بزرگترین آسیب تربیتی در فضای مجازی بهره نبردن از حضور گروه‌های مرجع است
کد خبر: 3772772
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران:

بزرگترین آسیب تربیتی در فضای مجازی بهره نبردن از حضور گروه‌های مرجع است

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بزرگترین آسیب در فضای آموزشی و تربیتی فضای مجازی را نبود گروه‌های مرجع در آنها دانست و بیان کرد: تا زمانی که نتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که گروه‌های مرجع در آن حضور یابند، جانشین آنها اینفلوئنسر‌هایی می‌شوند که ممکن است الزاماً مسئولیت اجتماعی لازم را نداشته باشند.

به گزارش ایکنا؛ این‌ روزها همراه شدن با موج فناوری مدرن و بهره‌گیری هوشمندانه از آن در راستای اهداف متعالی زندگی بشری، هوشیاری و زیرکی ویژه‌ای را طلب می‌کند؛ لذا استفاده بهنگام از فرصت فراهم شده و جهت‌دهی صحیح آن در راستای اهداف تعلیم و تربیت اسلامی امری است که در صورت تردید و تأخیر در آن، تهدیدی فزاینده را در میان جامعه رقم می‌زند.

به گفته کارشناسان آموزشی استفاده از ابزارالکترونیکی برای ارائه یک مطلب درسی می‌تواند زمان آموزش را تا 50 درصد در مقایسه با زمان مورد نیاز در شیوه آموزش سنتی کاهش دهد. از این رو بهره‌گیری از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در امر آموزش منجر به صرفه‌جویی در وقت و خرید ابزارهای مصرفی و مواردی از این دست و به تبع حذف بسیاری از هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم می‌شود.

برای مثال بارزترین مزیت‌های استفاده از این عرصه حذف آلودگی صدا و حرارت، حجم و وزن کم و قابلیت جابه‌جایی بالا، انرژی مصرفی اندک، صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید کتاب و کاغذ، فضایی خوب برای مطالعه کتاب و تماشای فیلم، گردش در اینترنت و استفاده از محتواهای الکترونیکی و مناسب برای یادداشت‌برداری و ثبت نکات است. با توجه به این مسئله به سراغ امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، رفتیم تا ضمن بررسی وضعیت این عرصه در فضای آموزشی از اقدامات وزارت ارتباطات در این باره نیز باخبر شویم.

وی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به جایگاه ویژه فضای مجازی در آموزش و پرورش و تربیت دانش‌آموزان گفت‌‌: امروز فضای مجازی مانند سایر فناوری‌های جدید آثار مثبت و منفی بسیاری را با خود به همراه دارد؛ در این مسیر باید با پذیرفتن مشکلات و کاستی‌ها سعی کنیم که از این فرصت‌ها استفاده بهینه کنیم.

وی افزود: متأسفانه امروزه از ظرفیت فضای مجازی در کشور آنچنان که باید بهره‌برداری نشده است، در صورتی که می‌توانیم با آموزش افراد و حضور نخبگان در عرصه‌های مختلف در این فضا آن را بهینه‌سازی کنیم‌؛ در این جریان قطعاً ترک فضای مجازی و عدم استفاده از آن اشتباه ‌ا‌ست.

معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه باید با حضور فعالانه در این عرصه محیطی پویا، سالم و تأثیر‌گذار را برای شهروندان به خصوص دانش‌آموزان فراهم کنیم، به ایکنا گفت: امروزه ایجاد شکاف در طبقات جامعه از آفت‌های عمده در کشور است و وجود یک نظام آموزشی قوی از ابتدای تحصیل می‌تواند به منزله سیستمی برای تغییر کارکردها در حل این مسئله اثرگذار باشد.

ناظمی ادامه داد: البته دقیقاً مشخص نیست که آموزش و پرورش تا چه حد توانسته این ظرفیت‌ها را محقق کند، اما معتقدم که ‌این حوزه جای کار بسیاری دارد. بزرگترین آسیب در این باره نبود گروه‌های مرجع در شبکه‌های مجازی است؛ در این جریان مردم، شهروندان، دانشجویان و دانش‌آموزان بیشترین آسیب را می‌بینند و تا زمانی که نتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که گروه‌های مرجع در آن حضور داشته باشند، جانشین آنها اینفلوئنسر‌هایی می‌شوند که‌ الزاماً ممکن است مسئولیت اجتماعی لازم را نداشته باشند و این پدیده‌ای است که در جامعه اجتماعی ایران بیش از سایر کشورها دیده می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: هرچند در سایر کشورها اینفلوئنسرها وجود دارند، اما با فراوانی بیشتری در کشورمان مواجه هستیم. اینکه اینها تا چه میزان فالوئر و نفوذ دارند و کلامشان در میان مخاطبان اثر دارد، می‌تواند تا حدی در قیاس با سایر جوامع بیش از حد باشد.

‌فرایند تبلت‌های‌ دانش‌آموزی آغاز می‌شود

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعامل این وزارتخانه با آموزش و پرورش در خصوص طرح محتوای تبلت‌های آموزشی درسی دبستان نیز گفت: امروزه بحث به کارگیری مؤثر فناوری اطلاعات در نظام آموزشی عمومی کشور بسیار فراگیر شده و ‌توسعه زیرساخت‌، ارائه خدمات آموزشی و پرورشی و همچنین افزایش مهارت‌های دانش‌آموزان و معلمان و افزایش مشارکت فعال دانش‌آموزان در فرایند یاددهی، یادگیری و تلاش برای کاهش شکاف دیجیتالی در داخل و خارج از کشور از مهمترین ضرورت‌های اجرای طرح استفاده از تبلت دانش‌آموزی است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: بر این اساس به تازگی قرار شد گروه مشترکی را با وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی کنیم که از طریق آن می‌توانیم درباره این موضوع کار کنیم. البته این مسئله از هفته پیش مطرح شده، اما هنوز جلسات آن برگزار نشده است.

ناظمی با اشاره به وظایف خطیر وزارت آموزش و پرورش نیز گفت‌: وزارت ارتباطات همواره آماده است تا در کنار سایر دستگاه‌ها با مشارکت و همفکری و هم‌افزایی در راستای بهبود وضعیت فناوری و توسعه فضای مجازی گام بردارد. امیدواریم آموزش و پرورش به سمتی حرکت کند که ظرفیت‌های فضای مجازی پذیرفته و برای مدیریت آن برنامه‌ریزی شود تا دانش‌آموزان در این فضا دچار آسیب نشوند.

به گزارش ایکنا؛ از سال 1390 هوشمندسازی مدارس حال و هوای دیگری به فضای تعلیم و تربیت داده است، به طوری که اخبار متعددی از ورود فناوری‌های نوین آموزشی از جمله رایانه، اینترانت ملی، تخته‌های الکترونیک و کیف‌های الکترونیک به گوش می‌رسید و آخرین آن نیز ورود تبلت به کلاس‌های درس بود؛ طرحی که به نظر می‌رسد در صورت اجرا می‌تواند متد آموزش سنتی را در کشور به طور جدی متحول کند.

انتهای پیام

captcha