نقش تشکل‌های دانشجویی در تقویت امید آفرینی دانشجویان
کد خبر: 3973389
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۸

نقش تشکل‌های دانشجویی در تقویت امید آفرینی دانشجویان

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: تشکل‌های دانشجویی می‌توانند نقش مهمی در تقویت روحیه دانشجویان، امیدآفرینی و دیگر مسائل داشته باشند که این شرایط نیز در دانشگاه فراهم است تا اقداماتی برای تقویت امیدآفرینی در میان دانشجویان صورت گیرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا قاسمی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: سال‌هاست که رهبر انقلاب در دیدارهای مختلف با دانشجویان و مجموعه دانشگاهی بر این موضوع تاکید دارند و پیگیر هستند، البته طی این سال‌ها با توجه به دغدغه ایشان، شاید در دانشگاه‌ها به این موضوع بسیار مهم پرداخته نشده باشد.

وی افزود: اگر چه موضوع بسیار مهمی بوده و دارای دستاوردهای فراوانی است اما اگر توجه به این موضوع در دانشگاه‌ها توسط دانشجویان صورت گیرد، بسیاری از موانع پیشرفت دانشگاه در موضوعات مختلف را برطرف می‌کند، از طرفی ساز و کار مناسب این امر در دانشگاه‌ها فراهم نبوده یا به گفتمان تبدیل نشده است، البته تلاش‌هایی در دانشگاه آزاد در این راستا انجام شده، اما بحثی که در راستای آزادانه فکر کردن، تصمیم گرفتن و دور بودن از فضای تبلیغاتی در دانشگاه‌ها که مدنظر رهبر انقلاب باشد، به آن سطح عالی دست نیافته‌ایم.

قاسمی‌نژاد گفت: هر ساله در دانشگاه آزاد کرسی‌های آزاداندیشی به‌صورت مسابقه‌ای برای دانشجویان برگزار و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، خوشبختانه دانشجویان به دلیل اینکه می‌توانند به راحتی حرف خود را بیان و توانمندی‌های بالقوه را تا حدودی به فعل برسانند از مشارکت در این نوع مباحث استقبال می‌کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد: مناظرات، تریبون آزاد و صندلی داغ هم در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود اما مباحث این موضوعات یک طرفه است و ارزیابی روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد، گرچه بسیاری از آن‌ها بدون مطالعه است.

وی بیان کرد: کلاس‌های دروس عمومی بستر مناسبی برای تبدیل کرسی‌های آزاداندیشی به گفتمان است، بنابراین آغاز این کار از کلاس درس دانشجویان در دانشگاه بهترین راه‌حل است، گرچه دانشجویان برای انجام این امر راغب هستند و تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که استاد مربوطه این امر را در کلاس درس خود اجرایی کند.

قاسمی‌نژاد تاکید کرد: اگر به موضوع کرسی‌های آزاداندیشی توجه و این امر در کلاس‌های درس اجرایی شود، شاهد امیدآفرینی در میان دانشجویان خواهیم بود، زیرا یکی از مباحث مهم در دانشگاه ضعیف بودن امید به آینده در دانشجو است که بایستی از این طریق امیدآفرینی را در دانشجو تقویت کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری اضافه کرد: اکنون که امکان برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها به‌صورت حضوری فراهم نیست، بستر فضای مجازی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، مناظرات و مباحثی از این نوع، در این دانشگاه کاملاً فراهم است، زیرا رونق‌بخشی به کرسی‌های آزاداندیشی منجر به پیشرفت جامعه و افزایش سطح علمی، آموزشی‌، پژوهشی و تربیتی دانشگاه می‌شود، بنابراین لازم است با تمام وجود این موضوع را درک و به آن ورود کنیم تا از آثار آن، در دانشگاه و جامعه نیز بهره‌مند شویم.

وی در ادامه با اشاره به بحث تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: تشکل‌ها دارای هویت مستقل و از جایگاه بسیار مهمی در دانشگاه برخوردارند.

قاسمی‌نژاد تصریح کرد: تشکلی که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارند، در حقیقت تشکلی است که در راستای اهداف کشور، نظام جمهوری اسلامی، انقلاب و عرصه علمی دانشگاه تلاش دارد، از طرفی این تشکل‌ها بلندگویی برای بیان مشکلات در سطح دانشگاه و جامعه بوده و باید هدف آن‌ها رسیدن به اهداف متعالی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باشد.

وی اظهار کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تشکل‌ها نقش مهمی در بیان بسیاری از مشکلات کشور داشتند، اما اکنون با توجه به اینکه شرایط فراهم است، آنگونه که باید در میدان نیستند، یعنی نوعی رخوت و سستی در میان تشکل‌ها مشاهده می‌شود، یعنی دغدغه‌ای که تشکل‌ها در زمان انقلاب اسلامی داشتند با تشکلی که اکنون فعالیت دارد کاملاً متفاوت است، بنابراین نیازمند مطالعه جدی و آسیب‌شناسی است تا دلیل رخوت و سستی تشکل‌ها مشخص شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: تشکل‌ها می‌توانند نقش مهمی در تقویت روحیه دانشجویان، امیدآفرینی و دیگر مسائل داشته باشند که این شرایط نیز در دانشگاه فراهم است تا اقداماتی برای تقویت امیدآفرینی در میان دانشجویان صورت گیرد.

 

انتهای پیام
captcha