افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با حضور رئیس‌جمهور
کد خبر: 4124127
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱

افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با حضور رئیس‌جمهور

سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی افتتاح شد.

سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوربه‌گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، پنجم اسفندماه در مراسم افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه اظهار کرد: برای افتتاح این تونل همه همت کردند و باید قدرت این همت و پیگیری را دانست و از طراحان و مجریان این طرح باید تشکر کرد.

وی افزود: احیای دریاچه ارومیه مهم‌ترین مطالبه مردم بود و در سفرهای انجام شده به این استان همواره موضوع اتمام سریع این پروژه از دولت درخواست می‌شد و در نتیجه همت همگانی این تونل امروز به بهره‌برداری رسید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: برای تکمیل این پروژه در یک سال اخیر همه کارگران به صورت سه شیفت کار شد و وزیر نیرو به صورت مستمر از روند اجرای پروژه بازدید داشت تا این پروژه نیمه‌تمام امروز به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح مرد: باید تلاش شود احیای دریاچه ارومیه به‌صورت کامل انجام شود و بی‌شک وقتی انسجام، همدلی، صفا و تلاش باشد خداوند نیز نزول برکات خود را افزایش خواهد داد و روند احیای دریاچه ارومیه سرعت پیدا می‌کند. حفظ محیط زیست اولویت اصلی دولت بوده و در این راستا اتمام پروژه‌های ناتمام در این حوزه در دستور کار قرار دارد.

بارش‌ها؛ شرط اصلی احیای دریاچه ارومیه

محرابیان، وزیر نیرو در این مراسم گفت: دریاچه ارومیه در دهه‌های گذشته دچار چالش‌هایی بوده است که در کارگروه ملی احیا دریاچه ارومیه ۲۶ اقدام استانی ملی برای احیای آن تصویب شد که از آن از جمله می‌توان به اجرای پروژه عظیم سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه اشاره کرد که داری چند تونل، کانال و لای‌روبی است.

وی اضافه کرد: چالش بزرگ ما منطقه آب‌رفتی به طول ۸۰۰ متر بود که باعث تخریب تونل شده بود در این راستا از تجربیات مشاوران خارجی هم استفاده کردیم که برخی می‌گفتند صرفنظر کنید و برخی می‌گفتند آب را به سطح بیارید که هر کدام نیازمند هزینه‌های سنگینی بود. در نتیجه مشاوره‌های داخلی طرحی دادند که با کمترین هزینه و وقت کار را پیش ببریم و در یک اقدام فشرده در سه شیفت کار اصلاح انجام گرفت.

وزیر نیرو اظهار کرد: از آنجایی که اتمام این طرح مورد تأکید ویژه رئیس‌جمهوری بود سعی شد تا با تکمیل سد سیلوه بیش از ۹۰ درصد اهداف طرح محقق شود و پساب بهداشتی تا خرداد به بهره‌برداری می‌رسد. با این اقدامات دریاچه ارومیه احیا نمی‌شود و باید ۲۶ اقدام دیگر انجام شود که این اقدام سنگین‌ترین بود، در کنار آن باید تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف هم داشته باشیم.

محرابیان تصریح کرد: بارش شرط اصلی است و اگر بارش به اندازه نباشد چالش‌های جدی خواهیم داشت. بارش‌های بهمن بخش قابل توجهی از عدم بارش پاییز را جبران کرد، سه سال سنگین خشکسالی را داشتیم و در شمال غرب بارش‌ها نسبت به میانگین کشوری کمتر است.

تخصیص ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار

محمدصادق معتمدیان، دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه هم در این مراسم گفت: امروز شاهد افتتاح یکی از بزرگترین پروژه‌های زیست محیطی خاورمیانه و غرب آسیا با حضور رئیس‌جمهور هستیم. پس از سفر ریاست جمهوری به استان، برای شتاب‌دهی و اتمام پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه، بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به صورت ۱۰۰ درصدی تخصیص یافت.

وی اتمام پروژه تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه را یکی از برکات سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان‌غربی اعلام کرد و یادآور شد: از مجموع ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتباری که برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده، ۱۰ هزار میلیارد ریال مربوط به سفر ریاست جمهوری به استان است.

استاندار آذربایجان‌غربی از آغاز فاز دوم و سوم انتقال آب به دریاچه بلافاصله پس از سفر امروز رئیس‌جمهور به استان نیز خبر داد و افزود: ترمیم ۸۰۰ متر از تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه با تلاش شبانه‌روزی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) انجام شد.

وی همچنین به برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای افتتاح هر سه ماه یک پروژه در سال آینده اشاره کرد و گفت: با تأمین اعتبارات و اتمام پروژه‌های تصفیه فاضلاب استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، شاهد انتقال ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه خواهیم بود.

معتمدیان در ادامه به انتقال ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب از طریق بادی‌آباد در فاز دوم پروژه اشاره کرد و افزود: با تخصیص اعتبارات لازم، پروژه سیلوه به چپرآباد نیز احتمالاً در چهار ماه آینده به بهره‌برداری رسیده و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب نیز از طریق رهاسازی آب از سدها تأمین خواهد شد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری نیز اشاره کرد و ادامه داد: در اجرای پروژه‌های نرم‌افزاری، معیشت مردم منطقه، صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش درآمد کشاورزان و اشتغال‌زایی مد نظر ستاد احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.

معتمدیان در پایان با ابراز امیدواری برای رسیدن به مرحله تثبیت شش میلیارد مترمکعب آب ورودی به دریاچه ارومیه در بلندمدت، گفت: با تخصیص حقابه تالاب‌ها، شاهد احیای تمامی تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه در سال جاری بودیم.

انتهای پیام
captcha