نمایشگاهی خالی از معلولان
کد خبر: 3813663
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲

نمایشگاهی خالی از معلولان

امسال هم با فرا رسیدن ماه صیام، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم کار خود را آغاز کرد. با این تفاوت که بیست و هفتمین دوره نمایشگاه قرآن با کمترین سر و صدا و هیاهوی خبری شروع شد و تا شنبه ۴ خرداد در یک فضای نسبتاً ساکت کار خود را ادامه می‌دهد.

به گزارش ایکنا؛ ایران سپید نوشت: امسال هم با فرا رسیدن ماه صیام، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم کار خود را آغاز کرد. با این تفاوت که بیست و هفتمین دوره نمایشگاه قرآن با کمترین سر و صدا و هیاهوی خبری شروع شد و تا شنبه ۴ خرداد در یک فضای نسبتاً ساکت کار خود را ادامه می‌دهد. اما یک نکته –حد اقل برای جامعه معلولان- در نمایشگاه امسال از اهمیت زیادی برخوردار است و آن، عدم حضور معلولان به عنوان شرکت‌کننده در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.

قطعاً تشکل‌ها و مؤسسات فعال در حوزه معلولان دلایلی برای حضور نیافتن در نمایشگاه امسال دارند که باید در گفت‌وگو با مدیران این تشکل‌ها و مؤسسات به آن دلایل پی برد؛ اما تا این اندازه می‌توان دریافت که برگزارکنندگان نمایشگاه امسال ظاهراً معلولان و حضور آنها را در نظر نگرفته و تسهیلات لازم برای بازدید شهروندان معلول، مثل اختصاص راهنما برای نابینایان و مناسبسازی محیط نمایشگاه برای تردد معلولان جسمی-حرکتی را فراهم نکرده‌اند.

اسماعیلی، مدیر روابط عمومی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفتگو با ایران سپید، ضمن برشمردن تفاوت‌های نمایشگاه امسال با سال قبل، در خصوص این بی‌توجهی پاسخ می‌دهد: «نمایشگاه امسال ملی‌تر و بین‌المللی‌تر از پارسال در حال برگزاری است. حضور گسترده نهادها و مؤسسات دولتی و همچنین حضور ۱۲ کشور مبین این تفاوت‌هاست. ضمن اینکه ما امسال مهمان ویژه را برای نمایشگاه تعریف کردیم و بر این اساس، میزبان کشور پاکستان به عنوان میهمان ویژه شدیم.

کاهش کمیته‌های بیست‌گانه به مدیریت‌های چهارده‌گانه، توجه به ارتقاء سطح کیفی، کاهش منابع انسانی و توجه به منابع انسانی متخصص، از تفاوت‌های نمایشگاه امسال نسبت به پارسال محسوب می‌شود.» اسماعیلی در خصوص میزان توجه نمایشگاه امسال به حضور معلولان اظهار می‌کند: «سال گذشته ما به موضوع اطلاع‌رسانی به معلولان اهمیت دادیم، اما امسال تمام کادرها را ملزم کردیم تا توجه ویژه‌ای به شهروندان معلول داشته باشند.»

مدیر روابط عمومی نمایشگاه قرآن پیرامون انتقادات معلولان در خصوص عدم مناسب‌سازی محیط نمایشگاه، مخصوصاً قسمت فروشگاهی که در طبقه دوم واقع است، اظهار می‌دارد: «امسال بخش نمایشگاهی را در طبقه همکف و بخش فروشگاهی را در طبقه دوم مستقر کردیم؛ منتها اشکال در زیرسازی محیط مصلا است که متأسفانه امکانات لازم برای حضور معلولان در طبقات بالا فراهم نشده است. از طرفی، بحث صرفه‌جویی مطرح بود.

اگر رواق شرقی را هم به ظرفیت نمایشگاه اضافه می‌کردیم، می‌توانستیم بخش فروشگاهی را آنجا متمرکز کنیم؛ اما برای این منظور باید اجاره می‌دادیم و هدف ما صرفه جویی در مصرف انرژی هم بود. با این حال، من کاملاً می‌پذیرم که عزیزان معلول امکان استفاده بهینه از نمایشگاه امسال را پیدا نکردند. ما مسئولیم که حتماً برای حل این معضل حداقل برای سال‌های آینده پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم.»

انتهای پیام

captcha