بازسازی مناطق سیل‌زده خراسان‌شمالی؛ مهمترین اولویت در بخش عمرانی استان
کد خبر: 3804019
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰

بازسازی مناطق سیل‌زده خراسان‌شمالی؛ مهمترین اولویت در بخش عمرانی استان

گروه اجتماعی ــ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌شمالی بازسازی مناطق سیل‌زده استان، توجه ویژه به مناطق روستایی، کیفی‌سازی خدمات فنی و مهندسی ساخت و سازها و اتمام پروژه‌ها با پیشرفت فیزیکی بالا را از مهم‌ترین اولویت‌های سال جاری معاونت عمرانی استانداری اعلام کرد.

بازسازی مناطق سیل زده خراسان‌شمالی مهمترین اولویت کاری امسال

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، رضا رجب‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری امروز، 26 فروردین ماه در نشست خبری با حضور مدیران کل حوزه و دستگاه‌های اجرایی استان اظهارکرد: یکی دیگر از اولویت‌های سال جاری این معاونت اتمام پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالا به ویژه در سطح ملی است هرچند اعتبارات دولت اندک بوده اما به دنبال فازبندی این پروژه‌ها هستیم تا یک بخش آن تا دو سال آینده به بهره برداری برسد.
عدم رعایت حریم و بستر رودخانه‌ها
وی بیان کرد: خراسان‌شمالی جزء نخستین استان‌های درگیر سیل کشور بود که به دلیل وسعت سیل در سایر استان‌ها در متن حاشیه قرار گرفت اما یکی از دلایل اصلی تشدید خسارات ناشی از سیل، عدم رعایت حریم و بستر رودخانه ها بود.
وی افزود: بازدیدهای میدانی متعددی از مناطق سیل زده استان انجام گرفت که در راستای این بازدیدها تصمیمات خوبی نیز اتخاذ شد که از جمله این تصمیمات تشکیل کارگروه‌هایی درراستای برخورد با متخلفین غیر مجاز است.
رجب زاده عنوان کرد: کلنگ بازسازی دو واحد مسکونی که در سیل اخیر دچار خسارت شده بودند با حضور مسئولان کشوری به زمین زده شد که امیدواریم جزء نخستین استان‌هایی باشیم که نخستین واحد بازسازی شده را تحویل می‌دهیم که البته پیگیری‌های ویژه ای در سطح ملی از سوی استاندار برای اخذ اعتبارات انجام شده است.
وی اظهارکرد: روستاهای نرگس لو و گلی در سیل اخیر دچار رانش زمین شدند که مدیران اجرایی مربوط برای رسیدگی به موضوع از دقایق نخست در محل حضور یافتند ضمن اینکه طرح مطالعاتی برای بررسی روستاهای دچار رانش استان توسط مشاور در حال انجام است و پس از اتمام آن تصمیم نهایی برای انتقال بخش خسارت دیده روستا اخذ خواهد شد.
رجب زاده یادآورشد: جمع آوری بخاری‌های نفتی از سطح مدارس یکی از کارهای شاخص استان در سال گذشته بود که نهضت اجرای این کار در دیگر استان‌ها نیز شروع شد.
وی ادامه داد: برق رسانی به تمامی روستاهای استان در پایان سال گذشته اتفاق افتاد و اکثر روستاها نیزاز نعمت گاز برخوردار هستند و با حل مشکلات، روستاهای باقی مانده نیز در ماه‌های آینده گازرسانی خواهند شد.
وی عنوان کرد: اولویت استان برای ارائه خدمات در روستاها شامل ایجاد زیرساخت‌ها، اجرای طرح هادی، توسعه اشتغال و مقاوم سازی منازل مسکونی می‌باشد.
رجب زاده اظهارکرد: امیدواریم بحث ساخت و سازها با کیفیت بیشتری استمرار یابد و شاهد فرآیند کیفی سازی در حوزه اجرا و تولید مصالح ساختمانی باشیم.
مدیریت بحران مسئول اصلی ارائه آمار خسارات ناشی از سیل اخیر
وی در ارتباط با سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برای ارائه آمار خسارات ناشی از سیل اخیر استان باید به کدام سازمان استناد کرد، گفت:اداره کل مدیریت بحران مسئول ارائه این آمار است که در سامانه سازمان مدیریت بحران کشور بارگذاری و ثبت می شود که مبنای تصمیم گیری های دولت خواهد بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در خصوص آخرین وضعیت از محل دفن زباله ها نیز، اظهارکرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما درسال جاری این است تا محل دفن بهداشتی زباله‌ها از کوه باباموسی به مکان دیگری منتقل شود.
رجب زاده افزود: هرچند در بحث تفکیک پسماند رتبه خوبی نداریم اما مدیریت تفکیک زباله‌ها و پسماند برعهده شهرداری ها است که البته باید از ظرفیت رسانه‌ها و دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی جهت فرهنگ سازی این مسئله استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: پروژه تفکیک زباله‌ها در چند فاز اجرایی می‌شود که یکی ازاین فازها ایجاد مجتمع برای تفکیک زباله ها است که البته هرآنچه که تاکنون برای این حوزه انجام شده با اعتبارات سازمان شهرداری‌های کشور بوده است.

الزام بیمه منازل روستایی
رجب زاده در خصوص سوال یکی دیگر از خبرنگاران در ارتباط با بیمه منازل روستایی و کارشکنی‌های شرکت‌های بیمه گر در زلزله سال 96 نیز گفت: بحث بیمه منازل به ویژه مسکن و دام روستاییان در مواجهه با حوادث غیرمترقبه ضروری است هر چند که خلاء حضور صنعت بیمه در حوادث اخیر برای جبران خسارت‌ها احساس می‌شود.
وی با بیان اینکه پایبندی شرکت‌های بیمه به تعهدات خود برای ایجاد اعتماد مردمی الزامی است، افزود:در حال بررسی و رفع ابهامات مربوط به قرارداد بیمه منازل روستایی هستیم که رفع ابهام انجام کامل تعهدات شرکت بیمه گر منازل برای جبران خسارت ناشی از زلزله سال 96 در دستور کار استان است.
رجب زاده اظهارکرد: توصیه ما به دهیاران این است تا فرهنگ سازی لازم برای بیمه منازل از سوی مردم انجام شود هرچند که موضوع بیمه دام‌ها نیز حائز اهمیت است واگر شرکت‌های بیمه گر به تعهدات خود عمل نکنند درصدد احقاق حق مردم هستیم.
وی بیان کرد: البته کمک‌ها و تسهیلات بلاعوض از سوی دولت برای مناطق زلزله زده مخصوصا شهرستان راز و جرگلان تخصیص یافته است که این کمک برای احداث منازل بوده و متناسب با پیشرفت فیزیکی کار به مالکان پرداخت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید استاندار، مدیران دستگاه‌های اجرایی به واسطه اینکه نماینده دولت در حوزه کاری خود در استان هستند شخصا موظف به پاسخگویی سوالات خبرنگاران هستند.
حمید عرب، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان‌شمالی در خصوص ناوگان حمل و نقل درون شهری بجنورد، گفت: آخرین ناوگان اختصاص یافته حمل و نقل درون شهری بجنورد در سال 90 انجام شد که تا قبل از آن از طریق سازمان شهرداری‌ها یارانه‌هایی جهت خرید ناوگان اختصاص می‌یافت که دوونیم درصد قیمت را سازمان شهرداری‌ها و 17.5درصد را خود شهرداری تقبل میکرد.
وی اظهارکرد: پس از سال 90 به دلیل عدم تخصیص اعتبارات و گرانی ناوگان‌ها، کار نوسازی ناوگان حمل و نقل برای شهرداری امکانپذیر نبود که البته ناوگان‌های موجود به روز رسانی شدند که این بحث گرانی ناوگان در سطح کشور مطرح بود.
وی در خصوص توسعه معابر و آسفالت نیز، گفت: براساس قانون به شهرهای بالای 50 هزار نفر قیر رایگان تعلق نمی‌گیرد که به دلیل مشکلات موجود در شهرداری و گرانی بیش از حد قیر، به میزان اندکی این اتفاق رخ داد اما در اواخر سال گذشته از طریق ستاد بازآفرینی شهری چهار میلیارد تومان برای بافت‌های فرسوده و آسفالت نقاط مصوب این ستاد، اعتبار تخصیص یافت.
جواد زارعی، مدیرکل دفتر فنی استانداری نیز به ارائه آمار سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری به این استان پرداخت ، گفت:یک بخش از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری 1700 میلیارد تومان بود که 1800 میلیارد تومان یعنی با 100 میلیارد تومان افزایش تخصیص یافت که 1250 میلیارد تومان نیز در قالب ارائه تسهیلات بود که از این رقم 275 میلیارد تومان پرداخت شد که975 میلیارد تومان نیز باقی مانده است.
وی خاطرنشان کرد:اعتبارات سفر ریاست جمهوری 625 میلیارد تومان است که از این رقم 350 میلیارد تومان تخصیص یافت که 275 میلیارد تومان باقی مانده است.
وی افزود: از 26 طرح مصوب در سفر ریاست جمهوری 13 طرح تاکنون به بهره برداری رسیده که 9 طرح آن پیشرفت فیزیکی بین 70 تا98 درصد و 4 طرح با پیشرفت فیزیکی 60درصد در حال انجام است.
انتهای پیام

captcha