مداحان از افسانه‌پردازی پرهیز کنند/ وظایف عقلانی مؤمنین خداجوی
کد خبر: 3748367
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱

مداحان از افسانه‌پردازی پرهیز کنند/ وظایف عقلانی مؤمنین خداجوی

کانون خبرنگاران نبأ ــ بسیاری از مداحان و ذاکران با وجود اینکه واقعیت را می‌دانند ولی باز به خواندن و بیان اشعار و مطالب غیر واقع می‌پردازند و در بعضی موارد افسانه‌پردازی می‌کنند.

عبدالرضا رمضانی، مسئول هیئت مذهبی محبان اهل بیت(ع) شهرستان بوشهر و نوحه‌خوان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) مسجد حضرت ابوطالب(ع) کوی شکری منطقه 1 شهر بوشهر در گفتگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایشان، تصریح کرد: بسیاری از مداحان و ذاکران با وجود اینکه واقعیت را می‌دانند ولی باز به خواندن و بیان اشعار و مطالب غیر واقع می‌پردازند و در بعضی موارد افسانه‌پردازی می‌کنند.

مسئول هیئت مذهبی محبان اهل بیت(ع) شهرستان بوشهر در ادامه با بیان اینکه دیگر کمتر کسی وجود دارد که نداند جناب لیلا، همسر امام حسین(ع) و مادر حضرت علی اکبر(ع) در کربلا وجود داشته یا  نداشته، گفت: به نقل از شهید علامه مرتضی مطهری می‌گوید «حتی یک دلیل تاریخی این حکایت؛ لیلا مادر علی اکبر (ع) که در مجالس حسینی بسیار مشهور شده را تایید نمیکند» یا اینکه محقق شوشتری می گوید «کسی در کتاب معتبری زنده بودن مادر علی اکبر(ع) را ذکر نکرده چه رسد به دیدن او» و همچنین شیخ عباس قمی می گوید «به چیزی که بر آمدن لیلا به کربلا دلالت دارد دست نیافتم».

وظیفه مداحان؛ بیان واقعیتها و پیام رسانی حقایق جریان کربلا

این نوحه‌خوان منتخب عاشورایی اشاره کرد: لذا هنوز هم حتی همین محرم امسال دیده و شنیده شد بعضی از نوحه‌خوانان باسابقه به خصوص سنتی خوانهای بوشهری واحد «دید لیلا به در خیمه چو نعش علی اکبر» یا نوحه هایی از این قبیل را می‌خوانند، چرا که به اعتقاد آنان خوب شور می‌آورد و واقعیت را فدای شورآفرینی آئینی یا یک آهنگ مذهبی می‌کنند، در حالیکه وظیفه مداحان و ذاکران بیان واقعیت ها و پیام رسانی حقایق جریان کربلا در حادثه قیام عاشورا است.

رمضانی بیان کرد: متأسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود مداحان هیچگونه دقتی بر شعر نوحه و واحد ندارند؛ برای مثال نوحه شهادت امام علی(ع) همه نوحه خوانان بوشهری می‌گویند «مُلجم شوم و ستمگر  - ضربتی بر زد به حیدر» دقت کنید کجای این بیت ایراد دارد؟.

نوحه خوان مسجد حضرت ابوطالب(ع) کوی شکری منطقه 1 شهر بوشهر ادامه داد: ببینید مُلجم در این رویداد هیچگونه دخالتی ندارد بلکه ابن مُلجم لعنت الله علیه یعنی پسر مُلجم (عبدالرحمن بن عمرو بن مُلجم مرادی مشهور به ابن مُلجم) است که بر فرق نازنین مولای متقیان امام علی (ع) ضربتی وارد میکند؛ پس باید گفته شود «ابن مُلجم ستمگر - ضربتی بر زد به حیدر».

وی اضافه کرد: یا خوانده میشود «مُلجم شوم و دغا  - فرق علی کرد دو جا» که درست نیست.

رمضانی در پایان خاطرنشان کرد: خوب است که نوحه خوانان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شعر را به دقت مطالعه کنیم و آهنگ و شور را فدای حقیقت و واقعیت نکنیم تا وظیفه ی خودمان را به نحو احسن انجام دهیم.

ذاکر اباعبدالله الحسین (ع)؛ نماد عشق و دلدادگی به اهل‎بيت (ع)

وی با ابراز اینکه اخلاص اولين خصوصيت مهم يک مداح است، گفت: با وجود تهاجم فرهنگي نباید عزاداري‌های ايام محرم و صفر کمرنگ برگزار شود و باز هم تاکید می‌کنم که نوحه خوانان و مداحان اهل‌بيت (ع) از بيان و قرائت اشعار كم محتوا در مجالس روضه خوانی و عزاداری ها خودداري كنند و لذا یک مداح و ذاکر اباعبدالله الحسین (ع) می بایست نماد عشق و دلدادگي به اهل‎بيت (ع) باشد و حس ولايت پذيري را در مردم جامعه تقویت کند.

کسب مهارت های زندگی دینی و اسلامی در سنگر مسجد

این نوحه خوان منتخب عاشورایی با اشاره به اینکه امام حسين(ع) فرمود«لايَحِلُّ لِعَينٍ مُؤمِنَةٍ تَرَى اللّه َ يُعصى فَتَطرِفَ حَتّى تَغَيِّرَهُ - بر هيچ چشم مؤمنى روا نيست كه ببيند خدا نافرمانى مى شود و چشم خود را فرو بندد، مگر آن كه آن وضع را تغيير دهد»، تصریح کرد: ولایتمداری، حفظ شعائر اسلامی و اهل بیتی،فراگیری و عمل به آیات قرآن، استکبارستیزی، دفاع از مظلومین و مستضعفین، بهره گیری از منابر وعاظ و عالمان دینی، کسب مهارت های زندگی دینی و اسلامی در سنگر مسجد و روشنگری؛ به عنوان بخش اصلی و اساسی از وظایف عملی و عقلانی مومنین خداجوی است.

یادآور می شود: کربلایی عبدالرضا رمضانی 20 خردادماه سال 1360 در محله شکری منطقه 1 شهر بوشهر قدم به عرصه گیتی نهاد و از سال 1378 ذاکری مجالس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را زیر نظر اساتید پیشکسوت نوحه خوانی آغاز کرد. وی دانش آموخته و فارغ التحصیل کارشناسی رشته مدیریت دولتی و  کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی می باشد که در سازمان حفاظت محیط زیست مشغول به کار و تلاش و خدمت جهادی است.

امیرحسین مؤمنی

انتهای پیام 

captcha