌بیتی در دو قالب تئوری و عملی باشند.

ایکنا گزارش مفهومی را جایگزین گزارش تصویری کند/ از حالت روزمرگی خارج شوید
حجت‌الاسلام صابری اراکی پیشنهاد داد: سایت خبرگزاری ایکنا به غیر از گزارش‌های تصویری، گزارش‌های مفهومی داشته باشد، گزارش تصویری خوب است اما خیلی مهم نیست، اینکه چقدر جمعیت باشد درست نیست مهم خروجی‌هاست، گزارش‌های مفهومی در کنارش تصویر هم هست. با گزارش مفهومی رقابت ایجاد می‌شود، هرجا مطاب دارای پیام بود نقل کنید، از حالت روزمرگی خارج شوید. بررسی واکاوی عزاداری سید الشهدا(ع) در محرم بسیار پسندیده است چراکه برخی افراد توجه به مضامین ندارند.

فعالیت قرآنی هیئات مذهبی را از خودمان شروع کنیم
وی ادامه داد: پس از دهه اول محرم برخی از هیئات مذهبی تعطیل هستند، بسیار پسندیده است اگز هیئت‌ها مکانی دارند در اختیار مراکز قرآنی جهت برگزاری دوره‌های آموزشی قرار دهند تا مجبور نباشند جهت فضاسازی از حمام، زیرزمین یا فضاهای نامناسب استفاده کنند. مکان‌های مهم و تأثیرگذار همچون حسینیه سادات می‌تواند به مکان فعال قرآنی تبدیل شود. درست است که فعالیت قرآنی در این مکان برگزار می‌شود اما کافی نیست. برای اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه به ویزه هیئات مذهبی باید از خودمان شروع کنیم، قرائت قرآن باید جنبه آموزشی هم داشته باشد، چندی پیش از احمدرضا آجرلو حافظ نوجوان دعوت کردیم به برکت وجود این نوجوان قرآنی 11 نفر تشویق به حفظ قرآن شدند.

سیدالشهدا(ع)؛ محور اتحاد همه جناح‌ها/ تقابل نیکی‌ها؛ حربه‌ای جدید از سوی دشمن

روش پولدار شدن از نگاه امام باقر(ع)
حجت‌الاسلام صابری اضافه کرد: همه جا می‌بینیم مردم وقتی ورزشکار یا بازیگری می‌بینند از او امضا و عکس می‌گیرند، اگر روزی از والدین شهید یا قاریان قرآن امضا گرفته شد آن زمان فرهنگ عاشورا نهادینه شده است، بی‌شک در کنار مباحث عاشورا قرآن باید پررنگ جلوه کند، عادت سایت‌ها این است که کارهای شکلی انجام دهند اما دقت به مضامین پرمحتوا ندارند، چندی پیش تیتری با عنوان روش پولدار شدن از منظر امام باقر(ع) را دیدم که بیش از 2میلیون بازدید کننده داشت در برابر 700 بازدید مطلب دیگری درباره تقوا. در این خبر پربازدید درج شده بود، اما باقر(ع) فرمودند؛ اگر می‌خواهید پولدار شوید در غیاب برادر دینی برایش دعا کنید.

سیدالشهدا(ع)؛ محور اتحاد همه جناح‌ها/ تقابل نیکی‌ها؛ حربه‌ای جدید از سوی دشمن
علیرضا مرادی گفت: عکس در سایت‌های خبری به ویژه عکس‌های معارفی همچون نشر دعای عرفه و .. بسیار جلوه می‌کند، بازخورد عکس‌های ایکنا را در جلسات دیده‌ام. مباحث مفهومی و گزارش‌های تصویری باید در کنار هم باشند تا مضامین اصلی منتقل شود. عکس‌های اربعین در آلمان غوغا به پا می‌کند و یکی از پربازدید‌ترین نمایشگاه‌ها است.

بنرها اثر تحول دارند
حجت‌الاسلام صابری اراکی در بخش پایانی نشست گفت: نشر دین اثر دارد، نصب بنر، حضور مردم پای دعای عرفه و... اثر دارد، چه بسیار دختران و پسران جوانی با دیدن بنر دعای کمیل یا عبور اشتباهی از مسیر دعای عرفه متحول شده و دست از گناه برداشتند.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۵ - ۰۸:۵۳
0
0
سلام علیکم صحبت های عضو چهارم نشست حجت‌الاسلام چمانی در گزارش دیده نمیشه و به نظر گزارش ناقصه. ممنون میشم اگر صحبت های ایشون رو هم اضافه بفرمایید.
captcha