شیوع کرونا زنگ خطر بی‌اعتمادی اجتماعی را به صدا درآورد
کد خبر: 3895262
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳

شیوع کرونا زنگ خطر بی‌اعتمادی اجتماعی را به صدا درآورد

استاندار اسبق اصفهان گفت: شیوع ویروس کرونا نشان داد که سازوکار تامین اجتماعی کشور کارآمدی چندانی ندارد و از طرف دیگر، مسائلی مثل شکاف طبقاتی و فقدان اعتماد میان حاکمیت و مردم در چنین موقعیت‌هایی نگران‌کننده و آسیب‌زاست.

شیوع کرونا زنگ خطر بی‌اعتمادی اجتماعی را به صدا درآورد

سید محمود حسینی، استاندار اسبق اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره عملکرد دولت در مدیریت و کنترل بیماری کرونا، اظهار کرد: به نظر  می‎رسد برای کنترل و مهار این بیماری دیر اقدام شد. اگر یک ماه زودتر وارد عمل شده بودند، بیماری بیشتر قابل پیشگیری بود. دولت در اول اسفندماه سال گذشته ستاد مقابله با کرونا را تشکیل داد و در مجموع توانست با آگاه ساختن مردم مدیریت و کنترل این بیماری را به دست بگیرد، اگرچه فضای مجازی نیز نقش پررنگی در آگاه‌سازی مردم نسبت به این بیماری ایفا کرد. در واقع، نمره دولت در این قضیه بیست نبود، ولی قابل قبول بود.

وی افزود: بیماری کووید 19 به گونه‌ای بود که کشورها و نحوه مدیریت آنها و نقاط قوت و ضعف دستگاه‌های بهداشتی و نهادهای مدنی و اجتماعی را محک زد و مورد سنجش قرار داد. علاوه بر این، اعتماد میان مردم و حکومت‌ها در کنترل و مدیریت این بیماری خیلی موثر بود. مردم ایران خیلی سریع با ستاد مقابله با کرونا و دست‌اندرکاران بهداشت و درمان همسو شدند، هر چند بی‌اعتمادی‌ها در مواردی خودش را نشان داد.

کرونا هشداری برای سنجش و ارزیابی حکومت‌ها است 

استاندار اسبق اصفهان با بیان اینکه ویروس کرونا هشدار و آزمونی برای انسان‌ها و سنجه ارزیابی حکومت‌ها بود، اضافه کرد: شیوع این بیماری عبرت‌های زیادی نیز به همراه داشت، مثلا نشان داد شکاف طبقاتی که در جوامع مختلف از جمله جامعه ما زیاد است و طبقات کم درآمد نیمی از جمعیت کشور را شامل می‌شود، در چنین موقعیت‌هایی نگران‌کننده است. همچنین نشان داد که ساز و کار تامین اجتماعی کشور کارآمدی چندانی ندارد و فاقد آمار دقیق و درست از نیازمندی‌های اقشار پایین جامعه است.

حسینی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا، مردم احساس کردند که باید خود را با این شرایط تطبیق دهند تا بتوانند مصونیت پیدا کنند و دستگاه بهداشت و درمان نیز سعی کرد تا به دور از برخی مسائل، هم در خصوص این بیماری اطلاع‌رسانی کند و هم میزان اعتماد مردم به خود را افزایش دهد.

جای نهادهای مدنی در کنترل کرونا خالی است

وی بیان کرد: در جریان شیوع ویروس کرونا، برای به‌کارگیری نهادهای جامعه مدنی اقدام جدی انجام نشد و بیشتر سعی شد کارها در قالب نهادهایی مثل بسیج، بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان پیش رود. اگر علاوه بر این فرصت‌ها، زمینه برای نهادهای مدنی و تشکل‌های مردمی فراهم شد بود، این نهادها و تشکل‌ها در چنین موقعیت‌هایی خیلی خوب می‌توانستند کمک کنند، چنانکه در حوادث سیل و زلزله اخیر به صورت خودجوش کمک‌های زیادی ارائه دادند.

استاندار اسبق اصفهان در خصوص تاثیر شیوع کرونا بر سیاست داخلی، گفت: شیوع این بیماری حتما بر سیاست داخلی کشور تاثیر داشته و خواهد داشت، ولی این تاثیر ناگهانی و در حد تحول نخواهد بود، چون مسئله مهم در سیاست داخلی، میدان دادن به مردم است. در مجموع، این بیماری جهان‌گیر تحولات و عبرت‌هایی برای حکومت‌ها، روابط بین‌الملل و روابط انسانی در پی خواهد داشت که بسته به پذیرش هر جامعه‌ای، درجه آن متفاوت است.

وی افزود: انسان وقتی مرگ‌اندیش شود و مرگ را جلوی چشم خودش ببیند، زندگی‌اش متفاوت شده، مهربان‌تر می‌شود، کمتر طمع و تکبر می‌ورزد و کمتر ستم خواهد کرد، ولی در مجموع شیوع این بیماری تاثیر تعیین‌کننده‌ای نخواهد داشت، چون انسان‌ها فراموشکارند و به فرموده حضرت علی(ع)، «ما أكثَرَ العِبَرَ وَ أقَلَّ الاِعتِبارَ؛ چه بسيارند عبرت‌ها و چه اندك است عبرت گرفتن». بسیاری از متفکرین و موحدین در جامعه بشری نیز سعی خواهند کرد روند موجود در جوامع و حکومت‌ها را نقد کرده و به سمت تغییر سوق دهند. 

انتهای پیام
captcha