تأکید آیت‌الله فقیهی بر حفظ و نوآوری در سنت‌های پژوهشی حوزه
کد خبر: 3941696
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲

تأکید آیت‌الله فقیهی بر حفظ و نوآوری در سنت‌های پژوهشی حوزه

استاد سطح خارج حوزه علمیه با تاکید بر حفظ سنت‌های حوزوی در پژوهش تأکید کرد: باید از موازی‌کاری در پژوهش پرهیز و دنبال حرکت‌های نوآورانه باشیم. اگر پژوهش‌های مفید، نوآورانه و مورد نیاز در جامعه رواج یابد در این صورت مصداق «مداد العلماء افضل من دماء الشهدا» خواهد بود.

لزوم نوآوری و حفظ سنت‌های علمی در پژوهش‌هابه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی 27 آذرماه در سخنانی به مناسبت هفته پژوهش که در فضای مجازی بارگذاری شده است، با تبریک این هفته گفت: اگر پژوهش‌های مفید، نوآورانه و مورد نیاز در جامعه رواج یابد در این صورت مصداق «مداد العلماء افضل من دماء الشهدا» خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه علم و پژوهش باید در خدمت دین و اخلاق فردی و اجتماعی باشد تصریح کرد: اگر پژوهش و پیشرفت علمی توأم با اخلاق نباشد در این صورت مانند سلاحی در دست افراد نالایق است که می‌توانند سرنوشت بشر را به تباهی بکشاند شبیه آنچه از سوی آمریکا در ژاپن رخ داد.

آیت‌الله فقیهی تصریح کرد: در روایت بیان شده که «طلب العلم فریضة علی کل مسلم  و مسلمة یا اطلبوا العلم ولو بالصین و طلب العلم من المهد الی اللحد»؛ این همه تأکید به خاطر این است که اقتدار یک جامعه به عالم بودن و دنبال علم رفتن است و اگر حوزه و دانشگاه فعالیت علمی خود را هدفمندتر و پرشتاب‌تر کنند بزرگترین خدمت به بشریت است.

استاد سطح خارج حوزه تصریح کرد: باید مراقبت کنیم که پژوهش‌های تکراری و موازی‌کارانه نداشته باشیم و هدفمند برای مشکلات مردم قدم برداریم و نیازهای جامعه را برطرف کنیم. ضمن اینکه باید سنت‌های علمی را که از دوره ائمه و علمای بزرگ تاکنون در علوم اسلامی و در حوزه‌ها و مدارس علمی وجود داشته پیگیری کنیم و سعی ما بر حل مشکلی از مشکلات جامعه باشد.

وی تاکید کرد: باید این هفته را ارج نهاده و تحقیقات خوب و کامل انجام دهیم و مخصوصا باید در عرصه علمی به نوآوری بپردازیم تا در پرتو آن اقتدار نظام اسلامی روزافزون شود.   

کد

    

انتهای پیام
captcha