ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با هدف تحقق مشارکت حداکثری
کد خبر: 4195747
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
کوهکن تأکید کرد:

ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با هدف تحقق مشارکت حداکثری

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با تأکید بر اهمیت پیوند میان بدنه نخبگانی با جامعه برای تبیین مزایای حضور در انتخابات گفت: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات دانشجویی در دانشگاه‌ها به تحقق مشارکت حداکثری و ایجاد شور انتخاباتی به ویژه در فضای دانشگاهی کمک خواهد کرد.

محسن کوهکن

محسن کوهکن، نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت مشارکت حداکثری و راهکارهای مؤثر برای تحقق این موضوع گفت: انتخابات مجلس دوازدهم از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید با دقت و ظرافت خاصی مردم را تشویق به مشارکت و حضور پای صندوق‌های رأی کرد. به باور من باید منطقه‌ای در این‌باره تصمیم‌گیری شود و احزاب و جناح‌ها، حاکمیت و مسئولان اجرایی به این مقوله ورود پیدا کنند؛ به عنوان مثال نمی‌توان نسخه‌ای که برای تهران تجویز می‌شود همان نسخه را برای شهرستان‌های کوچک و یا سایر مراکز استان تجویز کرد.

وی افزود: بافت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استان‌ها با یکدیگر متفاوت است و باید متناسب با آن تصمیم‌گیری و تدابیر لازم را اتخاذ کرد.

نقش ائتلاف‌ها در گرم کردن تنور انتخابات

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اهمیت ائتلاف‌ها در گرم کردن تنور انتخابات اظهار کرد: از نقش ائتلاف‌ها در تحقق مشارکت حداکثری و رقابتی شدن انتخابات نمی‌توان غفلت کرد اما نکته‌ مهم که باید مدنظ قرار گیرد این است که ائتلاف‌ها نباید به دوقطبی‌سازی، تخریب و سیاه نمایی منجر شوند و این شیوه را اساس کار خود قرار دهند. از سوی دیگر ضرورت دارد ائتلاف‌ها هیجان و شور انتخاباتی را افزایش دهند و افکار عمومی و آراء را هدفمند کنند.

کوهکن در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نقش رسانه‌ها در افزایش مشارکت مردم در انتخابات اشاره و تأکید کرد: صداوسیما و دیگر رسانه‌های رسمی و پرمخاطب نباید منتظر زمان رسمی اعلام رقابت‌های انتخاباتی بمانند؛ از اکنون باید برنامه‌های پرمحتوا به ویژه عامه‌پسند و عامه‌فهم تولید کنند. در این راستا لازم است صداوسیما از روزمرگی خارج شده و کمی خلاق‌تر عمل کند.

وی ادامه داد: برگزاری میزگردها و گفت‌وگوهای تخصصی یک بخش از برنامه‌های انتخاباتی صداوسیما و دیگر رسانه‌ها را تشکیل می‌دهند اما اصل ماجرا این است که جلب آرای توده مردم اهمیت دارد و باید برای این قشر هم برنامه تولید شود و با زبان توده مردم سخن گفت.

وی عدم اتخاذ تصمیمات نامناسب و تصویب قوانینی که امکان دارد مورد رضایت مردم واقع نشوند را یک ضرورت مهم توصیف کرد و گفت: در آستانه انتخابات دولت و مجلس باید تلاش کنند تورم مهار شود و معیشت مردم بیش از این تحت تأثیر تورم قرار نگیرد. همچنین مجلس هم باید در تصویب قوانین دقت نظر داشته باشد. در این مدت باقی‌مانده لازم است همه ارکان نظام هماهنگ و همدل ظاهر شوند تا مبادا هرکدام ساز خود را بزنند.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری به نقش نخبگان برای تحقق مشارکت حداکثری اشاره کرد و افزود: نخبگان دانشگاهی، سیاسی و حزبی نقش تعیین‌کننده‎ای در این زمینه دارند و با بهره‌مندی از نفوذ کلام و جایگاه و مرجعیت اجتماعی خود باید مزایای شرکت در انتخابات و معایب عدم حضور را تشریح کنند. پیوند میان بدنه نخبگانی با جامعه در این شرایط باید اتفاق بیفتد و غفلت از این اصل آسیب‌زا خواهد بود. از سوی دیگر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات دانشجویی در دانشگاه‌ها به مقوله تحقق مشارکت حداکثری و ایجاد شور انتخاباتی کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در مساجد و در پایگاه‌های بسیج مردم را تشویق به مشارکت کنیم و در مدارس هم معلمان برای رأی‌اولی‌ها این مهم را تشریح سازند.

ضرورت تشریح دستاوردهای انقلاب در آستانه انتخابات

کوهکن با بیان اینکه در مقطع کنونی به هیچ‌وجه از تبیین و تشریح دستاوردهای انقلاب نباید غفلت شود، گفت: کم‌وکاستی هست اما دستاوردها از کاستی‌ها بیشتر هستند. به جای اینکه مدام نقاط ضعف را پررنگ و برجسته سازیم بهتر است روی نقاط قوت و دستاوردها تأکید شود. همچنین ضرورت دارد از تسویه‌حساب‌های سیاسی پرهیز شود و اجازه ندهیم ائتلاف‌های حزبی و مناظرات و تبلیغات انتخاباتی به محفلی برای تسویه‌حساب‌های سیاسی تبدیل شوند اگر چنین اتفاقی نیفتد قطعاً فضای سیاسی جامعه دوقطبی خواهد شد و لذا باید از سیاه نمایی و تخریب یکدیگر حذر کرد.

وی در پایان تأکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران مردم حرف اول و آخر را می‌زنند، این مردم هستند که در سرنوشت کشور اثرگذارند و آینده را تعیین می‌کنند. باید مردم را تشویق کرد و با آنها صادق بود و صادقانه مشکلات را گفت و راهکار مشکلات را برای آنها تشریح ساخت و برای آنها تبیین کرد که با مشارکت حداکثری می‌توان بر مشکلات غلبه کرد. دشمن کمر همت بسته تا مردم در انتخابات حضور نیابند و مشارکت حداکثری رقم نخورد. آنها خواستار امنیت و پیشرفت کشور نیستند و سال‌هاست با تحریم و تهدید برای تحقق این هدف مانع‌تراشی کرده‌اند و پیشرفت و گشایش‌های امروز هم حاصل نتیجه حضور مردم در عرصه‌های مختلف و پشتیبانی آنها از نظام جمهوری اسلامی ایران است.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha