‌توسعه علمی‌ سریع‌ترین مسیر رسیدن به هدف است
کد خبر: 3773509
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
جهانگیری در جمع جهادگران دانشگاهی:

‌توسعه علمی‌ سریع‌ترین مسیر رسیدن به هدف است

گروه دانشگاه - معاون اول رئیس‌جمهور در جمع جهادگران گفت: هیچ مسیری سریع‌تر از مسیر توسعه علمی ما را به هدف نمی‌رساند و باید ملزومات توسعه علمی در دستگاه‌های دولتی و‌ خصوصی فراهم شود.

به گزارش ایکنا؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در آئین رونمایی از ۱۰ طرح و محصول فناورانه جهاددانشگاهی که امروز سه‌شنبه، ۲۷ آذرماه، در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: دانش اصل اقتدار در هر کشوری است و کشورهایی مانند ایران سابقه تاریخی و تمدنی در این عرصه دارند. هیچ مسیری سریع‌تر از توسعه علمی ما را به هدف نمی‌رساند.

وی ادامه‌ داد: باید ملزومات توسعه علمی از جنبه‌های نظری و عملی در کشور فراهم شود و برای اینکه کشور به سمت توسعه علمی و پایدار پیش برود، اراده‌ای در همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی نیاز است تا بتوان با سرعت به سمت توسعه کشور از مسیر توسعه علمی حرکت کرد.

جهانگیری بیان کرد: نیازمند نظام یکپارچه آموزش و پژوهش در کشور هستیم و با این یکپارچگی همه دستگاه‌ها یکدیگر را تکمیل می‌کنند، چرا که پژوهش و فناوری در کشورها از جمله ایران نقش پررنگی دارد و می‌تواند تحول اساسی در روند توسعه کشور به وجود بیاورد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که در توسعه تغییر کرده نگاه به منابع انسانی است، ادامه داد: جهت‌گیری توسعه کشور با بهره‌گیری از فناوری از صدر نظام شکل گرفته و این نگاه در همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی و دولتی وجود دارد. در یک برهه زمانی منابع طبیعی عامل پیشرفت محسوب می‌شد اما امروز منابع انسانی متخصص بر منابع طبیعی اولی است.

جهانگیری با بیان اینکه در شرایط سخت و تحریم‌ها فقط از طریق توسعه علمی می‌توان به توسعه کشور دست یافت، ادامه داد: جهاددانشگاهی یکی از نهادهایی است که نقش فرصت‌سازی در این شرایط دارد و نقش‌آفرین است. نیروهای جوان جهاددانشگاهی در دوره جنگ، جهاد سازندگی و بعد از آن فرصت‌هایی را برای کشور فراهم کرده‌اند.

جهانگیری با بیان اینکه جهاددانشگاهی توانسته طی ۴۰ سال به خوبی بدرخشد، اظهار کرد: امروز بخش‌های اقتصادی کشور مورد تهاجم دشمن قرار دارد. نمی‌توانیم به راحتی به مردم بگوییم که وارد جنگ شده‌ایم. نگاه مردم به جنگ متفاوت است. آمریکا امروز مراکز حساس اقتصادی ایران را هدف گرفته تا مردم ما با تنگنا روبه‌رو شوند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به صنایع فولاد و تولید خودرو در کشور ادامه داد: دو ماده‌ اولیه است که اگر در اختیار صنعت فولاد نباشد، با مشکل روبه‌رو می‌شویم. آمریکا برای این صنایع از جمله پتروشیمی برنامه دارد.

وی با بیان اینکه ایران در نقطه‌ای نیست که نتواند برنامه‌ریزی و مدیریت کند، گفت: کشور با وجود متخصصان قادر است از پیچ‌های سخت عبور کند. اگرچه تحریم‌ها در صنعت قطعه‌سازی تأثیر گذاشته، اما به مشکل برنمی‌خوریم.

جهانگیری با بیان اینکه جنگ تحمیلی ویرانی‌های زیادی برای کشور به جا گذاشت، اما فرصتی برای ما فراهم کرد و توسعه در کشور رونق گرفت، تصریح کرد: جهاددانشگاهی هم در این مسیر نقش مهمی ایفا کرده و هدف‌گذاری آن به خصوص در بخش نفت و گاز ارزنده است.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تغییرات نرخ ارز برای اقتصاد  مفید نیست و ناآرامی‌هایی را از ماه‌های اول خروج آمریکا از برجام به همراه داشت، اما تغییرات نرخ ارز به ضرر واردات و به نفع صادرات بود و این اتفاق مهمی است.

جهانگیری در خصوص بودجه سال ۹۸ گفت: اکنون در حال بررسی بودجه ۹۸ هستیم تا آن را تقدیم مجلس کنیم. مقام معظم رهبری دستور دادند که بودجه باید طوری محقق شود که شرایط غیرعادی کشور در آن مدنظر قرار بگیرد، زیرا شرایط کشور عادی نیست و از بودجه باید برای توسعه کشور استفاده شود. به همین دلیل در اعلام لایحه بودجه تأخیر داشتیم.

وی افزود: برای اختصاص بودجه به سازمان‌ها نیازمند اصلاحاتی هستیم. امروز بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده و هر کسی آمده مرکز و دانشگاهی را راه‌اندازی کرده و می‌خواهد از بودجه سهمی داشته باشد. این در حالی است که برخی مراکز و دانشگاه‌ها اصلاً قرار نبوده از دولت بودجه‌ بگیرند و اگر هم بودجه‌ آنان حذف شود، سروصدا می‌کنند.

جهانگیری همچنین گفت: ده‌ها دستگاه موازی ایجاد شده و همگی نیز بودجه از دولت می‌گیرند. میزان این بودجه کم هم نیست. رقم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان با ظرفیت و‌ کاری که انجام می‌دهند هم‌خوانی ندارد و این رقم زیادی است.

انتهای پیام

captcha