پیش‌بینی کارشناسان برای جبران هزینه حذف ارز ۴۲۰۰
کد خبر: 4025019
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴

پیش‌بینی کارشناسان برای جبران هزینه حذف ارز ۴۲۰۰

آرش هادی‌زاده، استاد دانشگاه آزاد قزوین گفت: اگر دولت قصد جبران هزینه را داشته باشد می‌تواند به چند روش عمل کند که ساده‌ترین روش پرداخت نقدی است و احتمال می‌رود این روش انتخاب شود چون کم‌هزینه‌تر است.

حذف ارز ۴۲۰۰

آرش هادی‌زاده، استاد دانشگاه آزاد قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: روی کاغذ مطلوب‌ترین روش پرداخت یارانه، نقدی است چون این‌گونه نحوه مصرف آن را به مصرف‌کننده واگذار می‌کنیم. دولت‌ها برای اینکه بازارها را دست‌کاری نکنند یارانه نقدی را بهترین روش می‌دانند.

وی ادامه داد: پرداخت نقدی در کنار نقاط قوت ایراداتی دارد و آن این است که در اقتصاد تورمی به‌سرعت ارزش خود را از دست خواهد داد کمااینکه در سال ۸۶ پرداخت نقدی یارانه صورت گرفت که رقم ۴۵ هزار تومان در آن سال ارزش بالایی داشت. افراد با دریافت پول نقد به‌سرعت آن را خرج می‌کنند و در پی آن افزایش قدرت خرید رخ می‌دهد که این امر افزایش تقاضای کل و تورم را به دنبال خواهد داشت و نتیجه این خواهد بود که دولت در زمینه پرداخت نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد.

این دکترای علوم اقتصادی مطرح کرد: اگر دولت پرداخت نقدی نداشته باشد می‌تواند به شکل سهام عدالت این هزینه را به خانوارها پرداخت کند که این روش نیز سابقه‌ای درخشانی برجای نگذاشته و مورد استقبال مردم نخواهد بود، آنانی که این سهام را دریافت کنند به‌سرعت خواهند فروخت و دولت مجبور می‌شود بگوید کسی حق فروش ندارد. این راهکارها تنها می‌تواند ورود نقدینگی به جامعه را به تأخیر اندازد و تا حدودی جلوی رشد تورم را بگیرد.

وی اضافه کرد: دولت می‌تواند این یارانه را به شکل اوراق قرضه اسلامی عرضه کند و سازوکاری تعبیه شود تا مردم مالک بخشی از این اوراق شوند. برای این اوراق باید نرخ بهره معقول در نظر بگیرند برای مثال دولت این اوراق را یک میلیون تومان به مردم بدهد و بگوید خودم یک سال بعد این اوراق را یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از شما می‌خرم، این‌گونه دولت رشد نقدینگی را یک سال به تأخیر خواهد انداخت.

هادی‌زاده خاطرنشان کرد: هر تغییر بزرگی در اقتصاد قطعاً باعث ایجاد هزینه برای عده‌ای خواهد شد و هنر دولت در این است که هزینه را به تساوی بین خانوارها توزیع کند و این‌گونه نباشد عده‌ای تاوان ندهند و عده‌ای هزینه زیادی بپردازند. دولت می‌تواند این یارانه را به شکل کالایی نیز پرداخت کند که آن هم سازوکار اجرایی گسترده‌ای می‌خواهد و نیازمند هزینه است که ۲۰ درصد از هزینه کل کار می‌تواند هزینه انجام آن باشد.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: باید ببینیم دولت قصد دارد در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جبران هزینه داشته باشد یا خیر؟ سابقه افزایش قیمت بنزین را داریم که دولت پیش گفت قرار است مابه‌التفاوت افزایش قیمت پرداخت شود و در عمل پرداختی صورت نگرفت. اگر دولت قصد جبران هزینه را داشته باشد می‌تواند به این چند روش عمل کند که ساده‌ترین روش پرداخت نقدی است و احتمال می‌رود این روش انتخاب شود چون کم‌هزینه‌تر و کم‌دردسرتر است.

انتهای پیام
captcha