سبک زندگی مدیر تراز انقلاب اسلامی/ مسئولی که ماشین میلیاردی سوار شود بیمار است
کد خبر: 3799144
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۶
ابراهیم رزاقی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایکنا تشریح کرد:

سبک زندگی مدیر تراز انقلاب اسلامی/ مسئولی که ماشین میلیاردی سوار شود بیمار است

گروه اقتصاد ــ استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران، ضمن تشریح سبک زندگی مدیر تراز انقلاب اسلامی اظهار کرد: در الگوی مدیریتی مورد نظر اسلام، فراغت بال، شگفتی و زیبایی بسیاری وجود دارد اما مدیران کنونی این را نمی‌دانند و معنای مدیریت را در مسافرت زیاد، داشتن محافظ‌‎های بسیار و خانه‌های چند ده میلیاردی و ماشین چند میلیاردی می‌دانند؛ چنین شخصی، بدون تردید بیمار است.

ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره سبک زندگی مدیران و مسئولان تراز اسلام و انقلاب اسلامی و همچنین برخی کاستی‌هایی که در عملکرد مدیران کنونی وجود دارد، پرداخت و گفت: ابتدا باید گفت که در سی سال گذشته فقط سرمایه‌داری در کشور ما پیاده شده و به اصول قانون اساسی در مورد اقتصاد توجهی نشده، چراکه بسیاری از مسئولان اعتقادی به الگوی اقتصادی بومی و اسلامی نداشته‌اند و نتیجه آن هم آسیب‌های اجتماعی بسیاری است که پدید آمده است و در نتیجه مسئولانی را دارا هستیم که خود را طلبکار از مردم می‌دانند و گاهی اوقات به گونه‌ای حرف می‌زنند که انگار ولی‌نعمت مردم هستند. این در حالی است که حضرت امام خمینی(ره) فرمودند که مردم ولی ‌نعمت هستند.

بسیاری از مدیران دردی از جامعه دوا نمی‌کنند

وی ادامه داد: الان بیشتر امکانات و همچنین رسانه‌ها در اختیار مسئولان و مدیران است و اقدامات آن‌ها دردی را از جامعه دوا نمی‌کند لذا با این اوصاف در سال 98 هم یا وضعیت سال گذشته را خواهیم داشت یا شرایط اقتصادی بدتر خواهد شد. الان فقر و اختلافات طبقاتی بیشتر شده و مرتباً تحریم‌ها بیشتر می‌شود اما اکثر مدیران اقدامی برای بهبود وضعیت مردم انجام نمی‌دهند و حتی با برخی سیاست‌های غلط، اثرات تحریم‌ها را بیشتر می‌کنند و این در حالی است که اصل تحریم‌ها آثار چندانی بر اقتصاد ما ندارد و حتی می‌توان آن را تبدیل به فرصت کرد چراکه از ابتدای انقلاب اسلامی این تهدیدها وجود داشته است.

رزاقی بر لزوم تبدیل تهدیدها به فرصت اشاره و یادآور شد: ما می‌توانیم تهدیدها را خنثی کنیم و ایرانی ایجاد کنیم که وابسته نباشد اما هرچه جلوتر می‌رویم، مدیران ما کشور را به سمت وابستگی بیشتر سوق می‌دهند. افراد مفسد هم در بسیاری از پست‌های اجرایی نفوذ کرده‌اند و حتی در مجلس و سایر نهادها هم تأثیرگذار هستند. مسیری که طی می‌شود، لذا مسیری کاملاً آمریکایی است و غارت منابع ملی در حال انجام است.

ثروت مدیران عمدتاً ناشی از فساد است

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: مسئولان ما دقیقا در خلاف جهت آرمان‌های انقلاب در حال حرکت هستند و افرادی هم که به استقلال کشور فکر می‌کنند را می‌ترسانند. ما می‌توانیم با تمام همسایگان روابط اقتصادی مناسب برقرار کرده و فقر و بیکاری را از بین ببریم. ما نیازمند همان اقتصاد مقاومتی هستیم که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کرده‌اند اما الان مسئولان فقط به فکر پیاده کردن سرمایه‌داری هستند.

وی با اشاره به نقش مدیران در جنگ اقتصادی کنونی علیه کشور افزود: مدیران کشور باید در خط مقدم جبهه تهاجم اقتصادی باشند اما خودشان تبدیل به یکی از دلایل اصلی نابودی عوامل مقاومت در اقتصاد کشور هستند و متأسفانه با ثروت‌های کلانی که دارند و عمدتاً حاصل فساد است، خود را الگوی مردم هم نشان می‌دهند لذا با این وضعیت امیدی نیست که وضعیت اقتصادی بهبود پیدا کند.

اکثر شرکت‌های خصوصی ورشکست شده‌اند

استاد بازنشسته دانشگاه تهران یادآور شد: آقای رئیسی، رئیس جدید قوه قه قضائیه هم وعده‌هایی در مورد مبارزه با فساد دادند اما بعید است که ایشان هم بتوانند کاری انجام دهند چراکه سازماندهی و تشکل لازم برای مقابله با فساد و همکاری کافی میان دولت و قوه قضائیه هم وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تمام شرکت‌های دولتی، جزو سرمایه‌های ملی هستند و باید مدیران جهادی داشته باشند، نه اینکه دارای مدیرانی باشند که به منافع ملی فکر نمی‌کنند. حتی آن شرکت‌هایی هم که خصوصی شدند منطبق با منافع ملی و به شکل درست خصوصی نشده‌اند لذا اکثر آنها ورشکست شده‌اند.

سوءاستفاده از نیاز مردم منطبق با مدیریت انقلابی نیست

رزاقی بیان کرد: سال 97 را که پشت سر گذاشتیم سال بسیار سختی بود. بسیاری از مردم در فقر زندگی کردند و بسیاری از آن‎ها هم مسکن ندارد و حتی برخی برای تأمین غذای خود هم با مشکل مواجه بودند. هرچقدر هم که گوشت با دلار ارزان وارد کشور شد اما میزان زیادی از آن به دست مردم نرسید و در واقع گوشت با قیمت 49 هزار تومان وارد شد اما با قیمت بالاتر از 100 هزار تومان به دست مردم رسید. آیا مدیریت انقلابی این‌گونه است؟ وقتی شرایط اینگونه است و تورم بسیار شدیدی هم وجود دارد بنابراین مردم و به ویژه فقرا و بیکاران را زجر می‌دهیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: در الگوی جمهوری اسلامی ایران، در قانون اساسی و در اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) چنین مواردی وجود ندارد. الان در سخت‌ترین شرایط اقتصادی قرار داریم و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند آسیب اصلی آن برای مردم خواهد بود.

تشخیص حق و باطل بسیار سخت شده است

وی با اشاره به وظیفه مدیران در قبال حمایت مردم از انقلاب اسلامی ادامه داد: الان تشخصیص دوست و دشمن و حق و باطل بسیاری سخت شده است و لذا اگر مردم هم اعتراضی کنند آنگاه مورد سوءاستفاده برخی معاندان نظام قرار خواهد گرفت. البته حضور پر رنگ مردم در 22 بهمن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که مردم همچنان پشت نظام ایستاده‌اند اما مدیران کشور باید به گونه‌ای عمل کنند که اینقدر به مردم فشار نیاید و برای مثال نباید قیمت دارو و یک ویزیت دکتر اینقدر زیاد باشد.

استاد بازنشسته دانشگاه تهران تأکید کرد: مردمی که هشت سال در جنگ تحمیلی در مقابل دشمنان مقاومت کردند آیا باید اینگونه زجر بکشند. مردم توان و اقتدار کشور را به جهان نشان دادند اما برخی مدیران، از درون کشور آنها را زجر می‌دهند لذا دشمن اصلی ما در درون کشور است و دشمن بیرونی هم با این نیروهای درونی، اهداف خود را محقق می‌کند.

مدیر انقلابی باید عارفانه زندگی کند

رزاقی به بیان نکاتی درباره مدیر تراز اسلام و انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: مدیر باید دردهای جامعه را درک کند، نه اینکه با مردم جامعه دارای فاصله باشد. این موضوع در الگوی مدیریتی حضرت علی(ع) و سایر ائمه به خوبی نشان داده شده است. ائمه معصومین(ع) اگر خمس و زکاتی هم می‌گرفتند آن را برای مستمندان مصرف می‌کردند. در دوران پیامبر اسلام (ص) هم شرایط به همین گونه بود. مدیر مسلمان باید عارفانه زندگی کند و آنچه دنیایی است برای وی بی‌ارزش باشد و نهایتاً برای حفظ سلامت خود استفاده کند، نه اینکه به فکر تجملات باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: مدیران کنونی باید همانند مدیرانی عمل کنند که در دوران دفاع مقدس عمل می‌کردند. تجمل و ثروت برای مدیر مسلمان و انقلابی اهمیتی ندارد. الان بسیاری از مدیران، معنی زندگی و معنی انسان را به خوبی درک نکرده‌اند و حتی هنوز نمی‌دانند که یک مدیر در جمهوری اسلامی باید چگونه رفتار کند.

مدیری که شاهانه زندگی کند بزرگترین ضربه را به اسلام می‌زند

وی به تجمل‌گرایی بسیاری از مدیران و مسئولان کشور اشاره کرد و افزود: مدیر باید بداند که در الگوی مورد نظر اسلام، فراغت بال، شگفتی و زیبایی بسیاری وجود دارد اما مدیران کنونی این را نمی‌دانند و معنای مدیریت را در مسافرت زیاد، داشتن نگهبان و محافظ‌های بسیار و خانه‌های چند ده میلیاردی و ماشین چند میلیاردی می‌دانند. چنین کسی، بدون تردید شخصی بیمار است.

سبک زندگی مدیر تراز انقلاب/ مسئولی که ماشین میلیاردی سوار شود بیمار است

استاد بازنشسته دانشگاه تهران با اشاره به لزوم برخورد با مدیران فاسد یادآور شد: چنین مدیری در حال خیانت به کشور است و همانند تیر در چشم مردم بی‌نوا خواهد رفت. چنین مدیرانی باید توسط قوه قضائیه محاکمه شوند چراکه این مدیران درد مردم را نمی‌فهمند و شاهانه زندگی می‌کنند لذا بزرگترین صدمه را به اسلام خواهند زد.

مدیری که اشرافی زندگی کند همدست دشمن است

وی با اشاره به دیدگاه بنیانگذار انقلاب درباره مدیر مسلمان تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) می‌گویند: «مسئولان باید کوخ‌نشین باشند تا درد مردم فقیر را بدانند اما وای به روزی که مسئولان کاخ‌نشین شوند». مدیری که از طبقه اشرافی باشد و از فقرا حمایت نکند با دشمنان کشور همدست است. چنین اشخاصی شاهانه زندگی می‌کنند اما همانند شاه از مردم نمی‌ترسند.

رزاقی بیان کرد: آمریکایی‌ها اگر می‌توانستند نیروی نظامی به ایران اعزام می‌کردند اما چون می‌دانند که چنین توانایی ندارند و میلیون‌ها ایرانی جان برکف هستند که حاضران جان خود را فدای کشور کنند بنابراین دست به چنین اشتباهی نمی‌زنند لذا تلاش می‌کنند با استفاده از نیروهای داخلی به اهداف خود دست پیدا کنند. در عراق و سوریه هم چنین کاری انجام دادند اما خوشبختانه با کمک ایران به این کشورها به اهداف خود دست پیدا نکردند.

وظایف رسانه‌ها در زمینه تشخیص حق از باطل

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به وظایف رسانه‌ها در قبال مردم ادامه داد: مدیر نباید به راحتی به مردم دروغ بگوید و برای رأی آوردن، آنها را فریب دهد اما وقتی چنین شرایطی حاکم است بنابراین باید خود مردم سعی کنند حق را از باطل تشخیص دهند. در این زمینه تلویزیون هم مسئول است که هم از حق دفاع کند و هم حق و باطل را به مردم نشان دهد اما متأسفانه الان اکثر کسانیکه به عنوان کارشناس به تلویزیون می‌آیند، چیزی در مورد حق و حقیقت به مردم نمی‌گویند بلکه آنها هم به اشکال مختلف از سیستم سرمایه‌داری دفاع می کنند.

وی در پایان اظهار کرد: مردم نباید در حالت بی‌خبری نگه داشته شوند بلکه باید بتواند اعتراضات به حق خود را به گوش مسئولان برسانند چراکه وقتی جای حق و باطل عوض شود آنگاه فجایع رخ خواهد داد.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام

 

captcha