جامعه کارگری بروجرد 20 شهید را تقدیم انقلاب کرده است
کد خبر: 4038931
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹

جامعه کارگری بروجرد 20 شهید را تقدیم انقلاب کرده است

جامعه کارگری شهرستان بروجرد در دوران مبارزه با رژیم طاغوت و هشت سال دفاع مقدس 20 شهید را تقدیم انقلاب کرده است.

جامعه کارگری بروجرد 20 شهید را تقدیم انقلاب کرده استبه گزارش ایکنا از لرستان، در دوران جنگ تحمیلی تعداد بیست نفر از جامعه کارگری شهرستان بروجرد به شهادت رسیدند این در حالی‎ است که شرکت‌ها و کارخانجات بروجرد، کمک‌هایی به جبهه‌ها داشته‌اند و با توجه به اینکه اغلب کارگران و پرسنل زمان جنگ بازنشسته شده‌اند، آمار دقیقی در رابطه با اعزام کارگران بروجردی به جبهه‌ها در دست نیست.

در شهرستان بروجرد هزار و 131 واحد کارگری فعالیت دارد که در زمان جنگ تحمیلی هیچ کدام از کارخانجات و شرکت‌های این شهرستان مورد بمباران قرار نگرفت.

اولین شهید کارگر شهرستان بروجرد ماشاءالله کوقان است که در دوازدهم مردادماه سال 1319 در شهرستان بروجرد متولد شد، پدرش اسدالله کارگر بود و مادرش بتول نام داشت.

ماشاءالله از نعمت سواد محروم بود و خواندن و نوشتن نمی‎داست به‌عنوان کارگر شهرداری مشغول به کار شد و سال 1343 ازدواج کرد و صاحب پنج پسر شد و هجدهم دی‌ماه سال 1357 در زادگاهش هنگام تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی، بر اثر اصابت گلوله به کمر، شهید شد و پیکر مطهرش را در در زادگاهش شهر بروجرد به خاک سپردند.

از دیگر شهدای کارگر بروجرد می‎توان از  علی گودرزی نام برد، وی در بیست و دوم اردیبهشت‌ماه سال 1328 در شهرستان بروجرد از پدری به نام محمدآقا که کارگر بود و مادری به نام گل‌آفرین متولد شد، احمد تا دوم ابتدایی درس خواند و به‌عنوان کارگر شهرداری مشغول به کار شد، سال 1348 ازدواج کرد و صاحب سه پسر و سه دختر شد، سپس به‌عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و دومخردادماه سال 1365 در حاج‌عمران عراق بر اثر اصابت ترکش به سر و شکم شهید شد و پیکر مطهر او را در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپردند.

در وصیت‌نامه این شهید آمده است: «تمام ائمه‌اطهار(ع) به گونه‌های مختلف به شهادت رسیدند، ما هم که پیروان آنها هستیم، باید راه آنان را طی کنیم، شهادت مخصوص مردان واقعی خداست که هر کسی به آن دست پیدا نمی‌کند، برای حفظ اسلام و کشور اسلامی‎مان باید کوشش فراوان بکنیم و در این راه خون بدهیم باید برای رضای خداوند متعال کار کنیم.

با درود به امام بزرگوارمان و با سلام به رزمندگان اسلام، من احمد گودرزی بنده‌ای از بندگان خداوند سبحان چند نصیحت به خانواده و مردم مبارز دارم: به سخنان امام عزیزمان گوش دهید، به آنها عمل نمایید، به رزمندگان اسلام کمک کنید، چه کمک‌های مالی و چه کمک‌های معنوی و برای حفظ بیشتر وحدت کوشش نمایید.

چند سخنی با پدر و مادر عزیزم: خدمت شما عزیزان سلام عرض می‌نمایم، دست و بازوی شما را می‌بوسم، اگر به شهادت رسیدم برایم ناراحت نشوید؛ زیرا این راه خداست، خدمت برادر عزیزم ابوالقاسم سلام عرض می‎کنم همچنین محمود عزیزم.

امیدوارم برای اسلام و مسلمین خدمت کنید و اجر از خدا فقط بخواهید، همچنین خدمت خواهران عزیزم یک به یک سلام می‎رسانم، امیدوارم شما به مانند زینب‌کبری(س)، خواهری زینب‌گونه باشید و به دیگران توصیه کنید حجاب را رعایت کنند.

خدمت خانواده عزیزم، به بچه‌های خوبم سلام می‎رسانم و امیدوارم راه مرا که راه امام حسین(ع) است دنبال کنید لطف کنید اگر به شهادت رسیدم مرا در بهشت شهدا خاک کنید».

شهید مجید افغانی در پنجم فروردین‌ماه سال 1331 در شهرستان بروجرد به دنیا آمد، پدرش غلامعباس خیاط بود و مادرش زهرا نام داشت، مجید تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت و به‌عنوان کارمند جهادکشاورزی مشغول به کار شد.

مجید در سال 1357 ازدواج کرد و صاحب چهار دختر شد و سی‎ام اسفندماه سال 1366 در بروجرد بر اثر بمباران هوایی و ماندن زیر آوار به شهادت رسید و پیکر مطهر او را به همراه فرزندانش مریم، حدیث، مهدیه و همسرش اکرم امیدعلی در زادگاهش به خاک سپرده شد.

شهید رحمان جدیدی بیستم مهرماه سال 1315 در شهرستان بروجرد دیده به جهان گشود، پدرش رضا و مادرش خانم‌طلا نام داشت، رحمان خواندن و نوشتن نمی‎دانست، کارگر شهرداری بود، ازدواج کرد و صاحب سه پسر و یک دختر شد، 26 فروردین ماه سال 1367 در بمباران هوایی زادگاهش بر اثر اصابت ترکش و موج انفجار به شهادت رسید و پیکر مطهر او را در زادگاهش به خاک سپردند.

شهید حبیب‌الله خالقی یکم مهرماه سال 1333 در شهرستان بروجرد به دنیا آمد، پدرش عزیزالله کارگر بود و مادرش نیز عصمت نام داشت، حبیب‌الله تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت، سرپرست بیمارستان بود و سال 1353 ازدواج کرد صاحب یک پسر و یک دختر شد از سوی هلال احمر در جبهه حضور یافت و هشتم فروردین‌ماه سال 1361 در میمک بر اثر اصابت خمپاره نیروهای عراقی و دو نیم شدن بدن به شهادت رسید و پیکر مطهرش را در زادگاهش به خاک سپردند.

شهید علی‌صفر زارم پانزدهم دی‌ماه سال 1334 در شهرستان بروجرد از پدری به نام شریف که کارگر شهرداری بود و مادری به نام شوکت دیده به جهان گشود، علی‎صفر در حد خواندن و نوشتن سواد آموخت و به‌عنوان کارگر شهرداری مشغول به کار شد، ازدواج کرد و صاحب پنج دختر شد و یازدهم بهمن‌ماه سال 1365 در بمباران هوایی زادگاهش بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و پیکر مطهر او را در همان شهر زادگاهش به خاک سپردند.

شهید ناصر شاکر نهم شهریور ماه سال 1347 در شهرستان آبادان دیده به جهان گشود پدرش محمدابراهیم و مادرش عشرت نام داشت، ناصر تا دوم راهنمایی درس خواند و شاگرد مکانیک شد و از سوی جهادسازندگی در جبهه حضور یافت و چهارم فروردین‌ماه سال 1367 با سمت تک تیرانداز در شیخ صالح عراق بر اثر بمباران شیمایی به شهادت رسید و پیکر مطهرش را در زادگاهش بروجرد به خاک سپردند.

شهید فریدون صارمی بیست و پنجم اسفندماه سال 1343 در روستای توده زن از توابع شهرستان بروجرد به دنیا آمد، پدرش رحیم کشاورز بود و مادرش سروگل نام داشت، فریدون تا پایان دوره ابتدایی درس خواند و سال 1365 ازدواج کرد و به شغل رانندگی مبادرت ورزید به‌عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت و هفتم دی‌ماه سال 1367 با سمت راننده در شلمچه بر اثر سانحه رانندگی و واژگون شدن گریدر و شکستگی به شهادت رسید و پیکر مطهر او را در زادگاهش به خاک سپردند.

شهید رحیم عباسی یکم بهمن‌ماه سال 1330 در شهرستان خرم‌آباد به دنیا آمد، پدرش کرم و مادرش عزت نام داشت رحیم تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت کارگر ماشین‌‌سازی بود و سال 1358 ازدواج کرد صاحب یک پسر شد و به‌عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت یکم مهرماه سال 1359 در جوانرود هنگام درگیری با گروه‌های ضد انقلاب بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید و پیکر مطهرش را در زادگاهش به خاک سپردند.

شهید احمد نصراللهی سوم مردادماه سال 1335 در شهرستان بروجرد به دنیا آمد، پدرش داوود کارگر بود و مادرش عصمت‌ نام داشت تا پایان دوره ابتدایی درس خواند، کارمند شبکه بهداشت بود و سال 1360 ازدواج کرد و صاحب سه پسر و یک دختر شد، احمد دوم بهمن‌ماه سال 1365 در بمباران هوایی زادگاهش بر اثر اصابت ترکش بمب شهید شد و پیکر مطهر او را در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سردند.

شهید صیفور نقوی یکم فروردین‌ماه سال 1298 در شهرستان بروجرد به دنیا آمد، پدرش حسن کارگر بود و مادرش پرگل نام داشت، صیفور تا پایان دوره ابتدایی درس خواند، کارمند شهربانی بود و سال 1332 ازدواج کرد و صاحب دو پسر و دو دختر شد، پنجم اسفندماه سال 1362 در بمباران هوایی زادگاهش بر اثر خفگی ناشی از ریزش آوار به شهادت رسید و پیکر مطهر او را به همراه پیکر فرزندانش شاپور، افسانه و محبوبه در بهشت شهدای شهرستان زادگاهش به خاک سپردند.

 

انتهای پیام
captcha