اتمام فاز اول مرمت ارگ تاريخی دولت‌آباد اسفراين
کد خبر: 3829064
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹

اتمام فاز اول مرمت ارگ تاريخی دولت‌آباد اسفراين

گروه اجتماعی ــ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی از اتمام فاز اول مرمت ارگ دولت‌آباد این شهرستان خبر داد.

اتمام فاز اول مرمت ارگ تاريخي دولت آباد اسفراين

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل ازروابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی استان، حبیب یزدان‌پناه، مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی با بیان اینکه ارگ دولت‌آباد یکی از بناهای باارزش تاریخی شرستان اسفراین است، اظهار کرد: طی این فاز از عملیات، بخشی از برج و بارو ارگ با اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال مرمت شد.

وی با بیان اینکه ساخت این بنا مربوط به دوره قاجار است، افزود: این بنای با ارزش که در کنار مسیر اصلی جاده ارتباطی سبزوار و اسفراین واقع شده دارای یک ارگ حکومتی و یک بخش مسکونی که اهالی روستا در آن زندگی می کردند که دارای برج و باروهای رفیع و گچ‌بری‌های نفیسی است.

یزدانپناه گفت: این مجموعه از دو بخش تشکیل شده، ارگ که در جنوب واقع شده و با پلان تقریباً مربع شکل به ابعاد 62*63 متر و شارستان که در شمال ارگ واقع بوده به صورت مستطیل شکل به ابعاد 231*254 متر است.

وی ادامه داد: ارگ حکومتی زمان آبادی داری چهار برج دفاعی و باروهای طویلی بوده که اطراف آن را محصور ساخته و دارای یک دروازه در جبهه شمالی که به داخل شارستان باز می‌شده و دارای تزئینات گچی است که خوشبختانه هنوز شواهدی از این تزئینات باقی مانده است.

یزدانپناه اظهار کرد: بر روی باروهای ارگ داغه‌های مردگرد نظامی مشهود است که با مطالعات میدانی صورت گرفته نیز همخوانی داشته و در بالاترین قسمت جرزها، کنگره و مزغل‌های باقی مانده است.

یزدان پناه یادآور شد: ارگ دولت‌آباد با شماره 31524 در سال 95 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
انتهای پیام

captcha