سازمان ملل: فرصت دستیابی به صلح با طالبان بی‌سابقه است
کد خبر: 3773424
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷

سازمان ملل: فرصت دستیابی به صلح با طالبان بی‌سابقه است

گروه بین‌الملل ــ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان در نشست شورای امنیت با صحبت درباره اوضاع افغانستان اظهار کرد: فرصت کنونی برای دستیابی به صلح با گروه تروریستی طالبان طی 17 سال گذشته بی‌سابقه است.

به گزارش ایکنا به نقل از «اسپوتنیک» روسیه؛ تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، در نشست شورای امنیت این سازمان اظهار کرد: مردم افغانستان با وجود تهدیدات امنیتی طالبان در انتخابات پارلمانی شرکت کردند تا از حق خود برای رأی دادن استفاده کنند و سازمان ملل متحد شهامت آنان را ستایش می‌کند.

یاماموتو خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: از شجاعت و اراده قوی مردم افغانستان قدردانی می‌کنیم. مردم افغانستان اکنون برای یک گزینه سیاسی دیگر، که برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است، تصمیم می‌گیرند. کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان نباید مدیریت ضعیف و بی‌نظمی‌ انتخابات مجلس نمایند‌گان را در انتخابات ریاست‌جمهوری تکرار کنند.

وی ادامه داد: نهادهای انتخاباتی نیاز دارند تا به صورت قابل توجهی کارهای خود را پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بهبود دهند. بی‌نظمی‌ها و مدیریت ناخوشایند انتخابات پارلمانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری پذیرفتنی نخواهند بود. فرصت‌های کنونی برای رسیدن به توافق صلح با طالبان طی هفده سال گذشته بی‌سابقه است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان هنگام ارائه گزارش‌ از اوضاع افغانستان به شورای امنیت اعلام کرد: با گفت‌وگوها امکان قطعی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان فراهم شده است. از طالبان می‌خواهم که وارد گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان شوند و به تدریج گفت‌وگوهای صلح را آغاز کنند.

یاماموتو گفت: گام بعدی آن است که دیداری میان نمایندگان حکومت افغانستان و گروه تروریستی طالبان انجام شود.

نماینده قزاقستان در این نشست اعلام کرد: نخستین درخواست طالبان برای شروع گفت‌گو برداشتن محدودیت سفر برای مسئولان این گروه است. بر این اساس در نشست مسکو این موضوع مطرح شد که به تحریم‌هایی که برای اعضای این گروه در نظر گرفته شده است پایان دهیم.

همچنین، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان پیش از این به تنش‌های اخیر در کابل اشاره کرده و گفته بود که اگر در شیوه حکومت‌داری افغانستان تغییری اتفاق نیفتد، این کشور با بحران‌های جدی‌تری مواجه خواهد شد که کنترل آن دشوار است.

انتهای پیام

captcha