جای خالی فضای مجازی در تبلیغ فعالیت‌‌های قرآنی/ اشتباه بزرگی که پیش آمد
کد خبر: 3823382
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵

جای خالی فضای مجازی در تبلیغ فعالیت‌‌های قرآنی/ اشتباه بزرگی که پیش آمد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در فضای مجازی کانال‌ها و گروه‌هایی تشکیل شده‌اند که زبان‌های خارجی را آموزش می‌دهند. این کار را برای آموزش قرآن نیز می‌توان انجام داد. هستند شاغلانی که نمی‌توانند فرصت بگذارند و حضوری در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند. بنابراین می‌توانیم از طریق فضای مجازی و با ارسال فایل‌های صوتی و تصویری آموزشی کار را ساده‌تر کنیم.

جای خالی فضای مجازی در تبلیغ فعالیت‌‌های قرآنی/ اشتباه بزرگی که پیش آمددر فضای مجازی انواع آموزش‌ها با هشتگ‌های مختلف و بازدیدهای بسیار مشاهده‌ می‌شود. در حال حاضر بسیاری از مردم دیگر در کلاس‌های آموزش حضوری شرکت نمی‌کنند، بلکه در خانه‌هایشان و بدون صرف هزینه و وقت برای رفت و آمد، از طریق گروه‌ها و کانال‌ها به آموزش هر آنچه می‌خواهند می‌پردازند.

متن زیر گفت‌وگوی ایکنا خوزستان، با تعدادی از مدیران مؤسسات قرآنی خوزستان درباره استفاده از فضای مجازی برای آموزش قرآن کریم است. 

محمود حمیداوی، مدیر مؤسسه قرآنی اهل البیت(ع) رامشیر درباره فعالیت این مؤسسه در فضای مجازی با بیان اینکه در حال توسعه فعالیت خود در فضای مجازی هستیم، افزود: شش ماه است که فعالیت خود را در این عرصه آغاز کرده‌ایم. اشتباه بزرگی است که تا امروز وارد این فضا نشده‌ایم. خلأ بزرگی در این زمینه وجود داشت؛ منتها کار در فضای مجازی به گروه تخصصی نیاز دارد و یک یا دو نفر برای این کار کم است.

وی تصریح کرد: همزمان با تولید محتوا، رصد گروه‌های مجازی، بررسی و شناسایی آنها کاری است که باید انجام شود و زمان زیادی نیاز دارد که گروه تخصصی خود را می‌طلبد. به عنوان یک مؤسسه قرآنی فعالیت ما در فضای مجازی شامل پاسخ به شبهات مهدوی و مطالب امیدبخش مهدوی است. دو گروه به اسم «طلایه‌داران» ویژه خواهران و برادران ساخته شد که در آنها نماهنگ‌هایی از شهدا، نکات مهم سیاسی و اطلاع‌رسانی برنامه‌های روز مؤسسه انجام می‌شود.

مؤسسات قرآنی چگونه از فضای مجازی بهره گیری می‌کنند( حمیداوی )

حمیداوی ادامه داد: در ماه رمضان کار آموزشی را در فضای مجازی شروع کردیم که با استقبال زیادی مواجه شد. مسابقه‌ای براساس ادعیه روزانه ماه مبارک طراحی شد و نکات مهم هر دعا در قالب یک سؤال چهار گزینه برای مخاطبان ارسال می‌شد. این باعث شده بود گروهی از مخاطبان ما این ادعیه را حفظ کنند و با توجه به بیان ارتباط ادعیه با قرآن، مراجعه به قرآن نیز در نظر گرفته شده بود.

رصد گروههای مجازی

مدیر مؤسسه قرآنی اهل البیت(ع) گفت: ما فکر می‌کردیم صدایمان به رامشیر هم نمی‌رسد؛ اما با برگزاری این برنامه‌ها در فضای مجازی در بین شرکت‌کنندگان این مسابقه، از شهرهایی چون آبادان، شیراز، سیستان و بلوچستان و تهران نیز شرکت‌کننده داشتیم و این کار را برای ما زیبا کرد.

این مدرس قرآن افزود: در حال حاضر تمام سعی ما بر این است که در سال آینده طراحی متفاوتی را در این راستا اجرا کنیم. به دنبال دو کار هستیم، یکی اینکه دوره‌هایی را در فضای مجازی برگزار کنیم؛ برای مثال به مدت 5 روز کلاسی با موضوع «مدیریت از دیدگاه قرآن و نهج‌البلاغه» برگزار شد که هنوز افرادی هستند که ادامه این کار را مطالبه می‌کنند.

حمیداوی ادامه داد: محتوای آموزشی تهیه شده یک روز در هفته در مدت زمان دو دقیقه ارائه می‌شود و سعی کرده‌ایم فضای اینترنتی زیادی از مخاطبان نگیرد و تنها نکات مهم بیان شود. یکی دیگر از فعالیت‌های مؤسسه در فضای مجازی، طراحی مسابقه است. آموزش و مسابقات را فعلاً در برنامه‌های مؤسسه قرار داده‌ایم. حضور مؤسسه در اینستاگرام هم باعث شده مراجعات افراد به مؤسسه و پیگیری آنها بیشتر شود.

تبلیغ فعالیت‌های قرآنی با شرایط خاص

مریم عباسی‌دوست، مدیر مؤسسه اهل‌البیت(ع) اهواز هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان گفت: استفاده از فضای مجازی برای تبلیغ فعالیت‌های قرآنی باید با شرایط خاصی انجام بگیرد یعنی اینکه برای نسل جوان جذاب باشد. نمی‌توانیم با شیوه‌های دهه 60 به نوجوانان و جوانان بگوییم که فعالیت‌های قرآنی را انجام دهید و پیگیری کنید.

مؤسسات قرآنی چگونه از فضای مجازی بهره گیری می‌کنند( حمیداوی )

ثریا نوین‌نام، مدیر مؤسسه جامعه‌النور اهواز، در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان بیان کرد: شاهد این هستیم که در فضای مجازی کانال‌ها و گروه‌هایی تشکیل شده‌اند که زبان‌های خارجی را آموزش می‌دهند ما هم می‌توانیم این کار را برای آموزش قرآن انجام دهیم. شاغلانی هستند که نمی‌توانند فرصت گذاشته و حضوری در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند. بنابراین می‌توانیم از طریق فضای مجازی و با ارسال فایل‌های صوتی و تصویری آموزشی، این کار را برای آنها ساده‌تر کنیم. 

وی گفت: این کار باعث صرفه‌‎جویی در وقت و کاهش هزینه‌های رفت و آمد برای حضور در کلاس و تمرین همیشگی قرآن‌‌آموز می‌شود. البته باید دقت داشت که آموزش غیرحضوری نباید منجر به این شود که قرآن‌‌آموز در یادگیری تنبلی کند و دلسرد شود. 

انتهای پیام

captcha