فراهم شدن بستر فضای مجازی برای کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها
کد خبر: 3970721
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶

فراهم شدن بستر فضای مجازی برای کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا در کشور، بستر مناسب در فضای مجازی برای مباحث مربوط به کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها فراهم شده است و با سرعت بالا و کیفیت بهتر در حال دنبال شدن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صفی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بحث کرسی‌های آزاداندیشی مطالبه جدی مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه‌ها در این زمینه ورود کرده‌اند اما تا رسیدن به نقطه ایده‌آل و مطلوب مقام معظم رهبری فاصله بسیاری وجود دارد که باید برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: در گذشته کرسی‌های نقد و نظر، تریبون آزاد و مناظراتی برای اساتید و دانشجویان در راستای رشد اندیشه‌ها به منظور پیشرفت و رشد کشور برگزار می‌شد، حتی اساتید معارف دانشگاه‌های استان ملزم شدند که با توجه به سرفصل درسی خود، یک جلسه را به کرسی‌های آزاداندیشی اختصاص دهند که این کار انجام شد و از رضایت خوبی را به همراه داشت.

صفی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا در کشور، بستر مناسب در فضای مجازی برای مباحث مربوط به کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها فراهم شده است، یعنی فضای گفتمان، گفت‌وگو و نقد و نظر در دانشگاه‌ها در بستر فضای مجازی با سرعت بالا و کیفیت بهتر در حال دنبال شدن است، از طرفی دانشجو به دلیل جوان بودن و فراگرفتن مطالب با استدلال به دنبال مباحث آزاداندیشی است که این مباحث را در فضای مجازی دنبال می‌کند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد بیان کرد: لازم است دانشگاه‌ها و حتی مسئولان به دانشجویان میدان دهند و حق اظهارنظر به آن‌ها داده شود، همچنین ضرورت مدیریت مباحث آزاداندیشی در فضای مجازی از دیگر مباحث است، از طرفی نتیجه و خروجی کرسی‌های آزاداندیشی، کاملاً تخصصی به سمت توسعه و پیشرفت کشور باشد.

وی گفت: بایستی کرسی‌های آزاداندیشی منجر به این شود که دانشجویان احساس بالندگی فکری و علمی کنند، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند نباید از آزادی ترسید و از مناظره بگریزیم، بنابراین لازم است گفتمان رایج در دانشگاه برای ارائه مباحث از سوی دانشجویان ترویج داده شود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه تولید فکر و نظریه از مباحث اصلی هر دانشگاه و مجامع علمی دنیاست، بیان کرد: لازم است مناظراتی قانونمند و چارچوب‌دار برای نظریه‌سازان به منظور نقد و بررسی وجود داشته باشد تا از این طریق منجر به تولید فکر و نظر و کمک‌کننده به محیط دانشگاه باشد.

 

انتهای پیام
captcha