لازمه اسلامیزه کردن دموکراسی، وحدت حوزه و دانشگاه است
کد خبر: 3773741
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴

لازمه اسلامیزه کردن دموکراسی، وحدت حوزه و دانشگاه است

گروه معارف - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد تاکید کرد: لازمه اسلامیزه کردن مفاهیم دموکراسی وحدت حوزه و دانشگاه است و اگر می خواهیم به تمدن اسلامی برسیم، باید اشکال تلفیق دموکراسی با اسلام حل شود.

لازمه اسلامیزه کردن دموکراسی، وحدت حوزه و دانشگاه استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی جعفر کبیری امروز در پنجمین نشست سالانه حوزه و دانشگاه در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی بیان کرد: در عصر قاجار شاهزادگان و تجاری که به غرب رفتند، با تأثیرپذیری از فرهنگ غرب، به دنبال پیاده سازی آن در کشور ایران بودند. این مساله همیشه در کش و قوس نظام سیاسی در هر سطحی از آن بوده است.

وی افزود: وحدت اسلام و دموکراسی و سازگاری این دو همیشه مطرح بوده اما در زمان قاجار پتانسیل برای تلفیق اسلام و دموکراسی وجود نداشت. باید توجه داشت که جمهوری اسلامی نمونه ای از پیوند دموکراسی با اسلام است. در دانشگاه ها دموکراسی تعریف شد اما آیا ملاک تعریف دموکراسی سیاستمداران و دولتمردان هستند یا اندیشمندان؟

کبیری با بیان اینکه دموکراسی شامل هسته و محتواست، گفت: محتوای دموکراسی شامل 5 محور اعم از آزادی، عدالت، حق، منفعت گرایی و برابری در شرق و غرب است. بر اساس این 5 محور، برابری به عنوان یکی از اصول محوری دموکراسی در مشرق زمین به برابری اقتصادی تعبیر شد و در غرب این برابری به لیبرال دموکراسی ختم گردید اما باید دید تعبیر اسلام از این برابری چیست؟

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد تصریح کرد: هسته دموکراسی همان مساله انتخابات، حقوق شهروندی و... است. آنچه از دموکراسی به عنوان آرای مردم از آن تعبیر می شود، در اسلام به «بیعت»: شناخته می شود. بنابراین برای اسلامیزه کردن دموکراسی باید گام برداریم.

وی گفت: لازمه اسلامیزه کردن مفاهیم دموکراسی وحدت حوزه و دانشگاه است و اگر می خواهیم به تمدن اسلامی برسیم، باید اشکال تلفیق دموکراسی با اسلام حل شود. دموکراسی شاکله غربی دارد و در ظرف تفکر اسلامی قرار نمی گیرد چرا که دموکراسی بیان کننده اندیشه مردم و نه رای مردم است. معنای این سخن این است که اندیشه اسلامی بریده از آسمان معنویت شود و نهایتا به همان چیزی برسد که در غرب تحت عنوان نظریات لیبرال شناخته می شود.

کبیری بیان کرد: دموکراسی غربی شاید چیزی باشد که اسلام آن را بپذیرد اما عمده آن را پذیرا نیست چرا که ساختارهایی در دموکراسی غرب وجود دارد که با معیارهای اسلامی سازگار نیست. آنچه که در دوران قاجار اتفاق افتاد نیز همین بود که دموکراسی غرب شاخص قرار گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: در دموکراسی غربی پارادوکس هایی وجود دارد اما محتوا و مبنای ما برای دموکراسی، اسلام است که باید از آن بهره بگیریم و به سوی بنای تمدن اسلامی حرکت کنیم.

در ادامه حجت الاسلام غلامرضا رئیسیان، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی، با بیان اینکه نهاد حوزه و دانشگاه هم در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران و هم در پیروزی و تداوم نظام و از همه مهم تر در سنگر دفاع مقدس برای دفاع از ارزش ها و نظام در کنار هم تأثیر گذار بوده اند، گفت: در سیاست های کلان کشور این دو نهاد نقش تأثیرگذاری ایفا می کنند.

وی ادامه داد: در 8 سال دفاع مقدس خون این دو نهاد، یعنی حوزویان و دانشگاهیان، برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی در کنار هم ریخته شد که شهید صادقی نمونه ای از شهدای این دانشکده در کسوت روحانیت بود و افتخاری برای دانشکده ماست.

رئیسیان اظهار کرد: حوزه و دانشگاه مسلما نقش تأثیرگذاری در سیاست های کلان کشور از جمله حوزه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... داشته و دارند؛ لذا شرایط اقتضا می کند که جلسات بیشتری در راستای تعیین رسالت های این دو نهاد داشته باشیم؛ ضمن اینکه دانشکده ما آمادگی برگزاری چنین نشست هایی را با موضوعات مختلف هم دارد.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی گفت: البته گاها نگاهی منفی به دانشگاه و اساتید آن وجود دارد اما در حوزه هم کسانی هستند که همسو با نظام نبوده و پیرو جریاناتی غیرمرضی و ضدارزشی هستند؛ لذا از هر طرف افرادی با این تفکرات وجود دارد اما این جریانات، چه در حوزه و چه در دانشگاه، اندک هستند و باید کنار گذاشته شوند؛ ضمن اینکه ما شخصیت های فهیم، اندیشمند، فرهیخته و فاضل زیادی داریم که دلسوز کشورند؛ لذا باید با همدلی و اتحاد برای حل مشکلات جامعه همسو شویم. در این ماجرا نگاه ما جناحی نیست چرا که مشترکات زیادی بین حوزه و دانشگاه وجود دارد.

انتهای پیام

captcha