راه دسترسی به منطقه گردشگری روئين احداث می‌شود
کد خبر: 3821845
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶

راه دسترسی به منطقه گردشگری روئين احداث می‌شود

گروه اجتماعی ــ سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی از احداث راه دسترسی به منطقه گردشگری روئین خبر داد.

راه دسترسی تا منطقه گردشگری روئين احداث می‌شود

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، علی کاظمی، سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی اظهار کرد: پیمان احداث راه دسترسی به منطقه گردشگری روئین به پیمانکار ابلاغ و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
وی ادامه داد: این پروژه برای امسال به طول 300 متر همراه با اصلاح نقاط حادثه‌خیز انجام می‌شود.
کاظمی برآورد اجرای این پروژه را یک هزار و 200 میلیون ریال عنوان کرد، گفت: در راستای ایجاد تأسیسات زیربنایی گردشگری مورد نیاز در مناطق نمونه، راه دسترسی به منطقه گردشگری روئین تکمیل می‌شود.
به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، روستای رویین در 26 کیلومتری شمال شهر اسفراین و 52 کیلومتری جنوب شرقی شهر بجنورد و هفت کیلومتری جاده اسفراین به بجنورد، در یکی از دره‌های دامنه جنوبی آلاداغ به نام دره رویین واقع شده است.
در این روستا، خانه‌ ها به طرز بسیار زیبایی به صورت پلکانی بر روی یکدیگر ساخته شده‌اند، به طوری که پشت بام منزل یکی حیاط خانه دیگری است، این چینش خانه‌ها آن را به ماسوله شبیه کرده است.
کوچه‌های پیچ در پیچ، بافت قدیمی خانه‌‌ها، شیب کوچه به کوچه روستا، ارتفاعات بلند، رودخانه‌‌های دائمی و درختان چنار کهنسال و وجود بارگاه امام‌زاده اسحاق چهره این روستای ماسوله‌ای را منحصر به فرد ساخته است.
بخشی از فعالیت زنان و مردان جوان و کهنسال رویین، به امور نساجی مرتبط می‌شود، آن‌ها در این عرصه سابقه چند صد ساله دارند و عاشقانه، میراث نیاکان خود را در روزگار مدرن دنبال می‌کنند.
زنان رویینی که بیشتر به واسطه آب و هوای خوب و سر زندگی سبک زندگیشان، بیش از ۸۰ سال سن دارند، با چرخ‌های نساجی فوق العاده قدیمی صد ساله، به نخ‌ریسی، بافندگی و چادر شب بافی مشغول هستند.
چادرشب بافی هم به صورت دستی «سنتی» و هم به صورت صنعتی هنوز ادامه دارد و به واسطه همین هنر خاص بوده که روستای رویین زبانزد شده است.
در خراسان از این بافت به عنوان شال و روسری استفاده می‌شود و جنس آن از کاموا و رنگ‌هایی که در آن استفاده می‌شود قرمز ، سفید ، مشکی و زرد است.
بسیاری از مردم در زمینه نساجی سنتی فعالیت دارند و محصولات نساجی تولید می‌کنند که این روستا که خاستگاه بافت چادر شب در کشور است در سال ۱۳۸۹ اولین روستای نساجی سنتی کشور لقب گرفت.
افزون بر ۲۰۰ خانوار ساکن در روستای رویین در بخش نساجی سنتی از جمله بافت چادرشب مشغول هستند و صنعت نساجی سنتی آن مهر اصالت یونسکو نیز دریافت کرده است.
انتهای پیام

captcha