زوج‎‌های جوان از فرصت حمایت خیران ازدواج استفاده کنند
کد خبر: 3911728
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
تندگویان:

زوج‎‌های جوان از فرصت حمایت خیران ازدواج استفاده کنند

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به مناسبت هفته ازدواج از جوانان خواست که منتظر پایان شیوع کرونا نمانند و بدون مراسم زندگی خود را آغاز کنند و افزود: مجمع خیران ازدواج در همه استان‌ها به جوانان خدمات ارائه می‌کند.

به گزارش ایکنا، نشست خبری محمد تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، امروز سه‌شنبه 31 تیرماه، در آستانه هفته ازدواج به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

در این نشست خبری ابتدا اعظم کریمی، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، طی سخنانی از راه‌اندازی پویش تبلیغاتی هفته ازدواج در بازی‌های پرطرفدار ایرانی خبر داد و گفت: مفاهیم و تولیدات فرهنگی ما به زبان ساده و در قالب‌های هنری بین بازی‌های پرطرفدار کامپیوتری ایرانی در هفته ازدواج پخش خواهد شد. همچنین فراخوانی را در حوزه فیلم کوتاه «تدبیر زندگی» اعلام کرده بودیم که معرفی فیلم‌های برتر دریافت شده در بستر فضای مجازی انجام می‌شود.

برپایی کمپین مشاوره رایگان

کریمی از دیگر برنامه‌های مهم حوزه ازدواج را برپایی کمپین مشاوره رایگان از طریق 350 مرکز ارائه مشاوره رایگان به جوانانی که در آستانه ازدواج هستند یا پنج سال اول زندگی مشترک خود را می‌گذرانند، اعلام کرد و افزود: جوانان با مراجعه به سایت وزارت ورزش و جوانان می‌توانند فهرست مراکز ارائه مشاوره رایگان را به تفکیک استان‌ها دریافت کنند.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه مشاوره پیش از ازدواج باید فرهنگسازی شود تا با انتخاب صحیح از طلاق پیشگیری شود، گفت: سال گذشته 530 هزار و 225 ازدواج و 174 هزار و 831 مورد طلاق ثبت شد.

کریمی در پاسخ به این سؤال که آیا محتوای دوره‌های آموزشی تغییر کرده است؟ گفت: بله، بایدها و نبایدهای روابط افراد در دوران پیش از ازدواج و فضای مجازی و مباحث مرتبط با آن نیز به آموزش‌ها اضافه شده و در هفته ازدواج هم این آموزش‌ها از طریق فضای مجازی انجام می‌شود.

کاهش جمعیت در پی کاهش ازدواج 

در ادامه، تندگویان، معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان، بخشی از دلایل کاهش ازدواج را طبیعی و ناشی از کاهش جمعیت و فرزندآوری دانست و گفت: در سال‌های گذشته ازدواج روند نزولی داشته است. در دو دهه گذشته کاهش فرزندآوری و جمعیت را داشته‌ایم. بسیاری از زوجین فرزندآوری را به تعویق می‌اندازند یا تک‌فرزندی را انتخاب می‌کنند که فرهنگ خوبی نیست و کاهش اولاد در خانواده تأثیرات خود را در هرم جمعیتی نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بخشی از دلایل کاهش ازدواج نیز ربطی به کاهش جمعیت ندارد، مثل مشکلات فرهنگی، اقتصادی، مسکن، اشتغال و ... که باعث شده شیب کاهشی در حوزه ازدواج داشته باشیم. امسال کرونا نیز بر موضوع ازدواج تأثیر منفی مضاعف داشته و بسیاری از کسانی که تصمیم به ازدواج داشتند با حذف مراسم عقد و ازدواج و از دست رفتن زمان طلایی ازدواج در شب عید، ازدواج نکردند که این مسئله نیز کاهش آمار ازدواج را در پی داشته است.  

جوانان بدون مراسم زندگی مشترک را آغاز کنند

تندگویان به تورم موجود در کشور و تأثیر آن بر ازدواج‌ نیز اشاره کرد و گفت: هزینه‌هایی که افراد اسفند سال گذشته می‌توانستند برای شروع زندگی پرداخت کنند اکنون افزایش یافته و چون معلوم نیست کرونا تا چه زمانی ادامه داشته باشد و هزینه‌ها نیز مدام در حال افزایش است، درخواست ما از جوانان شروع زندگی بدون پرداخت هزینه‌های مراسم است که با این کار فرهنگ خوب حذف تشریفات زائد نیز ترویج می‌شود.  

وی شعار امسال معاونت جوانان را «همراهی خیران در بحث ازدواج جوانان» اعلام کرد و گفت: سال گذشته مجمع خیرین ازدواج را در همه استان‌ها تشکیل و ظرفیت خیرین را در حوزه ازدواج هدفمند کردیم. زوجینی که می‌خواهند ازدواج کنند در حوزه جهیزیه، اشتغال، مسکن و ... برای دریافت کمک و وام می‌توانند به مجمع خیرین ازدواج مراجعه کنند که برای این امر اداره کل ورزش و جوانان استان‌ها به آنها کمک خواهند کرد. جوانان از فرصت حضور خیرین بهره ببرند و در کنار تسهیلاتی که دولت طبق روال سال‌های گذشته به آنها ارائه می‌کند، از کمک خیرین نیز استفاده کنند.

تندگویان با اشاره به حضور تعداد زیادی از خیرین به صورت سنتی در امر ازدواج، گفت: اگر در منطقه محرومی در حوزه ازدواج کمکی از سوی خیرین صورت می‌گیرد با وحدت رویه در کشور انجام شود و طوری نباشد که یک خانواده از چندین نهاد کمک دریافت کنند و خانواده‌ای نیز درخواستش بدون پاسخ بماند.

خیرین ازدواج معافیت‌های مالیاتی و عوارضی دریافت می‌کنند

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از خیرین دعوت کرد به مجمع خیرین استانشان بپیوندند و از تسهیلاتی که برای این مجمع از مجلس دریافت خواهد شد استفاده کنند و افزود: اگر خیری در حوزه ازدواج ورود کرد، معافیت خوبی در عوارض، مالیات و ... برای او ارائه خواهد شد.

وی اعلام کرد: تاکنون هزینه‌های حدود 15 هزار جهیزیه، پنج هزار مراسم ازدواج، سه هزار و 600 وام ازدواج، سه هزار و 200 وام مسکن، سه هزار و 500 وام اشغال، هزار و 800 مسکن و چهار هزار اشتغال برای زوجین از طریق خیرین پرداخت شده است و زوجینی که نیازمند واقعی باشند به آنها کمک تعلق می‌گیرد.

تندگویان به این مسئله نیز اشاره کرد که از سال 96 تاکنون هر کس ازدواج کرده و وام نگرفته می‌تواند تقاضای وام کند و افزود: راه‌اندازی اتاق‌های عقد رایگان از دیگر اقدامات ما در حمایت از زوج‌های جوان است.

40 درصد متقاضیان وام ازدواج دریافت کرده‌اند

وی ادامه داد: وام ازدواج با همه مشکلات اقتصادی دولت برای هر نفر 50 میلیون تومان پرداخت می‌شود و تا پایان خردادماه جمع کل متقاضیان وام در کشور 420 هزار و 320 نفر بوده که 40 درصد آنها وام را دریافت کرده‌اند. از دیگر طرح‌های حمایتی از جوانان طرح ملی مسکن است که وزارت مسکن اعلام کرده و امید به آینده برای تأمین مسکن را افزایش داده و در حوزه اشتغال نیز در وزارت ورزش و جوانان اعتبارات توزیع شده هفت هزار شغل مستقیم ایجاد کرده‌ است. به جز وزارت ورزش و جوانان نیز وزارت کار، معاونت روستایی نهاد ریاست جمهوری و ... نیز اعتبارات مناسبی پرداخت کرده است. در مجموع گام‌های امیدبخشی در حوزه ازدواج و اشغال جوانان برداشته شده و امیدواریم در مجلس جدید شاهد تجمیع کمک‌ها به جوانان برای آغاز زندگی مشترک باشیم.

وی به طرح پیشنهادی خود در خصوص وام تجمیعی جوانان نیز اشاره کرد و افزود: با تجمیع تمام اعتبارات در حوزه‌های مختلف ازدواج، اشتغال و مسکن می‌توانیم گام بلندی برای حمایت از جوانان برداریم.

اهمیت مهارت‌های پایه‌ای ازدواج و اشتغال

تندگویان ضمن انتقاد از عدم آموزش مهارت‌های پایه‌ای زندگی و ارتباطات به افراد در مدارس، گفت: در آموزش و پرورش مهارت‌های ارتباطی را به بچه‌ها آموزش نداده‌ایم. اگر این‌گونه بود، به جای کاهش ازدواج، شاهد افزایش آن بودیم. اگر از من مشکل واقعی جوانان در کشور را بپرسند می‌گویم مهارت، مهارت، مهارت؛ آدم ماهر از پس هر کاری برمی‌آید. بچه‌ها را متعهد بار نیاورده‌ایم؛ تک‌فرزندی نیز این مشکل را مضاعف کرده است. همچنین، آموزش مهارت زندگی باید اجباری شود. هر کسی به دفاتر ما مراجعه کند دوره شش ساعته رایگان مهارت زندگی به او ارائه می‌شود. ولی باید این آموزش‌ها اجباری باشد تا به کاهش طلاق منجر شود.

تندگویان در خصوص شرط سنی وام ازدواج نیز گفت: بحث ما هدف‌گذاری سنی وام ازدواج نبود. وقتی به افراد زیر 18 سال اجازه افتتاح حساب، دریافت گواهی نامه و ... نمی‌دهیم چرا هیچ کس معترض نمی‌شود که حقوق آنها را نادیده می‌گیریم، اما برای امر ازدواج وقتی مطرح می‌کنیم که باید دستورالعملی داشته باشیم، عده‌ای مدعی از بین رفتن حقوق افراد زیر 18 سال می‌شوند.  قائل به این نیستم که نباید ازدواج زیر 18 سال صورت گیرد، اما سؤال من این است که اگر دختری که توان ذهنی و عقلی ازدواج را داشت و زیر 18 سال ازدواج کرد، آیا با توجه به عدم مهارت می‌تواند مادر خوبی نیز باشد؟ با چه تجربه‌ای و با چه آموزش‌هایی می‌تواند فرزندان خوبی تربیت کند؟  

وی ادامه داد: موضوع نه کودک‌همسری و نه ازدواج در سن بالاست؛ بلکه موضوع در تعیین سن برای پرداخت وام ازدواج این است که وقتی در کشور تسهیلاتی به مردم داده می‌شود که ارزشمند است، باید برای آن دستورالعمل تعیین شود. زمانی وام ازدواج سه میلیون بود که ارزشی برای معامله و سوء استفاده نداشت اما امسال 50 میلیون تومان شده یعنی عدد پرداخت تسهیلات و مدل پرداخت آن(با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله) ارزشمند شده که ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد. اگر زوجی به صورت صوری ازدواج کردند و وام گرفتند اما عملاً وارد زندگی نشدند، آیا سرمایه دولت از بین نمی‌رود؟

تندگویان با تأکید بر اینکه باید بر مدل دریافت وام ازدواج نظارت شود، گفت: چون نظارت وجود ندارد به دنبال استفاده از دستورالعمل هستیم. اکنون بحث خرید و فروش وام ازدواج و ازدواج‌های صوری به وجود آمده است. زوج‌هایی هستند که سال‌ها ازدواج کرده‌اند اما با یک طلاق صوری و ازدواج دوباره 100 میلیون تومان وام می‌گیرند. بحث ما افزایش متقاضیان وام ازدواج بالای 50 سال و زیر 18 سال بود که باید با دستورالعملی جلوی سوء استفاده‌ها گرفته شود. اگر حتی 10 درصد وام‌های ازدواج موجب ازدواج‌ اجباری شود، عملاً دولت 100 میلیون به یک ازدواج اجباری پرداخت می‌کند که باید جلوی آن گرفته شود.

انتهای پیام
captcha