ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی خراسان‌شمالی
کد خبر: 3824823
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی خراسان‌شمالی

گروه اجتماعی ــ جنگل‌های هیرکانی خراسان‌شمالی به‌ عنوان دومین اثر طبیعی و بیست‌وچهارمین اثر جهانی کشور در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد «یونسکو» به ثبت رسید.

ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی خراسان‌شمالی

ایران پیش از این دارای ۲۳ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو شامل ۲۲ اثر تاریخی و یک اثر طبیعی (بیابان لوت) بود که با ثبت جنگل‌های هیرکانی خراسان‌شمالی، تعداد آثار جهانی ایران به ۲۴ رسیده است.
گستره جنگل‌های خراسان‌شمالی ۴۳۴ هزار هکتار در دو ناحیه رویشی است که ۲۵ هزار هکتار از این میزان مربوط به جنگل‌های ناحیه هیرکانی در شهرستان مانه و سملقان است و مابقی مربوط به ناحیه جنگلی ایران - تورانی و در جای جای استان پراکنده است.
با ثبت جنگل‌های هیرکانی کشور در یونسکو، ۲۵ هزار هکتار از عرصه جنگل‌های هیرکانی خراسان‌شمالی نیز ثبت جهانی شد و برگ تازه‌ای در حمایت از این منابع ارزشمند این خطه ورق خورد.

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی استانداری، محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان‌شمالی، امروز، ۱۵ تیرماه در پیامی این رویداد مهم و ارزشمند را تبریک گفت و‌ اظهار کرد:

«ثبت جنگل‌های هیرکانی به‌نام ایران در فهرست جهانی یونسکو در جریان چهل‌و‌سومین اجلاس کمیته ثبت جهانی به‌میزبانی باکو را به تمامی هموطنان، فعالان میراث فرهنگی و مردم خراسان‌شمالی، سرزمین گنجینه فرهنگ‌ها و معرفت‌ها تبریک عرض می‌نمایم.

ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی که بازمانده دوران سوم زمین‌شناسی و عصر یخبندان و غنی از نظر گونه‌های بومی و باستانی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی با نادرترین گونه‌های جنگلی است، می‌تواند نام خراسان‌شمالی را که این موهبت الهی برخوردار است؛ در تبدیل شدن به مقصد گردشگری که در مسیر مشهد الرضا به سمت شمال ایران قرار دارد را پُرآوازه‌تر کند.
امید است این مهم، سبب توجه بیش از پیش مردم و حفاظت از جنگل‌های هیرکانی شود و با برنامه ریزی بیشتر نسبت به حفاظت مطلوب از این میراث جهانی، زمینه‌های بهره‌مندی مردم از گنجینه‌های طبیعی را فراهم آوریم.

این رویداد افتخارآمیز، بدون شک موفیقت بزرگی برای جمهوری اسلامی و استان‌هایی است که این جنگل‌های ارزشمند در آن گسترده شده؛ در این راه از دکتر مونسان رئیس فرهیخته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، سازمان‌های مردم نهاد، جوامع محلی و تمامی دلسوزانی که در جهت به ثمر رسیدن این افتخار ملی مشارکت داشته‌اند، صمیمانه قدردانی می‌نمایم».

محمدعلی شجاعی
استاندار خراسان‌شمالی

انتهای پیام

captcha