آنچه بهتر است درباره مسابقات قرآن گفته شود
کد خبر: 3772479
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
به بهانه اظهارات رئیس سازمان اوقاف؛

آنچه بهتر است درباره مسابقات قرآن گفته شود

گروه مسابقات ــ جلسه هماهنگی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اواخر هفته گذشته با حضور رئیس سازمان اوقاف برگزار شد که در آن از برون‌سپاری مسابقات سخن به‌ میان آمد، اما مخاطبان این رقابت‌ها چند سالی است که منتظر شنیدن پاسخ به سؤال مهمی هستند.

آنچه که بهتر است درباره مسابقات قرآن گفته شودجلسه هماهنگی سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران طی روزهای گذشته با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر مدیران این سازمان برگزار شد تا طی این جلسه در مورد یکی از مهم‌ترین محورهای فعالیت این سازمان بحث و تبادل نظر انجام شود.


جلسه‌ای که همچون جلسات دیگر از این دست خالی از نمایندگان رسانه‌ها برای انعکاس کم و کیف آن بود و فقط چند پاراگراف از آن منتشر شد. البته نکته مهمی در درون خود داشت که تحلیل‌های متفاوتی را می‌توان از آن ارائه داد.
مهم‌ترین بحثی که در صحبت‌های رئیس جدید سازمان اوقاف و امور خیریه هست نشان از این دارد که رئیس جدید بدون استراتژی خاصی برای مسابقات قرآن پای در خیابان نوفل‌لو‌شاتو گذاشته است.
او در این جلسه بیشتر بر مواردی تأکید داشت که قبل از او نیز بارها در جلسات مورد تأکید مدیران قرار گرفته است و در بین علاقه‌مندان به فعالیت‌های قرآنی و دنبال‌کنندگان مسابقات قرآن نه تنها تازگی ندارد، بلکه سال‌هاست مباحثی در مورد آن بیان شده و برون‌سپاری مسابقات قرآن بخش محوری ‌صحبت‌های خاموشی بوده است.
بحث برون‌‌سپاری مسابقات قرآن در اواخر دوره مدیریت پیشین سازمان اوقاف، بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسید. بر همین اساس، سازمان اوقاف در این راستا حتی اقداماتی را نیز انجام داد که راه‌اندازی «بنیاد مسابقات قرآن» یکی از این موارد بود. راه‌اندازی چنین بنیادی حتی بر روی کاغذ تا به اینجای کار نشان از عزم سازمان اوقاف برای برون‌سپاری بخشی از مسابقات قبل از ورود رئیس جدید را دارد.
شاید نکته نویدبخش صحبت‌های سیدمهدی خاموشی حداقل برای برگزارکنندگان مسابقات این باشد که رئیس اوقاف با این اظهارات مهر تأییدی بر شکل‌گیری بنیاد مسابقات قرآن زده است. بنیادی که البته مخالفت طیف نسبتاً زیادی از کارشناسان را مقابل خود دارد که اعتقاد دارند برگزاری مسابقات از سوی چنین بنیادی برون‌سپاری نیست.
اگر به بخش‌های دیگر صحبت‌های رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نگاهی گذرا کنیم، به مباحثی همچون استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، توجه به مطالبات مقام معظم رهبری در برگزاری مسابقات و مسائلی از این دست می‌رسیم؛ مباحثی که بیش از این مدیران اوقاف در سطح مناسبی به آن پرداخته‌اند و هر سال نیز تلاش‌های زیادی برای ارتقای این بخش‌ها انجام دادند.
رئیس سازمان اوقاف که دقیقاً دو ماه از انتصابش می‌گذرد، می‌توانست اظهاراتی در زمینه اقتصاد مسابقات داشته باشد. شفاف‌سازی اقتصاد مسابقات که هر ساله بسیاری از خبرنگاران درباره آن سؤال دارند، موضوع دیگری است که رئیس سازمان اوقاف می‌تواند بر روی آن تمرکز بیشتری کند . هنوز منابع مالی و هزینه‌کرد آن به صورت دقیق مشخص نیست. همین عدم شفافیت آسیب‌هایی را به مسابقات وارد کرده است؛ چرا که هرساله قبل و بعد از مسابقات رقم‌های تقریباً نجومی‌ای در مورد هزینه‌کرد از سوی برخی مطرح می‌شود که عدم شفاف‌سازی برگزارکنندگان مسابقات مهر تأییدی غیررسمی بر این اظهارات است.
به هر حال و با تمام این تفاسیر، فقط دو ماه از حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی خاموشی در سازمان اوقاف می‌گذرد و شاید به زعم او هنوز برای بیان استراتژی‌های اصلی در مورد مسابقات و فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف زود باشد.

انتهای پیام

captcha