سازوکار قانونی برای حضور شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن تعریف شود
کد خبر: 3811724
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸
صلح‌جو در گفت‌وگو با ایکنا:

سازوکار قانونی برای حضور شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن تعریف شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور بین‌المللی مسابقات قرآن با اشاره به اینکه بهتر است افرادی که هر سال در مسابقات شرکت و رتبه‌های برتر را کسب می‌کنند، به سبب ایجاد انگیزه برای دیگر رقبا در مسابقات شرکت نکنند، اظهار کرد: برای حضور شرکت‌کنندگان در مسابقات سازوکار قانونی تعریف شود تا انگیزه بیشتری برای جوانان ایجاد کند.

محمدرضا صلح‌جو، پیشکسوت قرآنی، استاد و داور بین‌المللی مسابقات قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در پاسخ به این سؤال که خبرگزاری ایکنا با توجه به رسالت خود در برنامه‌های قرآنی در چه حوزه‌هایی غفلت داشته است، گفت: از عملکرد ایکنا راضی هستم و اعتقاد دارم این خبرگزاری در همه حوزه‌ها ورود خوبی داشته و قوی عمل کرده است، چراکه واقعاً جای یک خبرگزاری قرآنی در میان فضای رسانه‌ای کشور خالی بود.
وی تصریح کرد: همان طور که جامعه قرآنی ادعاها و شعارهای بزرگی در مورد قرآن دارد، باید خبرگزاری و مرکز رسانه‌ای قوی‌ای در حوزه قرآن داشته باشیم. خوشبختانه از سال‌های اول تأسیس این خبرگزاری شاهد رشد فعالیت‌ها و انعکاس اخبار در بخش‌های مهم قرآنی هستیم.

مهم‌ترین نیاز امروز جامعه
صلح‌جو اظهار کرد: رسالت خبرگزاری ایکنا بیشتر رسانه‌ای است، اما آنچه امروز به آن نیاز داریم آموزش و تربیت است. اگر این رسانه بتواند در این زمینه وارد عمل شود و حداقل بسترهای آن را فراهم کند، بسیار اقدام مناسبی است. قبول داریم که رسالت ایکنا آموزش نیست، اما می‌تواند در بسترسازی و ایجاد اشتیاق بین جوانان و قرآنیان مؤثر باشد.
داور بین‌المللی مسابقات قرآن ادامه داد: این خبرگزاری در حوزه آموزش می‌تواند با معرفی چهره‌های جدید و موفق قرآنی انگیزه ایجاد کند. معرفی شخصیت‌های برجسته قرآنی در قالب زندگی‌نامه آنان نیز می‌تواند در ترویج فرهنگ قرآنی و اشتیاق نوجوانان و جوانان به حرکت در مسیر قرآن مثمرثمر باشد.
وی بر لزوم الگوسازی برای نوجوانان تأکید کرد و افزود: اهم نیاز امروز جامعه آموزش مبانی الهی است و همه افراد به فراخور علاقه می‌توانند در رشته‌ای فعالیت کنند. همه باید دست در دست هم دهیم و روشی نو و متناسب با نیاز امروز نوجوانان را به کار ببریم.
صلح‌جو اظهار کرد: آموزش باید جذاب، قانع کننده، تأثیرگذار و متحول‌‌کننده باشد. قاعدتاً از ایکنا به عنوان رسانه‌ باید انتظار انجام امور رسانه‌ای داشته باشیم که در این زمینه نیز بسیار موفق عمل کرده است، اما اگر بتواند در این زمینه بسترسازی و جوانان را تشویق کند، گام بزرگی برداشته است.

مسابقات قرآن بیشتر جنبه تشریفاتی دارد
وی در ادامه به برگزاری مسابقات قرآن نیز اشاره کرد و افزود: متأسفانه به مسابقه به عنوان مسئله زیربنایی نگاه نمی‌شود و بیشتر جنبه تشریفاتی و تشویقی دارد. مسابقات از این جهت که بستر لازم را برای انگیزه به نوجوانان و جوانان ایجاد می‌کند خوب است، اما زیربنایی نیست.
صلح‌جو با اشاره به اینکه بهتر است افرادی که هر سال در مسابقات شرکت و رتبه‌های برتر استانی را کسب می‌کنند به سبب ایجاد انگیزه دیگر رقبا در مسابقات شرکت نکنند، گفت: بهتر است برای حضور متسابقان در مسابقات سازوکار قانونی تعریف شود تا جوانان تشویق شوند و انگیزه پیدا کنند، چراکه مسابقات امروزی فقط جنبه تشویق دارد.
وی اضافه کرد: مهم‌ترین کار آموزش است. متسابقان باید از مقطعی خود را در حوزه آموزش و اتخاذ روش‌های نو و جذاب آماده و هر سال در این امر ارتقا پیدا کنند. برای برگزاری هرچه موفق‌تر مسابقات قرآن باید طرح‌ها و نظرات جوانان را شنید و در قالب کارگروه‌های تخصصی عمل شود و تصمیم‌گیران درباره پیشنهادها فکر و آنها را اجرا کنند.
انتهای پیام

captcha