19 مردادماه؛ آغاز فعالیت رسمی مجمع خیرین ازدواج در کشور
کد خبر: 3830833
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
تندگویان خبر داد:

19 مردادماه؛ آغاز فعالیت رسمی مجمع خیرین ازدواج در کشور

گروه جامعه ــ معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از تشکیل مجمع خیرین ازدواج خبر داد و گفت: این مجمع 19 مردادماه، به صورت رسمی آغاز به کار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان امروز، هفتم مردادماه، در آستانه هفته ازدواج،‌ طی نشستی خبری به تشریح برنامه‌های این هفته که از 12 تا 18 مردادماه، در کشور به طول می‌انجامد، پرداخت و گفت: تلاش شده است تا برنامه‌های هفته ازدواج در سال جاری حالت شعاری نداشته باشد.

وی ادامه داد: طی هفته ازدواج افرادی که نیاز به دریافت مشاوره رایگان دارند، ثبت‌نام کرده و در مراکز زیر مجموعه وزارتخانه به صورت رایگان مشاوره دریافت می‌کنند.

تندگویان از آغاز فعالیت رسمی مجمع خیرین ازدواج در کشور خبر داد و گفت: این مجمع از 19 مردادماه، به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

قدیمی بودن قانون تسهیل ازدواج

وی قدیمی بودن قانون تسهیل ازدواج را از دلایل اجرایی نشدن آن دانست و گفت: وقتی این قانون مصوب شد وزارت ورزش و جوانان وجود نداشت و در قانون وظایف نهادها مشخص نشده است، بنابراین لازم است که در این قانون تغییراتی اعمال شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان بر لزوم تشکیل صندوق تسهیل ازدواج تأکید کرد و گفت: معتقدم افزایش وام ازدواج بر تسهیل ازدواج تأثیری ندارد.

وی در تشریح دلایل خود برای تأثیرگذار نبودن افزایش وام ازدواج بر افزایش میزان ازدواج در کشور گفت: مسئولان بانک مرکزی به ما اعلام کردند تعدادی از جوانان خواهان دریافت وام کمتری هستند چرا که از چند بانک وام می‌گیرند و توان پرداخت آن را ندارند. از سوی دیگر اصلاً خوب نیست در هیچ حوزه‌ای ما جوانان را به بدهکاران بانکی تبدیل کنیم.

تندگویان در خصوص ازدواج‌های صوری با هدف دریافت وام ازدواج 30 میلیون تومانی گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کند که آیا افزایش وام بر افزایش ازدواج تأثیر دارد یا خیر. به نظر ما یکی از مسائل و مشکلات افزایش وام ازدواج تبدیل شدن آن به یک تجارت است. همچنین این مسئله در بحث کودک همسری نیز منجر به تجارت کودک می‌شود.

اشتغال ایمن و تأمین مسکن؛ بهترین راه افزایش ازدواج

وی اشتغال ایمن و تأمین مسکن را بهترین راه برای افزایش ازدواج در کشور دانست و گفت: اگر این دو مهم محقق شود جوانان نیازی به وام ندارند. در کشور ما هنوز ارتقای شغلی بر مبنای شایسته‌سالاری نیست و اجاره مسکن هم به حدی است که حتی جوانان توان اجاره کردن خانه را ندارند چه برسد به اینکه خانه خریداری کنند.

تندگویان با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی تقریباً صد در صد کودک‌همسری‌ها به طلاق منجر شده است در پاسخ به این سؤال که اکنون طرح مقابله با کودک‌همسری در مجلس است، آیا با کمیسیون‌های فعال در این خصوص مراوده داشته‌اید؟ گفت: هیچ کمیسیونی با ما مکاتبه نکرده است. البته موضوع کودک همسری مربوط به حوزه فعالیت معاونت جوانان نیست چرا که منظور از جوان، افراد بالای 18 سال است اما از آنجایی که این مسئله یک آسیب اجتماعی است آمادگی داریم نتایج پایش‌‌های انجام شده در این زمینه را به نهادهای مرتبط ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: باید مسئله بلوغ جنسی از بلوغ عقلی و اجتماعی تفکیک شوند. کسی با ازدواج مخالف نیست بلکه باید شرایط پذیرش تعهد جوانان بررسی شود.

ثبت 1 طلاق به ازای 3 ازدواج

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص آمارهای ازدواج و طلاق طی دو سال اخیر گفت: در سال 96 آمار ازدواج 605 هزار و 404 ازدواج ثبت شده و 176 هزار و 924 طلاق ثبت شده بود. در سال 97 نیز 550 هزار و 565 مورد ازدواج و 175 هزار و 614 طلاق در کشور ثبت شده است. البته ازدواج و طلاق دو مقوله جدا از هم هستند و این آمارها مستقیماً با هم ارتباط ندارند چرا که ممکن است کسی 20 سال پیش ازدواج کرده باشد اما در سال جاری طلاق بگیرد؛ اما می‌توان گفت به ازای هر سه ازدواج، یک طلاق در کشور ثبت شده است.

وی از به روز شدن پرداخت وام ازدواج و معطلی حداکثر یک ماهه متقاضیان خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون 231 هزار و 666 مورد درخواست وام ازدواج ثبت شده که از این تعداد به 182 هزار و 511 نفر وام پرداخت شده است.

تندگویان خواستار اعطای تسهیلات از جمله معافیت‌های مالیاتی برای افرادی شد که برای جوانان مسکن می‌سازند و افزود: مشکل فزاینده قیمت مسکن به دلیل قیمت بالای زمین است و اگر معافیت‌های مالیاتی و تشویقی به مسکن‌سازان داده شود، تأثیر مثبتی در تأمین مسکن جوانان خواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه آیا وی نیز فرزند جوان در خانه دارد؟ گفت: بله، دو فرزند؛ یکی از آنها دو سال است که به دنبال شغل است و به او گفته‌ام که هیچ کمکی به وی نمی‌کنم.

تندگویان در خصوص دلایل کاهش ازدواج در کشور گفت: مشکل اقتصادی یک امر مسلم است و کسی در آن شکی ندارد اما مسئله مهم دیگر فرهنگی است. باورهای جوانان کاهش یافته و تعهدپذیری از فرهنگ جوانان حذف شده است. تعداد زیادی جوان متمول می‌شناسم که چون نمی‌خواهند زیر بار تعهد بروند ازدواج نمی‌کنند. اکنون بیش از 50 درصد جوانان چون نمی‌خواهند زیر بار تعهد بروند، ازدواج نمی‌کنند و به همین دلیل است که ازدواج سفید(اگر چه با این عنوان مخالف هستم) شکل گرفته و این‌ها جزء معضلات فرهنگی کشور است؛ پایگاه خانواده به شدت در کشور تضعیف شده است.

به مشاور اعتماد دارند، به خانواده نه

وی خواستار توجه به خانواده‌محوری به جای دانش‌آموز محوری در مدارس شد و گفت: اکنون در دفاتر مشاوره ما جوانانی مجرد مراجعه و مشاوره دریافت می‌کنند. این جوانان به مشاوران ما اعتماد می‌کنند اما حاضر نیستند به خانواده‌های خود در امر ازدواج اعتماد کنند و در بیشتر موارد خانواده‌ها تا آخرین مرحله ازدواج از تصمیم جوان خود مطلع نمی‌شوند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به تأثیر مهاجرت‌ها و از بین رفتن محله‌ها در ازدواج جوانان نیز اشاره کرد و گفت: تغییر محلات و از بین رفتن جایگاه بزرگان محل و ریش‌سفیدان که واسطه ازدواج بودند نیز در کاهش ازدواج‌ تأثیر داشته است.

انتهای پیام

captcha